بازدید جمعی از فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه از منطقه چهار حصار کرج

17:40 - 20 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۶۷۰۳
آخرین روز از ماه صفر و همزمان با شهادت حضرت امام رضا (ع)، بازدید از یکی از مناطق حاشیه نشین استان البرز روزی متفاوتی را برای گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه رقم زد.
بازدید جمعی از فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه از منطفه چهار حصار کرجبه گزارش ، صبح روز پنج شنبه ۱۷ آبان ماه به همراه ۲۳ نفر از دوستان و فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه به نمایندگی از ۷۰ نفر از همین عزیزان خیر به منظور بازدید چند ساعته از یکی از مناطق حاشیه نشین استان البرز از تهران به سمت منطقه‌ای به نام "حصار کرج " راهی شدیم تا ضمن اهداء کمک‌ها و توزیع برخی از اقلام ضروری از نزدیک پای درد دل مردم این منطقه که غالبا از طبقات ضعیف جامعه هستند نشسته و بیشتر با مشکلات ساکنان این منطقه حاشیه نشین آشنا شویم.
 
آنچه که پیش رو دارید روایتی بسیار مجمل از سفر چند ساعته ما به منطقه محروم " خط چهارحصار کرج " است که از منظرتان می‌گذرد.با اینکه بار‌ها درباره مناطق محروم و حاشیه نشین صحبت‌هایی شنیده و حتی از این پدیده، مطالبی خوانده بودم، اما دیدن یکی از مناطق محروم آن‌هم از نزدیک، موجب شد تا ساعاتی در محیط و موقعیت چنین افرادی قرار بگیریم تا از این پس، روایت‌گری واقع‌بینانه‌ای از محرومیت‌ها در حاشیه‌نشین‌ها و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق داشته باشم.

شاید در اطراف تهران به دلیل پایتخت‌بودن کمتر مناطق حاشیه‌نشین و محروم به چشم می‌آید، اما در استان همجوار آن استان البرز مناطق حاشین نشین و محرومی وجود است که شاید بسیاری از مسافرانی که قصد عبور از جاد ه چالوس کرج را د اشتند خانه‌های کوچکی که روی کوهی که در مدخل ورود‌ی جاده چالوس قرار دارد را مشاهده کرده باشند، اما نام این منطقه را ندانند.

"خط چهار حصار کرج " محله‌ای است که نه شبیه شهر است و نه روستا و در صورتی که گذرتان به این محله بیفتد، این مسئله که د ر یک شهر مرزی دورافتاده هستید، برای شما بیشتر قابل هضم است و با وجود همه خدماتی که جمهوری اسلامی در راستای محرومیت زدایی و کیفیت زندگی محرومین و حاشیه‌نشین‌ها داشته، اما همچنان در سایه نگاه‌های توسعه‌گرایانه منهای عدالت بعضی مسئولان اجرایی در برخی دولت‌های جمهوری اسلامی، هنوز مشکلات عدیده‌ای در این زمینه وجود دارد.گروه ما پس از طی حدود ۵۰ کیلومتر از تهران و عبور از کوچه و محله‌های منطقه حصار به خط چهار حصار کرج رسید و در ابتدای این بازدید به مجموعه مرکز یادگیری محلی خط چهار حصار کرج رفتیم که حدود ۳ سالی است توسط "مجموعه جهادی زندگی خوب " اداره می‌شود.

در بدو ورود به این مرکز مدیر "گروه جهادی زندگی خوب " طی گفتگویی صمیمانه با اعضای گروه ما ضمن ارائه مختصری از وضعیت و مشکلات این منطقه محروم و حاشیه نشین، نکاتی را در خصوص برخی ملاحظات در مواجه با مردم این منطقه در هنگام توزیع سبد ارزاق متذکر شدند.

به گفته وی منطقه چهار حصار کرج یکی از ۲۳ محله‌ای است که " گروه جهادی زندگی خوب " در آن اقدام به فعالیت‌های تخصصی با هدف کاهش و پیش گیری از آسیب‌های اجتماعی نموده است.

مدیر گروه جهادی زندگی خوب "در ادامه با بیان اینکه منطقه حصار و منبع آب اهواز از بدترین محلات حاشیه نشین در کشور هستند به طرح برخی از محرومیت و آسیب‌های اجتماعی منطقه چهار حصار کرج پرداخت که نشان از واقعیتی تلخ از زندگی مردم در این منطقه داشت.

به گفته وی فقر و ناتوانی برخی از ساکنان منطقه آنان را به سمت بازار‌ها و فعالیت‌های غیررسمی سوق داده‌ است، بازاری که بخشی از محصولات آن در زمره امور ممنوع و بزهکارانه مانند مواد مخدر و خرید و فروش اموال سرقتی تعریف می‌شود.

در ادامه معرفی مسائل و مشکلات منطقه و پس از بیان برخی از نکات توسط مدیر گروه جهادی زندگی خوب قرار شد تا در غالب چند گروه ضمن توزیع سبد ارزاق به خانواده‌ها و در مسیر مشایعت آن‌ها به منازل، بازدیدی را از تعدادی از خانواده‌ها و برخی از محلات این منطقه داشته باشیم که گفته می‌شود با وجود سکونت برخی اتباع غیر ایرانی، ۷۰ درصد ساکنان آن از مهاجرین ایرانی هستند که به امید زندگی در تهران آمدند و با پس زده شدند ناگزیر به سکونت در این منطقه شدند. 

در جریان بازدید از برخی از کوچه‌های تنگ و باریک منطقه چهار حصار کرج با خانه‌هایی مواجه شدیم که با چند پاره آجر و بلوک سیمانی تبدیل به خانه‌های ۷ متری تا ۱۰ متری و سرپناهی برای مردم این منطقه شده است البته در میان کوچه و پس کوچه‌های منطقه خانواده‌هایی هستند که د ر خانه‌های ۳۰ تا ۴۰ متری زندگی می‌کنند که شاید جزء خوشبخت‌ترین مردم این منطقه باشند.

در مشایعت برخی از خانواده‌ها و طی گفتگویی با یکی از اهالی منطقه چهار حصار متوجه شدم که د ر زمستان کوچه‌های تنگ و باریک خط چهار حصار پر از گل و لجن شده و آب باران در آن‌ها سرازیر می‌شود و مشکلات زیادی را برای رفت و امد آن‌ها و فرزندانشان در مسیر مدرسه ایجاد می‌کند.

آن طور که بچه‌های جهادی گزارش دادند و در بازدید از این منطقه مشاهده کردیم در سال‌های اخیر دولت برخی از پروژه‌ها را با اعتباری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان در این منطقه اجرایی کرده که اتفاق خاصی را در این منطقه رقم نزده است و تنها سهم مردم این منطقه از این پروژه کشیدن جند جوب و نصب تعدادی تیر چراغ برق بوده و قرار است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *