طرحی برای کاهش تقاضای کاذب در بازار لوازم خانگی

10:04 - 17 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۸۴۰۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
به منظور رفع نگرانی در خصوص نوسان قیمت‌ها در بازار طرح پیش فروش لوازم خانگی با مشارکت تولیدکنندگان داخلی اجرایی شد.

طرحی برای کاهش تقاضای کاذب در بازار لوازم خانگی/ دغدغه‌هایی که کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بازار لوازم خانگی از ابتدای سال دستخوش تغییرات قیمتی زیادی شد.

 در ابتدای اردیبهشت ماه قیمت این کالا‌ها با موافقت سازمان حمایت افزایش یافت تا تولیدکنندگان به دلیل افزایش هزینه‌ها متضرر نشوند.

اما، طولی نکشید که افزیش قیمت ارز، بازار لوازم خانگی را تحت تاثیر قرار داد و قیمت کالا در بازار چند برابر شد و حتی بسیاری از فروشندگان از عرضه کالا امتناع می‌کردند.

واحد‌های صنفی دلیل عدم عرضه لوازم خانگی را، مشخص نبودن قیمت ارز و عدم تحویل کالا از سوی واحد‌های تولیدی عنوان می‌کردند.

بازار لوازم خانگی به حدی آشفته شد که برخی از خریدارانی که نیازمبرم به لوازم خانگی داشتند یا باید مبلغ گزافی برای آن‌ها پرداخت می‌کردند یا قید خرید را می‌زدند و یا ناچار اقدام به خرید کالای ویترینی می‌کردند.

از طرفی به دلیل تغییرات قیمتی که در بازار صورت می‌گرفت، موجب شد تا تقاضای کاذب شکل بگیرد و حتی افرادی که نیاز به لوازم خانگی در زمان حال نداشتند به دلیل نگرانی از افزایش قیمت بیشتر کالا‌ها در آینده برای خرید به بازار مراجعه می‌کردند.

از طرفی کمبود عرضه از سوی تولیدکنندگان به بازار به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه که به دلیل تغییرات ارزی صورت گرفته بود مشکلاتی را در سطح بازار به وجود آورد و موجب جولان دلالان در بازار و فروش کالا با قیمت گزاف به خریداران شد، این موضوع به حدی حاد شد که برخی شرکت‌های تولیدی پس از فروش کالا به مصرف کننده کارتن کالا را جمع آوری می‌کردند تا کالا به دست دلالان نیفتد.

اما، در تازه‌ترین اقدام، ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت به منظور رفع نگرانی در خصوص نوسان قیمت‌ها در بازار طرح پیش فروش لوازم خانگی را با مشارکت تولیدکنندگان داخلی در دستور کار قرار داد.

در این طرح ۱۶۰ مدل لوازم خانگی در دو شیوه قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیر قطعی و با سود مشارکت، عرضه خواهد شد.

حال باید منتظر بود و دید آیا خریدارن از پیش فروش لوازم خانگی استقبال خواهند کرد و آیا می‌تواند جلوی تقاضای کاذب به وجود آمده را بگیرد یا خیر.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *