نشست تخصصی رئیس کل محاکم تهران در۴ مجتمع قضایی با موضوع کاهش اطاله دادرسی برگزار شد

12:43 - 16 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۳۳۹۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جلسات کمیته اطاله دادرسی در همه مجتمع‌های قضایی دارای پرونده مسن با حضور رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران درحال برگزاری است.

خبرگزاری میزان- در راستای سیاست های محاکم تهران در مسیر تحول و تعالی، جلسات کمیته اطاله دادرسی در همه مجتمع های قضایی دارای پرونده مسن با حضور رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران درحال برگزاری است.

در هفته جاری یحیی جعفری به منظور بررسی راهکارهای مقابله با اطاله دادرسی و راهکارهای علمی و کاربردی برای کاهش آمار پرونده‌های مسن در چهار مجتمع قضایی، شهید مفتح، شهید صدر، شهید مطهری و عدالت حضور یافت و در همین راستا با قضات محترم همه شعب این مجتمع ها نشست تخصصی برگزار کردند.

وی در حاشیه این جلسات با تسلیت سومین سالگرد شهادت سردار دل ها گفت: شهید سلیمانی خصیصه های ویژه ای داشت و ما خادمین ملت می توانیم با الگو برداری از ایشان در انجام رسالت خود شاهد توفیق باشیم.

رئیس کل محاکم تهران گفت: از برترین ویژگی های آن شهید بزرگوار، ولایت مداری، شناخت تکلیف و انجام آن با مسئولیت پذیری بالا و خستگی ناپذیری است که عجین شدن آن با اخلاص در عمل موجب برکت و عزت می شود و از خداوند متعال خالصانه می خواهیم ما را در تداوم راه شهیدان و اتصاف به اوصاف آنان توفیق عنایت فرماید.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به برگزاری مستمر و هدفمند نشست های کمیته رفع اطاله دادرسی در مجتمع های قضایی گفت: این برنامه در کلیه مجتمع های حقوقی و برخی مجتمع های کیفری اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: هدف از این جلسات علاوه بر شناسایی عوامل و موانع رسیدگی و ارائه راهکار لازم به منظور رفع اطاله دادرسی، رسیدگی فوق العاده و ویژه به پرونده های مسن در مجتمع های قضایی تا آخر سال جاری است.

جعفری عنوان کرد: در این برنامه هر شعبه دادگاه با بررسی آماری و فنی از رتبه و جایگاه خود در بین شعب آن مجتمع و کل شعب تهران و همچنین شعب دادگستری استان، اطلاع پیدا می کند و موجب رقابت سالم می شود تا هر شعبه با مدیریت و برنامه ریزی به رشد و رتبه خود کمک کند.

رئیس کل محاکم اضافه کرد: در تمامی جلسات برای ارتقای کیفیت در رسیدگی و اتقان آراء تاکید می شود تا کمیت و کاهش پرونده ها با سرعت در رسیدگی موجب افت کیفیت نگردد و این امر با تلاش مضاعف و صرف وقت بیشتر همکاران بدست می آید.

وی گفت: امروزه وارده بسیار زیاد پرونده موجب خستگی قضات و پرسنل شده است که بلحاظ کمبود نیرو و عدم امکان افزایش شعب و حتّی وجود شعب بلاتصدی، ما را به استمداد از پرسنل شریف شاغل وا داشته است تا با همت و تلاش بیشتر حتّی خارج از وقت اداری و ایام تعطیل بتوانند پاسخگوی حجم سنگین پرونده و رفع رجوع مردم باشند.

وی اظهار کرد: در برنامه اخیر برای کمک به شعب در آماده ساختن پرونده جهت صدور رای، واحد پیگیری در هر مجتمع پیش بینی شده است تا با استخراج سیستمی علل تجدید اوقات احتیاطی و رسیدگی، با ورود شکلی و پیگیری و رفع مانع، پرونده را معد برای اتخاذ تصمیم نمایند.

جعفری تصریح کرد: از علل عمده تجدید اوقات دادرسی عدم وصول نظریه کارشناسی و عدم وصول پاسخ استعلام است که واحد پیگیری وظیفه دارد به صورت جدی و میدانی و با ارتباط با کارشناسان و همچنین اداره مربوط، نظریه کارشناسی در پاسخ استعلام را اخذ و جهت ادامه رسیدگی تحویل شعبه مربوطه کند.

وی در پایان از زحمات و خدمات ارزنده پرسنل خدوم دستگاه قضایی به ویژه دادگاه های عمومی و انقلاب تهران تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *