رشد ۳۳ درصدی خدمات ثبتی و الکترونیک/ 29 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی وصول شد

12:36 - 14 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۱۳۲۴
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تعداد کل خدمات ثبتی ارائه شده در 9 ماهه 1401، 82 میلیون و 407 هزار و 905 مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته رشد 33 درصدی خدمات ثبتی را داشته ایم.

خبرگزاری میزان_ نشست خبری حسن بابایی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز چهارشنبه 14 دی 1401 با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

حسن بابایی در ابتدای نشست اظهار کرد: در این نشست عملکرد سازمان ثبت در 9 ماهه اخیر، را اطلاع رسانی می‌کنیم اقدامات خوب تحولی در سازمان ثبت انجام شده و باتوجه به اهمیت مقوله ثبت املاک و اسناد، لازم بود که جلسه‌ای تشکیل شود.

وی درخصوص آمار کلی در 9 ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: در بحث عملکرد سازمان ثبت بر اساس آمارهای اعلامی که از سامانه‌ها اخذ شده است تعداد کل خدمات ثبتی ارائه شده در 9 ماهه 1401، 82 میلیون و 407 هزار و 905 مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته که 62 میلیون و 172 هزار و 945 فقره بوده رشد 33 درصدی خدمات ثبتی را داشته ایم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: امروزه عمده خدمات ما به صورت الکترونیک و از طریق سامانه‌ها انجام می‌شود به طوری که در 9 ماهه امسال خدمات الکترونیک 82 میلیون و 274 هزار و 977 مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته که 62 میلیون و 28 هزار و 861 مورد بوده شاهد رشد 33 درصدی بوده‌ایم.

بابایی بیان کرد: در بحث خدمات ثبتی امور املاک؛ جمع کل اسناد مالکیت صادره در کشور در 9 ماهه امسال 2 میلیون و 980 هزار و 741 فقره بوده کل اسنادی که در کشور صادر کرده ایم، در مقایسه با سال گذشته که 2 میلیون و 620 هزار و 661 فقره بوده که رشد 14 درصدی را داشته ایم.

وی در ادامه گفت: در بحث اسناد مالکیت صادره اراضی کشاورزی یک جهش بسیار خوبی را امسال داشته ایم، در 9 ماهه امسال 35 هزار و 74 فقره اسناد مالکیت صادره کشاورزی را کسب کرده ایم که در مقایسه با سال گذشته که 9 هزار و 916 فقره بوده رشد 254 درصدی را داشته ایم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اسناد مالکیت صادره اراضی 2 هزار و 794 فقره که در مقایسه با سال گذشته که 550 فقره بوده و رشد 408 درصدی را داشته ایم.

بابایی بیان کرد: اسناد مالکیت صادره در اجرای طرح مسکن مهر 22 هزار و 397 فقره بوده که در مقایسه با سال گذشته که 17 هزار و 536 فقره بوده و شاهد رشد 28 درصدی هستیم.

وی اظهار کرد: در بحث صدور اسناد اوقافی که یکی از محل اختلافات است و متأسفانه موجبات تضییع حقوق می‌شود، امسال در 9ماهه صدور اسناد ما 19 هزار و 909 فقره بوده که در مقایسه با سال گذشته که 15 هزار و 248 فقره بوده و رشد 31 درصدی را داشته ایم.

رشد 20 درصدی تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی

بابایی بیان کرد: در 9 ماهه امسال کل اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده 14 میلیون و 37 هزار و 715 فقره سند بوده که که در مقایسه با سال گذشته که 11میلیون و 705 هزار و 264 فقره بوده شاهد رشد 20 درصدی هستیم.

وی بیان کرد: در بحث اجرای مفاد اسناد رسمی در واحدهای ثبتی پرونده‌های تشکیل شده است که در 9 ماهه امسال 240 هزار و 770 فقره بوده و در مقایسه با سال گذشته که 224 هزار و 271 فقره بوده شاهد رشد 7 درصدی هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در رابطه با قراردادهای داخلی بانک‌ها که به واحدهای اجرای ثبت و صادر شده، شاهد رشد 24 درصدی هستیم که در خصوص بانک‌ها 37 هزار و 689 فقره پرونده تشکیل شده که در مقایسه با سال گذشته که 30 هزار و 343 فقره بوده شاهد رشد 24 درصدی بوده‌ایم.

وی در ادامه گفت: در 9 ماهه امسال میزان وصولی معوقات بانکی 29 هزار میلیارد تومان بوده است.

بابایی اظهار کرد: جمع کل درآمدهای وصولی سازمان ثبت 59 هزار و 459 میلیارد و 717 میلیون و 582 هزار و 46 ریال بوده یعنی در واقع 5 هزار و 900 میلیارد تومان وصولی برای خزانه کشور داشته ایم که در مقایسه با سال گذشته رشد 2 درصدی داشته است.

رشد 600 درصدی سند مالکیت به نام راه و شهرسازی در سه ماهه سال جاری

بابایی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت طرح جهش مسکن گفت: در خصوص قانون جهش تولید مسکن در راستای ماده 10، بیش از 4 هزار و 300 هکتار سند مالکیت داخل در محدوده‌های شهری به نام راه و شهرسازی اصلاح و ثابت شده است و در راستای ماده9 قانون جهش تولید مسکن بیش از 60 هزار هکتار سند مالکیت خارج از محدوده‌های شهری صادر شده و به نام راه و شهرسازی تحویل داده شده است.

وی افزود: در سه ماهه سال جاری پس از جلسه‌ای که میان سازمان ثبت و سازمان ملی زمین برگزار شد رشد حدود 600 درصدی در این حوزه را داشته ایم و بیش از 2 هزار و 900 هکتار از این اسناد صادر شده است و مابقی درخواست‌ها دارای نقص بود به طوری که سازمان راه و شهرسازی بیش از 3 هزار درخواست به واحد های ثبتی ارائه کرده که فاقد نقشه و مختصات دقیق است و به محض اینکه مستندات آنها تکمیل شود ظرف کمتر از یک هفته اسناد مالکیت به نام وزارت راه و شهرسازی اصلاح خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: خواستاریم الزامی انجام شود تا عرصه و املاک دولتی بدون سند نداشته باشیم و سند عادی اگر سند ملی باشد به راحتی با شرایط قانونی نسبت به انتقال سند به مسکن و شهرسازی به نمایندگی از دولت اقدام می‌‌کنیم.

وی در ادامه گفت: کمتر عرصه‌ای داریم که معرفی شود و سندی منتقل نشود و تنها مشکلی این است که اراضی از طرف مسکن و شهرسازی در استانها معرفی می‌شود اما دستگاه‌هایی مدعی می‌شوند که این اراضی برای طرح های دیگر است بنابراین انتظار داریم در دولت اختلاف بین دستگاه‌ها حل شود تا نسبت به انتقال سند اقدام کنیم و تعلل در این زمینه به این دلیل است که دستگاه‌ها ادعاهایی را مطرح و یا اسناد و مدارکی را ارائه می‌کنند که انتقال سند را دچار مشکل می‌کند.

بیش از 85 درصد سواحل آزادسازی شده صاحب سند حدنگاری هستند

بابایی درباره صدور سند و آزادسازی حریم رودخانه‌ها بیان کرد: درخصوص حرایم، اسناد مالکیت به نام دولت انتقال پیدا نمی‌کند و برای متصرفین و مالکین قانونی با قید حرایم رودخانه‌ها سند مالکیت صادر می‌شود.

وی افزود: آنچه که مدنظر بوده حرایم 60متری دریا و بستر رودخانه‌ ها است که از طرف دستگاه‌های متولی نقشه‌ها و تماما اسناد مالکیت صادر و به خزانه ارائه شده است.

بابایی بیان کرد: به محض آزادسازی در صدور سند اقدام می‌کنیم بیش از 85 درصد از سواحلی که در دریای خزر و در جنوب کشور آزادسازی شده است صاحب سند حدنگاری هستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک دگفت: به محض اینکه سواحل آزادسازی نهایی می‌شود سند را صادر می‌کنیم و آزادسازی بدون سند نداریم اگر هم موردی بود ما اعلام می‌کنیم.

طرح الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام

بابایی درباره طرح الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که در مجمع است، گفت: این طرح در کمیسیون قضایی مجلس مطرح شد و شورای نگهبان به این طرح ایراد گرفت که این ایرادات چندین بار مطرح شد در نهایت کمیسیون قضایی مجلس نتوانست شورای نگهبان را قانع کند بنابراین این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دستور کار است.

صدور سند ۹۸ درصد از عرصه‌های ملی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص وضعیت حدنگاری بیان کرد: حدنگاری در 15 ماهه اخیر پیشرفت خوبی را داشته است با توجه به اینکه وسعت کل کشور 164میلیون هکتار بوده و منابع ملی، عرصه‌های ملی یا طبیعی 137 میلیون هکتار است و میزان صدور سند در عرصه‌های ملی 132 میلیون و 147 هزار هکتار معادل 98 درصد است به طوری که در یک سال اخیر 34 درصد رشد داشته ایم.

وی افزود: بنابراین 98 درصد از عرصه‌های ملی تثبیت و منتج به صدور سند شده است و 2 درصد باقیمانده مربوط به پرونده‌هایی بوده که در مراجع قضایی مطرح است و امیدواریم تا پایان سال حدنگاری عرصه‌های ملی ۱۰۰ درصدشود.

حدنگاری 2 میلیون و 860 هزار هکتار اراضی زراعی در سال جاری

وی در ادامه گفت : صدور سند اراضی کشاورزی را امسال آغاز کرده ایم به طوری که قرارگاه‌های شهید سلیمانی در سال گذشته موفق شدند به خوبی بدرخشند این قرارگاه‌ها امسال برای اراضی زراعی فعال هستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اراضی زراعی 18 میلیون هکتار است و 2 میلیون و 860 هزار هکتار اراضی زراعی حدنگاری شده که معادل 16 درصد است.

بابایی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد کرده ایم بحث تقاضا محور را در بحث صدور اسناد حذف کنند و حاکمیت باید به این موضوع ورود کند.

اجرای طرح احراز هویت دو مرحله‌ای در کل کشور تا پایان سال

رئیس سازمان ثبت اسناد در رابطه با احراز هویت دو مرحله‌ای اظهار کرد: بعد از اینکه این قانون در زنجان به صورت آزمایشی انجام شد در حال حاضر در قزوین و سمنان هم نهایی شده است و مقرر شده است تا 22 بهمن ماه این طرح در تمام کشور فراگیر شود.

وی افزود: این طرح در سه استان آذربایجان شرقی، قزوین و سمنان عملیاتی شده و مقرر شد تا 22 بهمن در 22 تا استان این احراز هویت دو مرحله‌ای که کمیسیون اصل نود پیگیری می‌کند اجرایی شود و تا پایان سال هم در کل کشور اجرایی کنیم.

اتصال وزارت راه و شهرسازی از طریق ۳ وب سرویس به سامانه کاداستر

بابایی در خصوص امکان اتصال وزارت راه و شهرسازی به سامانه کاداستر، گفت: در بحث همکاری با وزارت راه و شهرسازی و شناسایی اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی همکاری خوبی انجام شده است و در اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی هیچ مانعی وجود ندارد زیرا اطلاعات، اطلاعات اشخاص حقیقی نیستند و این امکان را می‌توانیم فراهم کنیم که مسکن شهرسازی از طریق سامانه‌های مربوط و سرویس‌هایی که ما تعریف می‌کنیم به اراضی مازادی که خودشان شناسایی می‌کنند دسترسی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: سه عدد وب سرویس در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌ایم که در حال حاضر از آن استفاده کرده و استعلام می‌کنند همچنین به صورت برخط پاسخ به استعلام‌هایشان داده می‌شود.

بازنگری در تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی لزومی ندارد 4 سال یکبار مشخص شود

بابایی درخصوص تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی گفت: باید ورود کنیم تا تعرفه‌ها را باتوجه به شرایط کشور پیشنهاد دهیم زیرا در یکی دو سال اخیر وضعیت تورمی، شرایط اقتصادی کشور غیرقابل پیش‌بینی بود.

وی در ادامه گفت : با توجه به اینکه شرایط قهری و وضعیت اقتصادی جامعه قابل پیش‌بینی نبود باعث شد که پیشنهاد اصلاح دهیم زیرا بازنگری باید سال 1402 انجام شود بنابر این بحث اصلاح را مطرح کردیم.

وی افزود: در خصوص ازدواج و طلاق ورود کردیم که این موضوع بازنگری شد، قوه قضاییه حاضر نیست این دفاتر اسناد رسمی متضرر شوند بنابراین به دنبال راهکار هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: پیشنهاد اصلاح ماده 54 را در دستور کار قرار داده ایم معتقدم بازنگری در تعرفه‌ها لزومی ندارد 4 سال یکبار مشخص شود.

وی در ادامه گفت: اصلاح ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی را در دستور کار قرار داده ایم تا این تعرفه‌ها یک سال یکبار بازنگری و باتوجه به شرایط اقتصادی کشور تعریف شود.

اصلاح قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی توسط سازمان ثبت اسناد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سازمان ثبت پیگیر اصلاح قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی است، گفت: قطعا قانون تعیین تکلیف یکی از ابزارهای مهم در اجرای قانون حدنگاری مخصوصاً بحث اراضی کشاورزی است، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که 80 درصد اراضی کشاورزی که به صورت مشاعی بوده و معاملات عادی هم روی آنها صورت گرفته باید به اجرای قانون تعیین تکلیف رسیدگی شود.

وی افزود: نیاز به اصلاح داریم مکاتبات و پیشنهادات لازم را در اصلاح مواد مختلف مطرح کرده و جلسات کارشناسی نیز با حضور دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف شروع شده و کارهای لازم نیز در مجلس انجام می‌‌شود. تقریباً 3 جلسه از کارهای کارشناسی هم پیش رفته است.

بابایی بیان کرد: در این حوزه نیاز به اصلاح قانون و توسعه قانون تعیین تکلیف داریم به دلیل اینکه مشمول ابعاد مختلفی از املاک مجهول المالک و املاکی که به واسطه عدم ساخت وساز که در قانون آمده و ساختمانها را شامل شده است.

وی افزود: با اجرای این قانون و تسهیل‌گری در این قانون اجرای قانون حدنگار را به سمت ۱۰۰ درصدی پیش می بریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *