رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی 3 هزار و 720 نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه‌قضاییه/ بیش از 204 هزار ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

8:01 - 13 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۷۹۷۵
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در آذرماه سال ۱۴۰۱ تعداد 3 هزارو 720 نفر به صورت حضوری به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه کرده اند.

خبرگزاری میزان – یکی از سیاست های قوه قضاییه ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و تکریم ارباب رجوع است و جدی تر از گذشته استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان، در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته و مسئولان این دستگاه، تلاش می‌کنند در جهت رفع مشکلات مردم با فوریت اقداماتی را انجام دهند.

پاسخگویی به درخواست‌های مردم از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود و توجه به خواسته‌های مشروع و به حق مردم و ارتباط مستقیم با آنان و ارائه پاسخ موثر به سوالات آنها همواره مورد تاکید است.

با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه و در ابلاغ مسئولیت رئیس قوه قضاییه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبه‌ای با روسای کل دادگستری استان‌ها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی استان‌ها با مردم صورت گرفت که به همین منظور ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه وصول و به رئیس قوه قضاییه ارسال می‌شود.

سیدعلی اصغر رفاهی در گفت‌وگو با میزان، درباره ملاقات های مردمی صورت گرفته در آذرماه سال ۱۴۰۱ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: در آذرماه سال ۱۴۰۱ تعداد 3 هزارو 720 نفر به صورت حضوری به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه کرده اند که برای این تعداد مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس شده است همچنین میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه 12 دقیقه بوده است.

وی افزود: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می شوند. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیر مجموعه هدایت می شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خود مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات ها مراجعه می کنند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در خصوص تعداد ملاقات ها ی حوزه مدیریت و روسای ادارات ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: جمع کل تعداد افراد ملاقات شده در حوزه مدیریت و روسای ادارات 811 نفر بوده که 580 ملاقات توسط مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه ، ۴۲ ملاقات توسط معاون مدیر کل،68 ملاقات توسط اداره ارتباطات و ملاقات ها و 121 ملاقات توسط اداره بررسی و ارشاد قضایی صورت گرفته است.

ملاقات های مردمی مسئولان عالی قضایی در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در آذر ماه

رفاهی درخصوص ملاقات های مردمی با مسئولین عالی قضایی در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در آذر ماه ۱۴۰۱ بیان کرد: پس از دستور ریاست قوه قضاییه در جلسه عالی مسئولین عالی قضایی در تاریخ 29 آذر 1400 مبنی بر حضور معاونین و روسای سازمان ها جهت حضور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه برای انجام ملاقات های مردمی، این امر از آذرماه 1400 اجرا شد ه است به طوری که ملاقات های مردمی با مسئولین عالی قضایی در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در آذر ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که معاون قضایی دادستان کل کشور در تاریخ 2 آذر 1401 با 12 نفر مراجعان به صورت حضوری ملاقات داشته است.

وی در ادامه عنوان کرد: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تاریخ 6 آذر ماه ۱۴۰۱ با 16 نفر از مراجعان به صورت چهره به چهره دیدار داشته و به مشکلات مراجعان رسیدگی کرد همچنین معاون قضایی قوه قضاییه در تاریخ 12 آذر 1401 در مرکز ارتباطات مردمی با 19 نفر از مراجعه کنندگان ملاقات حضوری داشته است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: معاون اول دادستان کل کشور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تاریخ 23 آذر ماه ۱۴۰۱ با 14 نفر از مراجعان به صورت حضوری ملاقات داشته همچنین رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور نیز در تاریخ 29 آذر 1401 با 9 نفر از مراجعه کنندگان به صورت چهره به چهره ملاقات داشته و به مشکلات آن ها رسیدگی کردند.

گفتنی است که افرادی که به اداره کل ارتباطات مردمی دعوت شده بودند ولی به هر دلیلی حضور نیافتند درخواست های آنان به مقامات مربوطه تحویل و دستورات صادر شده است.

حضور معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درخصوص حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه عنوان کرد:احدی از معاونان دادگستری کل استان تهران و معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه با حضور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه می کنند دیدار و به پرونده‌های آن ها رسیدگی می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در آذر ماه معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد 110 مورد تقاضای مردمی بودندهمچنین معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد 220 مورد تقاضای مردمی بوده اند.

رفاهی اظهار کرد: در آذر ماه 1401 قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد هزارو500 مورد درخواست های مردمی رسیدگی کردند و توسط احدی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد 542 مورد ارشاد قضایی صورت پذیرفت.

گزارش ملاقات های مردمی مسئولان عالی قضایی استان ها در آذرماه

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره گزارش ملاقات های مردمی مسئولان عالی قضایی استان ها در آذرماه ۱۴۰۱ بیان کرد: در آذر ماه سال جاری تعداد 204 هزارو 206 مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که، تعداد 15 هزارو 554 مورد متعلق به روسای کل دادگستری استان ها و تعداد 10 هزارو 596 مورد متعلق به دادستان های عمومی و انقلاب مراکز استان ها است.

وی در ادامه گفت: استان کرمانشاه با 23 هزارو 419 مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده را داشته همچنین رئیس کل دادگستری استان گیلان با 1 هزارو 655 مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان با 910 مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.

رفاهی عنوان کرد: تعداد ملاقات های انجام شده در آذرماه سال جاری که توسط مقامات قضایی انجام شده است 204 هزارو 206 مورد بوده که نسبت به ماه قبل که 203 هزارو 488 بوده 1 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: اولویت موضوع درخواست های مردم در ملاقات های صورت گرفته در استان ها شامل درخواست های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند(مراقبت)الکترونیکی، دعاوی خانوادگی(مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه و …)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پرونده ها و استماع مباحث طرفین، ارشاد و راهنمایی، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان، اعسار همچنین حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *