امیرعبداللهیان: آمریکایی‎ها در مسیر دیپلماتیک تعجیل خود را برای گام نهایی بازگشت به توافق اعلام کردند

16:18 - 30 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۴۵۱۲
وزیر امور خارجه می‎گویدآمریکایی‎ها در مسیر دیپلماتیک تعجیل خود را برای گام نهایی بازگشت به توافق اعلام کرد‎ه‎اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی میزان به اردن، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از بازگشت از نشست منطقه‎ای «بغداد2» در اردن در جمع خبرنگاران، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل گیری نظام سیاسی جدید در عراق که مبتنی بر رای مردم است از عراق جدید پشتیبانی و حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگری با یک فاصله زیاد به این نتیجه رسیدند که وضعیت جدید در عراق را باید به رسمیت بشناسند، اظهار کرد: در نهایت نشست اول حمایت از عراق سال گذشته در بغداد برگزار شد و توافق شد که نشست دوم امسال در اردن برگزار شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: هدف اساسی از این نشست پشتیبانی از عراق است اما اکنون اهداف گسترده تری پیدا کرده و همانطور که دقت کردید در نشست امسال همکاری و شراکت محور گفت‎وگوها بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما سعی کردیم از این فرصت استفاده کنیم و ضمن حمایتمان از امنیت، صلح و ثبات، توسعه و همکاری در سطح منطقه ای، دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران را در خصوص مسائل مختلف با استفاده از این فرصت بیان کردیم، بیان کرد: مهمترین دستاورد این اجلاس و پیام این اجلاس این است که منطقه آمادگی دارد که مسیر گفت‏‎وگو و در مسیر همکاری، مشکلات را حل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری گفت: ما با صدای بلند تاکید کردیم که تداوم این نشست به شکل منطقه‎ای و بدون مداخلات نیروهای فرامنطقه ای می‎تواند ثمرات بهتر و نتیجه بخش تری را داشته باشد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری اظهار کرد: در گفت‎وگوها با آقای بورل با حضور همکارم آقای دکتر باقری و انریکه مورا فرصتی شد تا در یک نشست حدودا دو ساعته یکبار همه مسائل مربوط به توافق برای لغو تحریم ها را مورد بررسی قرار بدهیم.

بیشتر بخوانید:

گزارش خبرنگار اعزامی میزان از اردن/برگزاری نشست «بغداد۲» دیدارهای وزیر امور خارجه با مقامات چندین کشور/اعلام آمادگی عربستان برای ادامه گفت‎وگوها

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در دو سه ماه گذشته طرف آمریکایی اظهارات ریاکارانه و اقداماتی داشت که با هم همخوانی نداشت، آمریکایی‎ها مرتبا در مسیر دیپلماتیک تعجیل خود را برای گام نهایی بازگشت همه طرف‎ها به توافق در وین اعلام می‎کردند اما در رسانه‎ها ریاکارانه حرف دیگری را می‎زدند.

وزیر امور خارجه گفت: ما درباره همه این‎ها با آقای بورل صحبت کردیم؛ اینکه اگر ادعای آمریکایی‎ها در مسیرهای دیپلماتیک درست است آنها نمی‎توانند سخن دیگری بگویند و به دنبال تحریک و امتیازگیری از آن مسیر باشد؛ برداشت ما این است که طرف‎های مختلف در حال بازگشت به واقع بینی هستند و ما نیز اعلام کردیم که چنانچه خطوط قرمز ما رعایت بشود آمادگی داریم گام های نهایی توافق را برداریم. ارزیابی من این است که گفت‎وگوهای ما صریح و روبه جلو بود.من مایلم از نقش آقای بورل و مورا که تلاش می‎کنند برای رسیدن به نقطه نتیجه نهایی تشکر کنم در عین حال در خصوص چگونگی همکاری نیرومندتر جمهوری اسلامی ایران و آژانس هم با هم اتفاق نظر داشتیم.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه در حاشیه نشست فرصتی است تا با سران هیئت‎ها گفتگوهایی انجام شود، اظهار کرد: از جمله احوال پرسی با وزیر امور خارجه عربستان داشتیم و طرفین بر آمادگی خود برای تداوم روندی که در بغداد شروع شد تاکید کردیم. جمهوری اسلامی ایران طرف قطع کننده مناسبات دیپلماتیک نبوده این عربستان سعودی بود که چند سال پیش چنین تصمیمی گرفت؛ هر زمان سعودی‎ها تمایل داشته باشند برای بازگشت روابط به حالت طبیعی، جمهوری اسلامی ایران از آن استقبال خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در پایان با بیان اینکه من در گفتگو با آقای بورل قویا از مواضع مداخله گرانه و غیرسازنده آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در اغتشاشات اخیر در ایران انتقاد کردم و همینطور این موضوع را در گفت‎وگو با وزیر خارجه فرانسه گفتم. البته وزیر خارجه فرانسه سعی کرد توضیحاتی را ارائه بدهد و بگوید ما به هیچ وجه در مسائل داخلی ایران مداخله نخواهیم داشت، تاکید کرد: به صراحت به وی گفتم دیدار رئیس جمهور شما با کسانی که ترور و اغتشاش را در ایران تشویق می کنند مداخله است و جمهوری اسلامی ایران پاسخ و واکنش لازم را در این رابطه خواهد داشت. در فضای کاذب رسانه‎ای و دروغ پردازی که در دو سه ماه گذشته به طور ویژه چهار کشوری که از آن نام بردم ایجاد کرده بودند. آنها فکر می‎کردند واقعا در ایران با وضعیت جدیدی مواجه هستند و تلاش می‎کردند برای ایجاد جنگ داخلی و رفتن به سمت تجزیه جمهوری اسلامی ایران. اکنون به این نتیجه رسیدند که مردم ایران مردم آگاه و بصیری هستند و همه آنچه را که فکر می‎کردند ممکن است اتفاق بیفتند با لطف خدا و هدایت های مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم خنثی شد و این‎ها در یک مسیر ناامیدی قرار گرفتند. لذا اکنون دیده می‎شود که این کشورها و حتی اتحادیه اروپا به دنبال این هستند که به مسیر طبیعی گفت‎وگوها، مذاکرات و نتیجه گیری برای توافقات برگردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *