جهادگران فرهنگی در جهت اقتدار کشور قدم بر می دارند

10:07 - 30 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۳۷۱۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در آیین گرامیداشت «پژوهش و پژوهشگران» با اشاره به حضور جدی جهادگران فرهنگی در خارج از کشور، یکی از رسالت‌های مهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را توجه به هوشمندسازی راهبردی و دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان دانست.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در آیین گرامیداشت «پژوهش و پژوهشگران» که پیش از ظهر امروز (28 آذرماه) در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، اقتدار فرهنگی و مدافع امنیت گفت: اهتمام به برگزاری آیین گرامیداشت «پژوهش و پژوهشگران» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نشان از اهمیت پژوهش در این سازمان دارد.

وی امر شناسایی و شناساندن را از مأموریت‌های اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانست و افزود: شناسایی و شناساندن شاخصۀ کار ماست. شناسایی یعنی مطالعۀ دقیق پیراموان، چه در عرصه بین‌الملل و چه در عرصه داخل کشور. ما از گذشته تاکنون همواره نسبت به این امر تأکید داشتیم و هر ساله در چنین روزی گردهم می‌آییم تا به این مهم تأکید کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با اشاره به تعبیر اخیر مقام معظم رهبری در نشست با نمایندگان خود در دستگاه‌های مختلف که فرمودند : «امروز روز کار است»، خطاب به رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور گفت: انشالله ما هم با توجه به تأکیدات حضرت آقا در حوزه - صف و ستاد - به خصوص رایزنان فرهنگی به عنوان جهادگران فرهنگی، کار را جدی می‌گیریم.

وی اظهار داشت: پژوهش پیشران تحول و توسعه است. هرجا که سخن از تحول و توسعه است، مقدمه آن پژوهش است. اساساً مقدمه هر کار حتی آموزش هم پژوهش است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در شعار اجلاس دهم رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور و برنامه تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مسئله «پژوهش» توجه ویژه‌ای شد.

لزوم هوشمندسازی دیپلماسی فرهنگی از منظر پژوهش

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر هوشمندسازی راهبردی دیپلماسی فرهنگی در برنامه تحولی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اجلاس دهم رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» برگزار شد با این هدف که به عقیده ما یکی از رسالت‌های مهم در همه ادوار به خصوص در این دوره، توجه به هوشمندسازی راهبردی و دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رابطه با هوشمندسازی راهبردی و دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان افزود: دنیا در حال گذار است، در حال حاضر در یک پیچ تاریخی هستیم که از آن با عنوان قرن آسیایی و بازگشت دین به عرضه سیاست جهانی یاد می‌شود، بنابراین باید به محیط بین‌الملل شناخت کافی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: شناخت صحیح محیط بین‌الملل از دیگر وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی این سازمان پیش از همه، نسبت به این مهم اقدام می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور ادامه داد: جریان شناسی، روند شناسی، شناخت گروه‌ها و افراد مؤثر باید انجام شود تا مسئله دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان شکل گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر بررسی آسیب‌ها و اصلاح روند گذشته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه پژوهش گفت: شناخت آنها و ارائه راه حل‌های صحیح یکی از اقداماتی است که به دانش بنیانی دیپلماسی فرهنگی منجر خواهد شد.

وی به حضور مدیران و کارشناسان شایسته در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از حضور مدیران و کارشناسان خبره و شایسته‌ای برخورداریم که انبوهی از تجارب ارزشمند هستند. استفاه از این تجارب ما را به روند حرکت به سمت دانش‌بنیان کردن دیپلماسی فرهنگی کمک می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کاربردی شدن مطالعات و پژوهش در این سازمان را ضروری دانست و گفت: یکی از مواردی که به همکاران سازمان بارها متذکر شدم کاربردی شدن پژوهش‌ها در سطح سازمان است، مطالعه که نباید تنها برای خود مطالعه باشد هدف این است که فاصله بین علم و عمل کم کنیم و باید یک نسبت‌سازی بین این دو ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور به مسئله جایزه ملی پژوهش در روابط خارجی اشاره و تصریح کرد: در نظر داریم تیرماه سال آینده برای اجرای طرح جایزه ملی پژوهش در روابط خارجی از ظرفیت‌های دانشگاهیان و حوزوی‌ها بهره مند شویم تا دیدگاه‌های علمی خود را در قالب مقالات ارائه دهند.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت اندیشه ورزی در حوزه بین‌الملل، از تهیه طرح مطالعاتی «حکمرانی نوین امور فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» خبر داد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور وظیفه طراحی نظام حکمرانی جمهوری اسلامی را در خارج از کشور دارد زیرا ضعف‌های بسیاری در انسجام بین دستگاه‌های فرهنگی وجود دارد و ما وظیفه داریم برای برنامه‌های غیر حاکمیتی، هم برنامه داشته باشیم و هم تسهیل‌گر باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود، طرح‌هایی چون «آرمان شهری» مبتنی بر برداشت‌های اسلامی، تدوین سند دیپلماسی فرهنگی کشور در برنامه هفتم توسعه و معرفی برند ملی را یادآور شد.

بنابر اعلام این خبر، در آیین گرامیداشت «پژوهش و پژوهشگران» ضمن رونمایی از تازه‌های نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تجلیل از فرزند شهید محسن فخری‌زاده، برگزیدگان هفته پژوهش در بخش‌های ایده‌های برتر، پایان‌نامه‌های برتر، مقالات، کتاب (ترجمه)، غیر داوطلبانه، رساله پایان مأموریت، گزارش‌های رصدی شایسته تقدیر، پیشکسوتان شایسته تجلیل، مترجم و پژوهشگر ممتاز معرفی شدند.

همچنین در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی با محوریت معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برپا شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرهنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *