جهانگیر: اگر فضای مجازی به درستی مدیریت نشود بستر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد بود

12:10 - 27 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۹۰۱۵
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه و فضای مجازی یکی از فرصت‌های پیشرفت علم و تکنولوژی، اگر به درستی مدیریت نشوند بستر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهند بود.

خبرگزاری میزان - اصغر جهانگیر در سفری که به همراه مدیران کل این معاونت به شهرستان ابهر در استان زنجان داشت در شورای اداری ابهر در جمع مسئولان و کارکنان دادگستری ابهر گفت: امیدواریم نتیجه این سفرها تبدیل به فرصتی برای حل مشکلات مردم باشد و ثمره این سفرها پرکردن خلاها و ایجاد تعادل و توازن در بخشهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و غیره با کار جهادی شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه و فضای مجازی یکی از فرصت‌های پیشرفت علم و تکنولوژی، اگر به درستی مدیریت نشوند بستر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهند بود.

جهانگیر با اشاره به تحولات موجود در دنیای معاصر گفت: امروزه ما در محیطی قرار داریم که دائما در حال تغییرات است و اگر محیط را به درستی نشناسیم و تحولات محیط را رصد نکنیم، این تغییرات و تحولات خود فرصتها و تهدیدهایی مهمی به دنبال دارد؛ یکی از مهمترین این تحولات، تغییرات در علم و تکنولوژی که در دنیا در حال رخ دادن است ما را با فرصتهای جدیدی مواجه کرده که لاجرم در حال استفاده از آنها هستیم مانند استفاده از فضای مجازی و رایانه، اینترنت، گوشی‌های پیشرفته که دنیا را با سبک جدیدی از زندگی روبه‌رو کرده و همین سبک زندگی جدیدی را به ما تحمیل می‌کند که اگر مراقب نباشیم این سبک جدید می‌تواند فرهنگ، تفکرات، ارزشهای ما را با خود همراه و حتی دگرگون کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم افزود: در دنیای امروز به موازات پیشرفت‌ها شاهد پس‌رفت ارزشهای انسانی در برخی حوزه‌ها بودیم که در دنیای غرب الگوهای آن جلوه می‌کند. تلاش برای حذف اخلاق در جامعه جهانی در طول 50 سال گذشته از چالشهای جدیدی است که دنیا را در برگرفته چراکه منافع استکباری و استعماری و استبدادی جدید به دنبال یک ساختن انسان بی هویت در دنیای امرزی هستند. وقتی نگاه به انسان نگاه ابزاری شد و از نگاه ارزشی خارج شد انسان مانند ابزاری خواهد شد که سرچشمه تمام آسیب‌ها و جرائم را با خود دارد.

جهانگیر با تاکید بر استفاده هوشمندانه از تکنولوژی عنوان کرد: این سبک زندگی وقتی مورد کنکاش قرار گیرد، مشاهده می‌شود که بخشی از آن که در جهت ارتقا رفاه و آسایش و امنیت مردم قرار دارد قابل استفاده است و اما بخش دیگر آن ناشی از تهدیداتی است که براساس نهاهای تاثیرگذار بر افکار، تعاملات و قواعد و هنجارهای ما صورت می‌گیرد که اگر در این حوزه هوشیارانه عمل نکنیم با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهیم شد. از جمله این هدایت‌های برنامه‌ریزی شده که منتهی بر بسیاری از آسیبهای دنیا شده است، آسیب‌های ناشی از فضای مجازی است که در سایه پیشرفت‌ها، آسیب‌ها و مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند که بستر جرم، گناه و جنایت به چشم نمی‌آید تا جایی که ضدفرهنگ بی‌غیرتی برای مردان و بی‌عفتی برای زنان و بی‌حیایی برای فرزندان نقش غالب این فضا می‌شود. ما یک جامعه ارزشی هستیم و باید بر پایه ارزشهای دینی حرکت کنیم لذا اگر در برنامه‌ها، سیاستها و طرحها، این مسائل دیده نشود آسیب‌هایی که دیگران ایجاد کرده‌اند با چهره نامرئی خود در زمان لازم به ما ضربه بزند.

وی با گریزی به دوران قبل از انقلاب عنوان کرد که در دوران طاغوت ما با عدم توازن و عدم برابری در همه حوزه‌ها چه اقتصاد، چه فرهنگ و چه سیاست روبه‌رو بودیم. در حوزه اقتصاد تنها مناطقی بهره‌مند از امکانات بودند و با فاصله گرفتن از پایتخت محرومیت‌ها نمایان می‌شد. نتیجه آن این بود که دائما تعدادی از افراد کوچ می‌کردند و به امید دست یافتن به امکانات به مناطق برخوردار مهاجرت می‌کردند که این مورد باعث شد که روستاها و شهرهای کوچک خالی از سکنه و شهرهای مهاجرپذیر با مشکل حاشیه‌نشینی روبه رو شوند.

جهانگیر افزود: در حوزه فرهنگ نیز فرهنگ غربی با بسترهای ضدارزشی در جامعه قبل از انقلاب رواج داشت، تلاش برای تغییر سبک زندگی و مهاجرت منجر به حاشیه‌نشینی بخش زیادی از مردم شود و به دلیل عدم نظارت و انواع محرومیت‌ها در این مناطق این فرهنگ حاشیه‌نشینی که در بعد از انقلاب هم نتوانستیم به درستی مدیریت کنیم باعث ایجاد بسترهای جرم‌زا شد که آسیب‌های اجتماعی فراوانی نیز به جامعه تحمیل کرد. امروزه به دلیل همین در نقاط حاشیه‌نشینی انواع و اقسام جرمها قابل رویت است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با تاکید بر مهاجرت معکوس گفت: راهکارهای متعددی برای مدیریت حاشیه‌نشینی در طول سالهای مختلف در دستور کار قرار گرفته است که یکی ازا ین روشها رشد و رونق مناطق حاشیه‌ای بوده است که باعث رونق بیشتر حاشیه‌نشینی می‌شد اما ما باید به مناطق محروم به صورت ویژه و جهادی رسیدگی کنیم تا این عقب‌افتادگی تاریخی جبران شود که هم از مهاجرت جلوگیری کنیم و هم ساکنان مناطق حاشیه شهرهای بزرگ به مرور به مناطق خود برگردند و مهاجرت معکوس صورت گیرد.

جهانگیر با اشاره به خطرات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان گفت: این تحولات در حوزه‌های مختلف در حال بروز و ظهور است. سبک جدید زندگی با الهام از فضای مجازی که تبلیغات خردکننده ارزشهای اسلامی و اخلاقی را هدف قرار داده است باعث شده که خانواده‌ها و به ویژه کودکان با خطر روبه‌رو شوند. در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا فضای مجازی را به روی دانش‌آموزان باز کردیم بدون اینکه این فضا را به درستی مدیریت کنیم. اکنون بسیاری از کودکان فضای مجازی را فضای حقیقی می‌پندارند و فکر می‌کنند که مشاهداتشان در فضای مجازی همان وقایع دنیای واقعی است. یکی ار محققان غربی درخصوص رسانه های عمومی بررسی کرده و نتیجه گرفته است که در زمانه‌ای قرار گرفته‌ایم که یک نوجوان قبل از بلوغ حداقل 8هزار بار صحنه‌های خشونت منجر به قتل به صورت مستقیم و غیرمستقیم از تلویزیون و سینما و اینترنت تماشا می‌کند. دیدن این حجم از خشونت باعث شکل‌گیری تفکر خشونت‌آمیز در کودکان و عادت روزمره زندگی آنها و آینده می‌شود.

وی ادامه داد: خشونت یکی از دلایل مهم برای بسیاری از جرائم است. وقتی کودکان این صحنه‌ها را مکررا ببیند به صورت عادت عرفی در ذهن نقش می‌پذیرد و از آنجایی که مغز ما تقلیدپذیر است وقتی کودکان در معرض این صحنه‌ها قرا می‌گیرند در بزرگسالی در جامعه خشونت را اجرا می‌کنند. ما باید نگاه به خانواده، کودک و همسر را با الگوهای دینی و اخلاقی به سرعت بازنگری و باز مهندسی کنیم.

جهانگیر با تاکید بر نقش خانواده در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: بسیاری از مجرمان ما در زندانها به دلیل داشتن خانواده‌های از هم گسیخته به این را کشیده شده‌اند پس اگر می‌خواهیم از آسیب‌های اجتماعی بکاهیم باید سهم خود از خانواده را درک و ایفا کنیم. ما دست‌اندرکاران اداری هم باید تلاش مضاعف و سهمی برای خانواده‌های خود داشته باشم و از افراط و تفریط بپرهیزیم. فضای

وی شورای عالی پیشگیری از جرم را یکی از ارکان مهم برای تقسیم کار ملی بین دستگاه‌ها در امر پیشگیری و تعیین راهبردها و شناسایی زمینه‌ها و علل وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارزیابی برنامه‌های ملی پیشگیری عنوان کرد و گفت: ما در این شورا برای رصد و رفع جرائم یک تقسیم کار کشوری و سازمانی صورت گرفته است و به دنبال کاهش دغدغه مردم و برطرف کردن چالش‌ها و آسیب‌ها با گسترش فرهنگ و استفاده از مشارکت‌های مردمی در امر پیشگیری هستیم.

در ادامه این سفر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با حضور در قبور شهدا به آنها ادای احترام کرد و سپس با حضور در جلسه شورای تامین فرمانداری و در دادگستری شهرستان ابهر با کارکنان و قضات دادگستری مشکلات و نقطه‌نظرات آنها را بررسی کرد.

در ادامه با توجه به اختلاف ملک 60 ساله بین اهالی تربت‌آباد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ضمن دیدار با نمایندگان، هر دو طرف موضوع را از نزدیک مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد مراتب با اخذ مستندات لازم تا حصول نتیجه دنبال خواهد شد و سپس با حضور در منطقه شربت‌آباد با همراهی فرماندار، وکیل دادگستری و دادستان شهرستان ابهر از نزدیک موضوع را بررسی کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *