برنامه هفتم توسعه با برنامه‌های قبلی متفاوت است؟

13:33 - 12 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۰۳۹۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
برنامه هفتم با برنامه‌های قبل دارای تفاوت‌هایی است؛ برای تدوين این برنامه بيش از هزار ساعت كار پژوهشي انجام شده و در اين راستا ۱۲ موضوع كليدي به عنوان مسائل اصلي مورد تاكيد قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان- یکی از وظایف سازمان برنامه و بودجه تهيه و تنظيم بودجه سالانه کشور و ارائه آن به مراجع ذيربط و همچنین تهيه و تنظيم راهبردهاي توسعه و برنامه‌هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت است؛ حال براساس تأکیدات مقامات بالادستی قرار است لایحه بودجه براساس برنامه هفتم توسعه، تدوین و به مجلس ارائه شود، بنابراین ابتدا لایحه برنامه هفتم توسعه تدوین شده و به مجلس شورای اسلامی ارائه و پس از آن لایحه بودجه براساس احکام و بندهای برنامه هفتم تدوین و به مجلس ارائه می‌شود.

بر اساس شنیده‌ها قرار شده است لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی تا پایان هفته جاری در سازمان برنامه و بودجه نهایی شده و برای جمع‌بندی و تصویب در دولت ارائه شود و پس از آن در قالب لایحه برنامه هفتم از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

اما بنابر اظهارات رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد سازمان برنامه و بودجه برنامه هفتم با برنامه‌های قبل دارای تفاوت‌هایی است؛ در همین خصوص برمکی با بيان اينكه براي تدوين برنامه هفتم بيش از هزار ساعت كار پژوهشي انجام شده، گفته است: تدوين برنامه هفتم متفاوت از روش‌هاي قبلي خواهد بود و در اين راستا ۱۲ موضوع كليدي به عنوان مسائل اصلي مورد تاكيد قرار دارد.

وي با بيان اينكه مقدمات تدوين برنامه هفتم توسعه از مدتها قبل آغاز شده، افزوده است: با توجه به اينكه دوره ۵ ساله برنامه ششم سال گذشته به پايان رسيد از همان مقطع مقدمات و ساماندهي برنامه هفتم در سازمان برنامه و بودجه آغاز شده است.

تدوين متن بخش‌نامه، پيگيري تصويب در شوراي اقتصاد و ابلاغ آن توسط رئيس جمهور كه اخيرا ابلاغ شده با محوريت امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد سازمان برنامه و بودجه انجام شده است؛ بعد از ابلاغ بخشنامه توسط رئيس جمهور ۱۲ موضوع كليدي در برنامه هفتم توسعه مورد تاكيد قرار گرفته كه يكي از اين ۱۲ مورد يعني بهبود محيط كسب و كار به دفتر اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد تكليف شد.

رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه آسيب‌شناسي برنامه‌هاي توسعه‌اي خوراك اوليه هر فرايند برنامه‌ريزي است، تاکید کرده که مرور تجربه‌هاي گذشته و نتايج منتج از آسيب‌شناسي‌ها، نشان مي‌دهد نظام برنامه‌ريزي جامع، نظام مناسبي تلقي نشده و برجسته‌شدن موضوعات كليدي در برنامه هفتم بهتر از تمركز بر همه موضوعات كشور است.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: تصویب بودجه بدون توجه به برنامه توسعه خلاف قانون است

وي با اشاره به اينكه برنامه‌ريزي هفتم توسعه متفاوت از دوره‌هاي قبل خواهد بود گفته است: نظام برنامه‌ريزي كه براي تدوين برنامه هفتم اتخاذ شده نظام مسئله‌محور است؛ يعني براي نمونه اگر در كشور ۱۰۰ حوزه داريم كليدي‌ترين موضوعات شناسايي شده و آن موارد در اولويت قرار خواهد گرفت.

برمكي تصریح کرده است: تدوين برنامه هفتم بر اساس مسئله، هم تعريف اهداف را بهتر مي‌كند هم انجام كارهاي عاجل براي موضوعات اساسي را تسريع مي‌كند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *