گام بلند مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برای اجرای عدالت/جزئیات آزمون صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

8:56 - 18 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۷۲۱۰
براساس اعلام مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه، آزمون صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اواخر آذرماه برگزار می شود.

خبرگزاری میزان_ در بخشی از حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه رهبر معظم انقلاب گسترش فناوری های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی را مورد تاکید قرار دادند‌.در سند تحول قضایی هم ارائه خدمات آسان قضایی مورد تاکید قرار گرفته است.رییس قوه قضاییه نیز بارها بر ارائه‌ خدمات آسان قضایی و اجرای سند تحول قضایی تاکید داشته است.با همین هدف آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی در مرداد ماه سال جاری از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ابلاغ شد. در این آیین نامه به گواه کارشناسان و منتقدان مشکلات آیین نامه قبلی مرتفع شده است و زمینه صدور مجوز دفاتر فراهم آمده است

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عنوان مهمترین بخش خصوصی همکار قوه قضاییه نقش مهمی در خدمات دهی به مردم ایفا می کنند.وجود بیش از ۱۱۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور و بیش از ۵ هزار کارمند به خوبی تبیین کننده اقدامات و خدمات مراکز همکار قوه قضاییه با هدف خدمات رسانی با کیفیت تر به مردم است.

در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی،خدمات الکترونیک به مردم ارائه می شود تا در وقت آنان صرفه جویی شود و همچنین ارائه دادخواست از اتقان بیشتری برخوردار باشد. اشخاص حقیقی یا حقوقی جهت اقامه،طرح و پیگیری دعاوی،شکایات و سایر امور قضایی از طریق دفاتر با درگاه و با استفاده از سامانه های الکترونیک و مخابراتی اقدام می کنند.همچنین در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی متقاضی درخواست خود را به همراه مستندات آن به دفتر تحویل می‌دهد. دفتر پس از احراز هویت و محاسبه هزینه خدمات قضایی از طریق سامانه و پرداخت الکترونیک آن، اسناد یادشده را به سند الکترونیکی تبدیل می‌کند و به رؤیت متقاضی می رساند. دفتر پس از مطابقت اسناد الکترونیکی با اوراق ابرازی توسط متقاضی، آن را از طریق سامانه به مرجع صالح ارسال می کند.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خدمات گوناگونی به مردم ارائه می دهند.دفاتر یک کار تخصصی است و صرفا اپراتوری نیست.برای انجام این کار باید شخص یکسری ویژگی ها و صلاحیت ها داشته باشد که بتواند خدمت کند در غیر این صورت بیشتر باعث گره خوردن کار مردم می شود.از طرفی دستگاه قضا دنبال یک کمک دو طرفه است یعنی باتوجه به نیاز سنجی ها، ارائه خدمات به مردم با کیفیت بیشتری صورت گیرد.

آنطور که محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه می گوید از دوسال پیش صدور مجوز به علت اصلاح برخی مقوله ها متوقف شد.نوع پذیرش،بازرسی و نظارت از موضوعات مهمی بود که باید اصلاح می شد تا خدمات با کیفیت‌تری به مردم ارائه شود.در آیین نامه جدید دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صدور مجوز همراه با فراخوان و آزمون است.یکی از انتقاداتی که در گذشته به صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیکی می شد با اجرای آزمون پاسخ داده شد تا به نظر نخبگان و کارشناسان این حوزه جامع عمل بگیرد. در آیین نامه جدید بحث شفافیت نیز به صورت کامل دیده شده است.

بر اساس بند الف ماده ۴۷ این آیین نامه،مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اقدام به برگزاری آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خواهد کرد.کلیه متقاضیان می توانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون اقدام کنند.

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی؛دارابودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط با حقوق،فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قضایی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزه های علمیه؛داشتن حداقل ۲۴سال سن ؛دارابودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد؛عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی؛دارا بودن مدرک مهارت کار با رایانه از مراجع معتبر؛نداشتن سوپیشینه موثر کیفری وعدم اعتیاد به مواد مخدر از شرایط عمومی متقاضیان است.

۱-شرکت در آزمون تخصصی و کسب حداقل ۷۰ درصد نمره تراز میانگین یک درصد حائزان بالاترین نمره تراز
و ۲-دارا بودن حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط برای دارندگان مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه علمیه، دو سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه علمیه و یک سال برای دارندگان مدرک دکترای تخصصی یا سطح ۴ حوزه علمیه"از شرایط اختصاصی داوطلبان است.

مواد آزمون عمومی و تخصصی این آزمون که به صورت تستی است شامل

۱- ادبیات و آیین نگارش ضریب ۱

۲-حقوق مدنی(قواعد عمومی قراردادها-شروط ضمن عقد- سقوط تعهدات-الزامات خارج از قرارداد- اموال و مالکیت- عقود معین-ضمان-نکاح و طلاق ضریب ۲

۳-آیین دادرسی مدنی(بجز مبحث داوری)ضریب ۳

۴- آیین دادرسی کیفری ضریب۲

۵-حقوق جزای عمومی (قواعد کلی و مشترک جرایم و مجازات ها)و حقوق جزای اختصاصی(جرایم علیه اشخاص،جرایم علیه اموال و جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی) ضریب ۲

۶- حقوق عمومی ۱(حقوق کار -حقوق اساسی)ضریب ۲

۷-حقوق عمومی ۲(قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری-آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی) ضریب ۲

۸-حقوق تجارت (اسناد تجاری) -حقوق ثبت ضریب ۲ می شود.

این آزمون اواخر آذرماه در سراسر کشور برگزار می شود اما ثبت نام در چند روز آینده آغاز می شود و دفترچه آن پس از اطلاع رسانی از طریق سایت سازمان سنجش قابل دسترسی است.

محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه این مرکز اقدامات فراوانی در خصوص ارائه خدمات آسان و ارزان قضایی به مردم کرده است تاکید کرد: توسعه خودکاربری و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یکی از این اقدامات است.

محمد کاظمی فرد در ادامه به اجرای آیین نامه اجرایی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که در مردادماه سال جاری از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده است گفت: این آیین نامه زمینه دسترسی آسان به عدالت و خدمات با کیفیت تر را به مردم فراهم کرده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید براینکه در گذشته مشکلاتی به نوع پذیرش،بازرسی و نظارت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وجود داشت گفت:خوشبختانه در آیین نامه جدید موارد ابهامی برطرف شده است.

محمد کاظمی فرد با بیان اينکه صدور پروانه برای دفاتر از طریق برگزاری آزمون و از طریق فراخوان صورت می گیرد تاکید کرد:این آزمون به صورت تستی و شامل دروس عمومی و تخصصی است و دفترچه آن از طریق سازمان سنجش در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/


حدیث امامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
0
0
سلام وقت بخیر
دفترچه آزمون درسایت سنجش بارگذاری نشده است، باتوجه به اینکه اعلام شده بود روز30 آبان شروع ثبت نام است. ازچه زمانی می توان ثبت نام کرد؟ لطفا راهنمایی فرمایید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *