طرح خدمات جهادی قضایی در تمام مناطق محروم کشور اجرایی می‌شود/ ارائه بیش از هزار خدمت رایگان

8:33 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۱۵۳۵
طرح جهادی قضایی در مناطق محروم با هدف دسترسی آسان و خدمات رسانی با کیفیت تر به مردم در حال اجرا است.

خبرگزاری میزان_ دسترسی آسان و ارزان به خدمات قضایی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. ایشان در بخشی از حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه گسترش فناوری های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی را مورد تاکید قرار دادند، همچنین در بخش دیگری از حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. در سند تحول قضایی نیز بر ارائه آسان خدمات قضایی تاکید شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای نیز بارها بر ارائه خدمات قضایی آسان و ارزان به مردم تاکید داشته است. در همین راستا رئیس قوه قضاییه سال گذشته دستور ویژه‌ای را برای ارتقا و ارزان شدن خدمات الکترونیک قضایی صادر کرد و دستور داد تا جایی که ممکن است باید هزینه های مردم برای خدمات قضایی کاهش یابد و این خدمات با ارزانترین نرخ ممکن ارائه شود. این سخنان رئیس قوه در اولویت سیاست های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه قرار گرفت.

یکی از طرح هایی که از تیرماه امسال اجرایی شده است اجرای طرح جهادی قضایی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور است. مهم ترین هدف از اجرای این طرح جهادی ارائه خدمات حقوقی قضایی الکترونیک به منظور تحقق نتایج مطلوب و دسترسی آسان و خدمات رسانی با کیفیت تر به مردم است.

طرح خدمات جهادی قضایی که با همکاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود اقدام به انجام رایگان تمام خدماتی که در این دفاتر به مردم ارائه می‌شود در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کرده است. مردمی که جزو قشر ضعیف جامعه محسوب می شوند. اولین گام در اجرای این طرح استان خراسان جنوبی بود. اجرای طرح خدمات جهادی قضایی در مناطق محروم این استان از جمله نهبندان از توابع شهرستان نهبندان، روستای مرزی فندخت و استند از توابع شهرستان زیرکوه،روستای مختاران و نازدشت از توابع شهرستان سربیشه، روستای مرزی و محروم و اهل تسنن نوغاب و آواز از شهرستان درمیان، روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند، منطقه لانو و روستای گلوباغ در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز افغانستان انجام شد.

بیشتر درخواست های مطرح شده در خصوص موضوعاتی همچون اطلاع رسانی از روند پرونده در استان های همجوار،ثبت لوایح در خصوص پیگیری پرونده های اجرایی و ثبت نام ثنا بود. همچنین علاوه بر سازش در چند پرونده شاهد سازش در یکی از پرونده های قصاص هم بودیم. همزمان با اجرای طرح خدمات قضایی جهادی در مناطق محروم، اولیای دم یک پرونده قصاص در شهرستان سربیشه با گذشت و اعلام رضایت خود، زندگی دوباره ای به یک فرد بخشیدند.

مقصد بعدی طرح جهادی قضایی استان سیستان و بلوچستان بود. روستای قلعه نو شهر زهک، روستای دهنو علیخان هیرمند،بخش لادیز میرجاوه، بخش محمدان ایرانشهر و روستای بمباسری دشتیاری از جمله مناطقی در سیستان و بلوچستان بودند که طرح جهادی خدمات قضایی به صورت رایگان در آنها اجرا شد.

مناطق روستایی و محروم نودژ، مردهک، رمشک، اندوهجرد، صوغان،طغر لجرد، حرجند، فیض آباد، گنبکی و نظام شهر استان کرمان نیز در پوشش طرح جهادی قضایی قرار گرفتند.

هفته گذشته نیز طرح خدمات الکترونیک قضایی جهادی رایگان در استان هرمزگان اجرا شد. در این طرح خدمات الکترونیک قضایی جهادی به صورت رایگان در بندر تیاب، کوشکنار و هشتبندی اجرایی شد و با توجه به تمهیدات اتخاذ شده، این طرح به صورت مستمر در مناطق مختلف استان عملیاتی خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ارائه خدمات در این طرح جهادی که تمامی نقاط کم‌ برخوردار استان را در بر می‌گیرد، مقطعی نیست و در بازه‌های زمانی مستمر به صورت متوالی در نقاطی که فاقد دفتر خدمات الکترونیک قضایی هستند، ادامه خواهد یافت.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان بابیان اینکه طرح خدمات جهادی قضایی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور به صورت مستمر در حال اجرا است، گفت: مردم این مناطق خدمات خود را به صورت رایگان دریافت می کنند.

محمد کاظمی فرد با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات قوه قضاییه ارائه خدمات قضایی ارزان به منظور دسترسی آسان مردم به عدالت است، افزود:در این میان توجه به مناطق محروم و نیازهای قضایی آنان در اولویت قرار دارد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه این طرح در مناطق محروم استان های خراسان جنوبی،سيستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان اجرایی شده است تاکید کرد: خدمات در این طرح جهادی به صورت متوالی ادامه می یابد و تمام مناطق محروم کشور را در بر می‌گیرد و با توجه به استقبال سایر استان‌ها، این طرح در ۳۵۰ منطقه فاقد مرجع قضایی کمتر توسعه یافته اجرایی خواهد شد.

محمد کاظمی فرد با بیان اینکه در این طرح تاکنون بیش از هزار خدمت الکترونیک قضایی به مردم این مناطق به صورت رایگان ارائه شده است گفت: توجه به مناطق کمتر توسعه یافته از اولویت‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است. با همین هدف این خدمات قضایی در مناطقی که فاقد دفاتر هستند ارائه می شود. با توجه به اینکه افرادی که در مناطق محروم زندگی می کنند مشکلات زیادی دارند مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا خدمات این افراد را به صورت رایگان و ساده ارائه دهد.

کاظمی فرد با تاکید براینکه تاکنون طرح خدمات جهادی قضایی در بیش از ۴۰ نقطه راه‌اندازی و اجرا شده است، افزود: هر یک از افرادی که در روستاها و در نواحی مرزی ساکن هستند و درخواست های قضایی دارند با بهره گیری از این طرح جهادی می توانند درخواست های خود را به صورت رایگان دریافت کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *