رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: ایجاد دفاتر صلح یاری و داوری در مراکز خدمات قضایی/ فعالیت هزارو 200 دفتر خدمات قضایی در کشور

17:01 - 11 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۹۳۴۳
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به موضوع ایجاد دفاتر صلح یاری و دفاتر داوری است اضافه کرد: با همکاری مرکز توسعه حل اختلاف به دنبال این هستیم به سمتی برویم که دفاتر صلح یاری و داوری را در مراکز خدمات قضایی ایجاد کنیم.

خبرگزاری میزان - رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در حاشیه سفر به تبریز طی نشستی با مدیران دفاتر خدمات قضایی به بررسی مشکلات مطروحه در حوزه دفاتر خدمات قضایی پرداخت.

محمد کاظمی فرد در این نشست با بیان اینکه دفاتر خدمات قضایی یک فرصت برای قوه قضاییه تلقی می شود اظهار کرد: با توجه به وجود هزارو 200 دفتر و 6 هزار نیروی آماده به کار در راستای رفع قسمتی از مشکلات و کاهش آمار ورودی به دستگاه قضایی می تواند موثر باشد.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه جدید در خصوص دفاتر خدمات قضایی اضافه کرد: آیین نامه جدید مستقل از محتوای آن تاییدی بود بر دفاتر خدمات قضایی توسط قوه قضاییه که دارای اهمیت بسیار بالایی است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد: جدای از اینکه خیلی از مواد در آیین نامه جدید وظایف دفاتر خدمات قضایی تصحیح شده اما در اصل تصویب آیین نامه جدید حیاتی مجدد برای دفاتر خدمات قضایی در قوه قضاییه بود.

وی در خصوص موضوع زمانبندی افزایش تعرفه های خدمات ارائه شده توسط دفاتر خدمات قضایی، گفت: تعرفه ها بر اساس میانگین طبق اعداد محاسبه ای و بهای تمام شده خدمات ارائه شده افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: وجود 1200 دفتر خدمات قضایی در کشور می تواند در راستای رفع قسمتی از مشکلات و کاهش آمار ورودی به دستگاه قضایی موثر باشد.

وی با اشاره به موضوع ایجاد دفاتر صلح یاری و دفاتر داوری است اضافه کرد: با همکاری مرکز توسعه حل اختلاف به دنبال این هستیم به سمتی برویم که دفاتر صلح یاری و داوری را در مراکز خدمات قضایی ایجاد کنیم.

موسی خلیل الهی در نشست بررسی مشکلات دفاتر خدمات قضایی که با حضور معاون قضایی و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد با بیان اینکه با اشاره به موضوع افزایش تعرفه ها اظهار کرد: با توجه به افزایش تعرفه ها در مواقع مختلف سال دفاتر خدمات قضایی درخواست دارند تا این موضوع در ابتدای سال به صورت منظم اتفاق بیافتد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: استفاده از کارشناس و مشاوران حقوقی در دفاتر خدمات قضایی می تواند در کاهش آمار ورودی ها به دستگاه قضایی موثر باشد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی، با بیان اینکه خوشبختانه دفاتر خدمات قضایی نقشی در افزایش ورودی مراجعات به دستگاه قضایی ندارند، ادامه داد: امیدواریم پیشنهاد ارائه شده توسط دادگستری استان مبنی بر استفاده از کارشناسان و مشاوران حقوقی در دفاتر خدمات قضایی بتواند در کاهش آمار ورودی ها به دستگاه قضایی موثر باشد.

بازدید رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از مراکز قضایی استان آذربایجان شرقی

کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در حاشیه سفر به استان آذربایجان شرقی به همراه خلیل الهی رئیس کل دادگستری استان، سقائی معاون امور سامانه های مرکز، طاهریان، سرپرست معاونت و پشتیبانی مرکز استان ها و نوری، مسئول تیم برنامه نویسی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و از مجتمع های قضایی شهید قاضی طباطبایی و شهید بهشتی تبریز، دادگاه های تجدید نظر و زندان تبریز بازدید کرد.

طی این بازدید از سیستم فناوری های نوین دادگستری کل استان و فرایند دادرسی الکترونیکی و ملاقات های الکترونیکی زندان تبریز بازدید انجام شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی طی این دیدار با اشاره به اهمیت دادرسی الکترونیکی گفت: اگر موضوع دادرسی الکترونیکی در کل دادگستری های کشوری تسری یابد آمار مراجعات به دستگاه قضایی کاهش پیدا میکند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *