سابقه برگزاری آشکار و رسمی جشن عید سعید غدیر خم

13:00 - 08 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۸۵۴۲
مدرس دانشکده علوم قرآنی گفت: عید سعید غدیر خم با فضیلت‌ترین عید امت رسول الله و سرآغاز تحولی مهم در جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

نامدار صداقت مدرس دانشکده علوم قرآنی در بخش دوم گفت و گوی خود با خبرنگار گروه فرهنگی در خصوص سابقه دیرینه جشن عید قدیر گفت: مسلمانان و به ویژه شیعیان، پس از واقعه غدیر خم در حجة الوداع، همواره این یوم الله باسعادت و فرخنده را گرامی داشته اند و به عنوان تعظیم شعائر، این روز را عید می‌دانستند. با این حال به دلایل مختلف از جمله دوران اختناق و فضای سنگین عصر اموی و عباسی، دشمنان اهل بیت علیهم السلام از برگزاری علنی جشن عید غدیر جلوگیری می‌کردند.

سابقه برگزاری آشکار و رسمی جشن عید سعید غدیر خم
وی ادامه داد: بر اساس مستندات تاریخی اولین جشن آشکار و سراسری عید سعید غدیر به سال ۳۵۲ هجری قمری یعنی حدود ۲۴ سال پس از آغاز غیبت کبری باز می‌گردد. با قدرت گرفتن خاندان‌های شیعی ایرانی در جهان اسلام و به ویژه فتح بغداد توسط آل بویه و باز شدن روزنه‌ای برای تنفس شیعه پس از چند قرن تحمل اختناق اموی و عباسی شیعیان توانستند جشن عید سعید غدیر را که تا این تاریخ به صورت مخفی یا محدود برگزار می‌کردند به شکلی فراگیر و باشکوه برگزار نمایند.

ای کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: گزارش «ابن جوزی» در کتاب «المنتظم فی التاریخ الملوک و الامم» چنین است که در شب پنج شنبه هجدهم ذی الحجه سال ۳۵۲ همان طور که در سایر اعیاد مذهبی آن روزگار مرسوم بوده مغازه ها‌ی بغداد تا صبح باز بودند، در شهر طبل و شیپور می‌زدند و در بازار‌ها مراسم آتش بازی برگزار شد، و فردای آن روز شیعیان فوج فوج به زیارت مقابر قریش (حرم‌های متبرک کاظمین) رفتند و به دستور معز الدوله روز عید غدیر شهر بغداد را آذین بستند و جشن و سرور در شهر برقرار بود. 

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/1769767_389.mp4']


صداقت ادامه داد: در ملحقات کتاب تجارب الامم ابن مسکویه نیز گزارش‌هایی از کیفیت این جشن به چشم می‌خورد. این گزارش‌ها حاکی از آن است که شیعیان در آن دوران جشن روز عید سعید غدیر را با آذین بندی و نصب کتیبه‌های مذهبی و پوشیدن لباس‌های نو و فاخر و قربانی کردن شتر گرامی می‌داشتند و در شب عید غدیر در بغداد تا سالیان متمادی رسم آتش بازی برقرار بوده است.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: همانگونه که در ابتدا عنوان شد جشن عید سعید غدیر تاریخی به قدمت خود واقعه غدیر دارد، اما برپایی رسمی این مراسم نیز به تاریخی بیش از ۱۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. جشنی که امروز نیز پس از گذشت قرن‌ها با شکوه و جلال بسیار پابرجاست.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *