ثبت‌نام الکترونیکی کتب‌ پیش‌دانشگاهی از امسال

15:34 - 31 فروردين 1394
کد خبر: ۴۴۸۱۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از اجرای آزمایشی ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی خبر داد و گفت: ثبت‌نام الکترونیکی کتاب‌های پیش‌دانشگاهی امسال انجام می‌شود.

: معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از اجرای آزمایشی ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی خبر داد و گفت: ثبت‌نام الکترونیکی کتاب‌های پیش‌دانشگاهی امسال انجام می‌شود.

به گزارش ، حسین طلایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته در زمینه توزیع کتاب‌های درسی با مشکلاتی مواجه بودیم؛ از جمله مشکلات، این بود که براساس آمارهای استانی، توزیع کتب درسی را انجام می‌دادیم که دستخوش تغییراتی می‌شد و موجب برخی نارسایی‌ها در فرایند توزیع کتب درسی شده بود.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که در بخش توزیع کتب درسی داشتیم، خرید کتاب‌های درسی توسط خانواده‌ها و دانش‌آموزان در استان‌های غیر از محل سکونت بود؛ به این شکل که برخی خانواده‌ها به دلیل مسافرت، کتاب‌های درسی فرزندشان را در استان‌هایی که مسافر بودند، خریداری می‌کردند و این موضوع موجب شده بود که در برخی از استان‌ها با کمبود کتاب مواجه شده و برخی نیز کتاب‌های بیشتر از سهمیه درخواستی داشتند.

طلایی اضافه کرد: بر این اساس، پیش‌بینی کردیم که پایه آماری را برحسب تقاضای دانش‌آموزان قرار دهیم؛ یعنی فرایند توزیع را اصلاح کرده و مورد بازنگری قرار دهیم که موجب می‌شود هزینه‌های تولید کاهش یافته و بهره‌وری افزایش یابد؛ ضمن اینکه آرامش نسبی نیز در دانش‌آموزان ایجاد می‌کنیم و مطمئن می‌شوند که کتاب‌های درسی را به موقع دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه با ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی احتمال سوءاستفاده، فروش غیرقانونی و بازار سیاه کتب درسی از بین می‌رود، افزود: این طرح به صورت آزمایشی برای اولین سال در یکی از پایه‌های تحصیلی یعنی پیش‌دانشگاهی اجرا می‌شود.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به سه مرحله ثبت‌نام کتب درسی در سامانه پیش‌بینی شده، گفت: اولین تاریخ ثبت‌نام کتب درسی، اول تا 31 تیرماه است که دانش‌آموزان بعد از انجام فرایند ثبت‌نام در سامانه سناد، وارد سایت پیش‌بینی شده توسط این سازمان به آدرس www.irtextbook.ir و www.irtextbook.com شده و با درج کد دانش‌آموزی، تمام مشخصات دانش‌آموز مشخص می‌شود که آنها می‌توانند کتب پیش‌دانشگاهی را به صورت دوره‌ای ثبت‌نام کرده و وجه کتب را با کارت شتاب پرداخت کنند

وی اضافه کرد: در این طرح شماره تلفن یا آدرس ایمیل از دانش‌آموز گرفته می‌شود و کد رهگیری به صورت پیامک یا ایمیل دراختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد و در نهایت دانش‌آموزان همزمان با آغاز سال تحصیلی، کتب درسی خود را از مدرسه تحویل می‌گیرند.

طلایی با اشاره به دو مرحله دیگر ثبت نام در سایت موردنظر خاطرنشان کرد: مرحله دوم از 20 شهریور آغاز شده و تا 10 مهرماه ادامه دارد، ضمن اینکه مرحله سوم دیگری نیز برای توزیع کتب پیش‌دانشگاهی ویژه کسانی که احتیاج به کتب تک‌جلدی دارند پیش‌بینی شده است که اواخر مهر است.

وی با بیان اینکه این طرح در سال جاری به صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود، افزود: برای دانش‌آموزانی که امکان دسترسی به اینترنت را ندارند، این امکان فراهم شده است که به صورت دسته‌جمعی یا گروهی توسط مدرسه ثبت‌نام آنها انجام شود.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه ثبت‌نام کتب متوسطه اول و دوم در حال حاضر توسط کتابفروشی‌ها انجام می‌شود، اذعان کرد: دانش‌آموزان با انتخاب نزدیک‌ترین کتابفروشی نزدیک محل سکونت در سایت و پرداخت وجه، می‌توانند کتاب‌های موردنظر خود را دریافت کنند.

وی در خاتمه عنوان کرد: دانش‌آموزان هنگام دریافت کتاب از مدارس در این روش، هیچ هزینه‌ای را نباید بپردازند زیرا هزینه کتاب را به صورت اینترنتی پرداخت کردند.


محمد حسين بروشكي
|
-
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
طرح بسيار جالب ومورد پسند دانش آموزان خواهد بود با تشكر از معاون توسعه وپشتيباني آموزش وپرورش آقاي طلايي
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *