حذف نفت از تراز تجارت خارجی کشور تا سال آینده/ احراز حداقل کیفیت، زبان مشترک و مدیریت دانش سه کارکرد استاندارد است

14:51 - 24 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۶۸۱۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر اقتصاد گفت: احراز حداقل کیفیت، زبان مشترک و مدیریت دانش سه کارکرد استاندارد است که در پنج سطح کالا یا خدمت، فرآیند، سازمان، جامعه و زندگی عضویت پیدا می‌کند.

خبرگزاری میزان - امروز یکشنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱ همایش هفته استاندارد با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و سفرای کشورهای مختلف در سالن اجلاس سران برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابتدای مراسم همایش هفته استاندارد ضمن تبریک میلاد رسول اکرم (ص) وامام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: استاندارد سه کارکرد دارد و کارکرد اول آن این است که حداقل کیفیت را مشخص کنیم، این کارکرد بیشتر برای محصولات نهایی کاربرد دارد زیرا به اندازه‌ای که تولیدکننده از کیفیت محصول اطلاعات دارد مصرف‌کننده این اطلاعات را ندارد بنابراین استاندارد باید حداقل‌هایی را تعیین کند تا خریدار باتوجه به این استانداردها محصول را انتخاب کند.

وزیر صمت بیان کرد: کارکرد دوم استاندارد زبان مشترک است بنابراین استاندارد یک مشخصاتی از کالا را ترسیم می‌کند و طرفین براساس یک زبان مشترک با یکدیگر مبادله می کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت دانش سومین کارکرد استاندارد است، گفت: در وهله اول پس از تحقیقات به یک مشخصاتی می‌رسیم و اعمال می‌کنیم و بعد از اینکه یک مدت از محصول استفاده شد تجربه‌ها به عنوان ارتقای استاندارد اضافه می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: این سه کارکرد، احراز حداقل کیفیت، زبان مشترک و مدیریت دانش در 5 سطح عضویت پیدا می‌کند که سطح اول محصول، کالا یا خدمت است یعنی یک کالای یا یک خدمت استاندارد می‌شود، سطح دوم فرایند، سطح سوم سازمان یعنی باید سازمان، استاندارد شود زیرا استاندارد و نوآوری در سطح سازمان به مراتب مهم‌تر و بالاتر از سطح محصول است.

وی در ادامه اظهار کرد: سطح چهارم جامعه است زیرا ساز و کارهای بخش اقتصادی، دریافت مالیات، بورس و... در حیطه استاندارد است. سطح پنجم نیز زندگی است زیرا استانداردهای زندگی، ما محصولی بوده که مصرف می‌کنیم.

فاطمی امین بیان کرد: فضای کاری بسیار مهم و بزرگی پیش‌روی همکاران سازمان ملی استاندارد و تمام محققانی که در این حوزه کار می‌کنند وجود دارد.

وی گفت: سه نهاد وجود دارد که در مورد تولید ، واردات و عرضه محصولات اعمال استاندارد می‌کند همچنین مقرر شده است یکپارچگی در سازمان استاندار و همچنین هماهنگی با موسسات یا نهادهای استاندارد در سایر کشورها برقرار شود.

فاطمی امین اظهار کرد: سال گذشته صادرات غیر نفتی 48 میلیارد دلار و کل واردات 52 میلیارد دلار بود. یعنی 3 و نیم میلیارد دلار دیگر با حذف نفت از تراز تجارت خارجی کشور فاصله داریم که انشالله امسال و حداکثر سال آینده محقق خواهد شد و به صفر خواهد رسید.

وی افزود: نکته‌ای که مورد تأکید بوده این است که بتوانیم با کشورهای طرف تجاری تعاملاتی را داشته باشیم و استانداردهای یکدیگر را تعیین کنیم.

وزیر صمت اظهار کرد: نکته مهم بحث استاندارهای انطباقی است سازمان ملی استاندار باید محصول و خدمات دانش بنیان را بر مبنای استاندار های دنیا انطباق دهد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری در این مراسم اظهار کرد: یکی از بزرگترین فناوری‌هایی که بشر برای افزایش کیفیت، ایجاد گفتمان در حوزه علم به آن دست پیدا کرد تحت عنوان استاندارد است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: اقتصاد دانش بنیان زمانی شکل می‌گیرد که بتوانیم زیرساخت‌های توسعه علم و فناوری را در کشور توسعه دهیم. نقطه اصلی که از طریق آن اقتصاد دانش بنیان شکل می‌گیرد دستگاه‌های اجرایی و صنایع بزرگ کشور هستند.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: یکی از شاخصه‌هایی که قطعا در تعریف صنعت نوآور مورد توجه بوده این است که صنعت نوآور صنعتی است که حداقل در سطحی از گردشگر مالی سابقه اش صرف همکاری با شرکت های دانش بنیان شود.

وی در ادامه گفت: استاندارد به عنوان یک ابزار مهم تنظیم‌گری در دانش بنیان یکی از بزرگترین محرک‌ها و انگیزه‌ها برای فعالان اقتصادی هر کشور است. در حوزه دانش بنیان این موضوع بسیار چشم‌گیر‌تر و جدی‌تر است.

دهقانی فیروز آبادی بیان کرد: یکی از کمک‌هایی که شبکه دانش بنیان کشور و شبکه علمی کشور می‌تواند به سازمان و موسسه استاندارد کند کمک به تدوین استاندارد است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: با کمک موسسات و سازمان استاندارد شبکه آزمایشگاهی کشور توسعه پیدا می کند و اگر تمام دستگاه های دولتی در شبکه آزمایشگاهی کشور عضو شوند این همکاری قطعا می‌تواند به سازمان ملی استاندارد کمک ویژه کند تا در تدوین و توسعه استانداردها و به روزرسانی صورت گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این مراسم ضمن تبریک روزجهانی استاندارد و میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد ایران بر این باور بوده که کیفیت حق آحاد جامعه است و این سازمان وکیل مردم در احقاق این حق است.

وی افزود: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تکالیف، وظایف و مأموریت‌های متعددی را برای این سازمان تعریف کرده که در دولت سیزدهم انجام شده است.

اسلام پناه بیان کرد: در این مدت استانداردسازی و ارزیابی کیفیت ،ارزیابی ارتقا و صدور گواهی کالا و خدمات ، رفع تحریف استانداردهای صنعت خودرو، مفهوم دیپلماسی استاندارد و کیفیت برای تفاهمات و توافقات فنی و بین‌المللی با کشورهای هدف تجاری ، احیا شورای عالی استاندارد پس از 20 سال با حضور مقامات نظام، طراحی ساز و کار محاسبه نرخ رشد کیفیت با معیارها و شاخص‌های معتبر و مبتنی بر فناوری اطلاعات، استانداردسازی محصولات دانش بنیان و نوظهور برای تسهیل تجاری سازی فعال ، آغاز نظارت‌های تخصصی در حوزه اوضاع و مقیاس‌ها برای معامله با کم‌فروشی ، تدوین صنعت یکپارچه غذا با تمرکز بر اصالت کیفیت ، ملیت و ایمنی غذا، راه اندازی پردیس نوآوری و مرکز رشد ایده‌های نوآورانه در پژوهشگاه ملی استاندارد ایران انجام شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *