2 هزار رای جایگزین حبس در استان کرمان صادر شد

9:00 - 22 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۳۶۸۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان گفت: طی 6 ماهه امسال بالغ بر دو هزار رای جایگزین حبس در استان کرمان صادر شده است و شهرستان کرمان با 298 رای صادره، در این زمینه پیشتاز است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست روسا و دادستان های سراسر استان کرمان در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته (هایتک) به ارتباط بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اشاره و بیان کرد: اجرای مسئولیت های نیروی انتظامی بویژه تحت عنوان ضابط دستگاه قضایی، نیاز به تعامل و همگامی گسترده بین دستگاه قضایی و فراجا دارد.

وی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی را دو رکن مکمل یکدیگر دانست و تاکید کرد: اجرای دستورات قضایی با نظارت دستگاه قضایی، توسط نیروی انتظامی انجام می شود و با این نگاه، دستگاه قضایی بدون همراهی نیروی انتظامی نمی تواند مسئولیت های خود را به صورت کامل انجام دهد و نیروی انتظامی نیز برای اجرای ماموریت های خود نیاز به پشتیبانی و صدور احکام قاطع قضایی دارد و بدون پشتوانه دستگاه قضایی نمی توانند کار خود را انجام دهد.

رئیس دادگستری در استان کرمان، درک شرایط کنونی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: جامعه همیشه به خدمات دستگاه قضایی نیاز دارد و همواره باید تلاش کنیم که وظایفی که براساس قانون اساسی، اسناد بالادستی بر عهده این دستگاه گذاشته است را به درستی اجرا کنیم.

وی گفت: در شرایط کنونی که عده ای در صدد ایجاد ناآرامی و اخلال در امنیت مردم هستند، نیروی انتظامی در صف اول برخورد قرار دارد و سایر نیروها نیز در کنار آنها هستند و زمانی که این افراد در خاکریز اول مقابله با این پدیده ها هستند باید در دستگاه قضایی به نحوی اقدام شود که به خوبی حس کنند که مسئولان قضایی و قضات در کنار آنها هستند و از آنها حمایت می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن بیان این مطلب که شرایط فعلی کشور شرایط حساسی است و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، فشارهای اقتصادی و جنگ تمام عیار را می بنیم، اظهار کرد: دشمنان در دوران دفاع مقدس تمام امکانات خود را برای مقابله با این نظام پای کار آورده بودند که به اهداف خود نرسیدند.

وی ادامه داد: دشمنان یک جنگ چند جانبه را علیه کشور آغاز کرده اند و نمونه تلاش های خصمانه آنها در اعتراضات اخیر قابل مشاهده است که تلاش می کنند تاثیرگذاری خود را از راه های مختلف از جمله جنگ رسانه ای و مالی افزایش دهند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: دشمنان ایران اسلامی، اندک افراد فریب خورده ای که تحت تاثیر احساسات جوانی قرار گرفته اند و به خیابان ها می آیند را می بیند و به آنها دل خوش کرده اند اما جمعیت های میلیونی که در حمایت از ارزش های دینی و ملی پای کار می آیند و برای دفاع از اسلام، انقلاب و رهبری در صحنه هستند را مردم ایران نمی دانند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه باید تحلیل صحیحی از وضعیت کنونی داشته باشیم، تاکید کرد: همه باید بصیرت، آگاهی و تحلیل صحیح از وضعیت داشته باشند و اگر به خوبی وضعیت مردم کشور و انقلاب را تحلیل کنیم، تشخیص وظیفه کار دشواری نخواهد بود زیرا تشخیص وظیفه زمانی دشوار می شود که تحلیل درست از موضوع را نداشته باشیم.

وی بر توسعه بصیرت و شناخت شرایط کنونی در بین قضات، کارکنان اداری و خانواده های آنها تاکید کرد و اظهارکرد: خانواده بزرگ دستگاه قضایی باید مسائل روز را به خوبی درک کرده و درباره آنها تصمیم به موقع و به جا بگیرند تا به موقع بتوانیم تهدیدات و مشکلات را از جامعه دور کنیم.

رئیس دادگستری استان کرمان یادآور شد: مردم که دشواری های زیادی را تحمل می کنند انتظار دارند در مراجعه به دستگاه قضایی، با برخورد خوب کارکنان اداری و قضایی روبرو شوند و از این رو احترام به مردم و تواضع در برابر آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با تاکید بر این مطلب که مردم ولی نعمت ما هستند، عنوان کرد: تواضع در برابر مردم، احترام به آنها، گفتار خوب با مردم و رفتار مناسب با آنها یک وظیفه است و این موارد منافاتی با قاطعیت در صدور و اجرای آرا و احکام قضایی ندارد.

وی تصمیم و رای عادلانه و احقاق حق مردم را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: تصمیمات قضایی باید عادلانه متقن، قاطع و به موقع باشد و این موضوع از انتظارات مهم از دستگاه قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، هوای نفس را یک آفت بزرگ دانست و تاکید کرد: هوای نفس مانع احترام به مردم و صدور آرای قاطع قضایی خواهد شد و از این رو باید در این حوزه مراقبت های لازم را داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی تاکید کرد: در دستگاه قضایی وظیفه و مسئولیت داریم که پاسخ اعتماد نظام و مردم را به درستی بدهیم.

پیشگیری از وقوع جرم در راس برنامه های قوه قضاییه قرار دارد

سید مهدی قویدل در نشست روسا و دادستان های سراسر استان کرمان در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته (هایتک) افزود: نظارت بسیار دقیق و علمی بر برنامه های حوزه پیشگیری از وقوع جرم قرار دارد و تاکنون دو طرح ابتکاری اورژانس قضایی و پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی حاشیه نشینی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را در سطح کشوری مطرح شده و به عنوان الگو در سایر استان ها نیز اجرایی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به این مطلب که موضوع پیشگیری از وقوع جرم در راس برنامه های قوه قضاییه قرار گرفته است، گفت: در این راستا 22 ماموریت در برنامه های قوه قضاییه به این موضوع اختصاص یافته است.

وی کاهش تصادفات، پیشگیری از جرایم مرتبط با زمین از قبیل تصرفات غیرقانونی، استفاده از سامانه مدیریت پنجره واحد زمین، ساماندهی روابط حقوقی اشخاص، استفاده از ظرفیت مصحین و حکمین قرآنی، راهبری و سازماندهی دیده بانان پیشگیری از طریق سامانه سجام، اجرای طرح اورژانس قضایی و توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده را مورد تاکید قرار داد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به این مطلب که در شش ماه ابتدای سال جاری 350 جلسه و نششست های تخصصی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان برگزار شده است، ادامه داد: در این مدت، 91 دوره و کارگاه تخصصی آموزشی نیز برای یک هزار و 737 نفر برگزار شده است.

قویدل بیان کرد: تاکنون 10 هزار و 120 نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده اند و دو هزار و 647 گزارش از این سامانه دریافت شده است.

وی به تشکیل بانک اطلاعاتی سمن ها و شناسایی و ثبت اطلاعات 412 سمن نیز اشاره کرد و با اشاره به آموزش 57 هزار و 210 نفر از مصلحین، گفت: در سال جاری دو هزار و 292 مورد به مصلحین ارجاع شده که از این تعداد یک هزار و 358 مورد به سازش ختم شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: در حال حاضر 73 مرکز مشاوره خانواده، 112 مشاور خانواده، 45 مشاور اطفال و نوجوانان، 8 مرکز مهر خانواده و 13 دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در استان کرمان فعال هستند و سامانه تصمیم نیز در هشت شهرستان استان راه اندازی شده است.

صدور قریب به دو هزار رای جایگزین حبس در کرمان

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان گفت: طی شش ماهه امسال بالغ بر دو هزار رای جایگزین حبس در استان کرمان صادر شده است و شهرستان کرمان با 298 رای صادره، در این زمینه پیشتاز است.

مهدی بخشی در نشست روسا و دادستان های سراسر استان کرمان در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته (هایتک) افزود: در شش ماهه سال جاری 296 هزار و 677 پرونده به دستگاه قضایی استان وارد و مختومه پرونده ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۴درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به این مطلب که میزان ابلاغ های الکترونیک در استان کرمان به 93 درصد رسیده است، تاکید کرد: استان کرمان در این حوزه به میانگین کشوری رسیده است.

بخشی ضمن بیان این مطلب که دستگاه قضایی در ارتباط الکترونیک با ناجا رتبه 5 کشوری را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: در حوزه حمایت حقوقی و قضایی از تولید ،توفیقات بسیار خوبی در استان کرمان حاصل شده است و می طلبد توجه لازم به این بخش تداوم یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *