انجام گشت‌های مستمر در مناطق آسیب‌پذیر برای پیشگیری از ساخت وساز‌های غیرمجاز در حاشیه شهر

12:15 - 01 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۶۳۰۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون نفر در سطح کشور حاشیه نشینِ شهر‌های بزرگ هستند. این مناطق از جمله مناطق آسیب‌پذیر، جرم‌خیز و کانون بزهکاری محسوب می‌گردد که حدود ۸۰ درصد جرائم و آسیب‌ها مربوط به این مناطق است.

آخر هفته/ حدود ۸۰ درصد جرائم و آسیب‌ها مربوط به مناطق حاشیه‌نشین استیوسف خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به معضل حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: بحث حاشیه نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و انتظامی است که متأسفانه در جهت جلوگیری از شکل گیری مناطق حاشیه نشین در کشور اقدامات موثر صورت نپذیرفته است.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون نفر در سطح کشور حاشیه نشینِ شهر‌های بزرگ ساکن هستند، این مناطق از جمله مناطق آسیب‌پذیر، جرم‌خیز و کانون بزهکاری محسوب می‌گردد که حدود ۸۰ درصد جرائم و آسیب‌ها مربوط به این مناطق است.

این مقام قضایی تصریح کرد: در راستای پیشگیری از گسترش محلات حاشیه نشین جدید در شهر اردبیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در اقدام ابتکاری کمیته‌ای تحت عنوان کمیته پیشگیری از تخلفات شهری با عضویت ۱۶ دستگاه مرتبط، با هدف انجام میدانی اقدامات بازدارنده تأسیس و با توان‌افزایی و استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و انجام گشت‌های مستمر تلفیقی بویژه در مناطق آسیب پذیر از ساخت و ساز‌های غیرمجاز و بی رویه در حاشیه شهر اردبیل جلوگیری کرده است. بطوری که بعد از چهار دهه نه تنها منحنی توسعه بی رویه و افقی شهر به صورت غیرمجاز و غیراصولی کنترل شده بلکه متوقف گردیده است.

خدادادی توضیح داد: خوشبختانه این طرح بعنوان طرح موفق توسط معاونت قوه قضاییه در حدود ۱۲ استان دیگر اجرایی شده است.

این مقام مسئول در رابطه با مباحث مطروحه در جلسات پیشگیری از حاشیه نشینی گفت: در جلسات برگزار شده در خصوص اقدامات در مبدأ یعنی روستا‌های در معرض خطر تخریب و مهاجرت مباحث پیگیری می‌شود. البته اقدامات و طرح‌های خوبی مثل طرح پایاب خداآفرین انجام یافته که باعث مهاجرت معکوس در روستا‌های محدوده پایاب شده است، زیرا زمین‌های دیمی تبدیل به زمین‌های آبی و حاصل‌خیز شده است.

معاون اجتماعی دادگستری اردبیل در پایان گفت: با این حال برای موفقیت‌های بیشتر در امر کاهش حاشیه نشینی نیاز به همکاری و هماهنگی دیگر دستگاه‌ها به خصوص در روستا‌های دارای اولویت داریم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *