رفع مشکلات 9 واحد تولیدی استان ایلام با ورود دستگاه قضایی/ تحقق اشتغال ۳۰ درصدی در زندان‌های استان

9:22 - 08 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۸۳۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس دادگستری استان ایلام گفت: از ابتدای سال 1401 تاکنون 3 جلسه اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان ایلام و 25 جلسه تخصصی در راستای رفع موانع تولید برگزار شده است که در نتیجه با ورود دستگاه قضایی مشکلات 9 واحد تولیدی از ابتدای سال مرتفع شد.

خبرگزاری میزان - دستگاه قضا در رابطه با استفاده از ظرفیت تولید داخلی و رفع موانع تولید، با تمام توان برای تحقق این امر اقدامات لازم را انجام می دهد به طوری که هر زمان جهت تسریع در رفع مشکلات تولید کنندگان و سرمایه گذاران نیاز به حمایت دستگاه قضا باشد، اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

گفتنی است که هدف اصلی دستگاه قضا در رفع موانع تولید جلوگیری از هدر رفت و پایمال شدن بیت المال است بنابراین تسریع در رفع مشکلات کارگاه ها، کارخانه ها و تولید یکی از اولویت های دستگاه قضاست و رویکرد اصلی دستگاه قضایی حمایت قاطع از واحدهای صنعتی و رفع موانع تولید است.

در همین راستا حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی در جهت رفع موانع و پشتیبانی از آنها امری ضروری است و اشتغال و اقتصاد مقاومتی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده به طوری که با توجه به تحریم های ظالمانه دشمنان ، تکیه بر اقتصاد و اشتغال اهمیت ویژه ای دارد چرا که سبب خنثی سازی تحریم ها می‌شود علاوه براین رهبر انقلاب فرمودند که حمایت از تولید و رفع موانع آن نباید بر زمین بماند.

در راستای حمایت از تولید و تولیدگران و واحد های صنعتی و رفع مشکلات واحد های صنعتی و تولیدی تدابیری به منظور جلوگیری از تعطیلی واحد ها در نظر گرفته شده است به طوری که بنا به تأکیدات مؤکد رئیس قوه قضاییه مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال، اقتصاد و کارآفرینی مسئله اصلی کشور است و بررسی میدانی واحد های تولیدی توسط مقامات قضایی و حل مشکلات آن امر ضروری محسوب می‌شود و یکی از راه‌های اساسی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و استفاده از امکانات داخلی، رفع مشکل واحد‌های تولیدی و صنعتی است، بنابراین تا جایی که ممکن است نباید هیچ واحد تولیدی به تعطیلی کشیده شود.

به همین منظور حمایت حقوقی دستگاه قضایی از واحد‌های تولیدی در راستای تضمین عدالت ادامه خواهد داشت در همین زمینه حمایت از واحدهای تولیدی از وظایف اصلی دستگاه قضایی است و با توجه به اینکه بسیاری از این واحدها دارای مشکلاتی هستند بنابراین با برگزاری نشست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان‌ها گره‌گشایی از مشکلات صورت می گیرد تا به رونق آنها کمک شود.

گفتنی است که در شرایط اقتصادی زمان حال باید از افرادی که می توانند کار آفرینی کنند حمایت کنیم، زیرا اگر سرمایه گذاری اشتغال آفرینی کند چرخه اقتصاد ایجاد می شود و این زنجیره به کاهش جرم و جنایات هم کمک می کند بنابراین یکی از راه‌های کنترل آسیب های اجتماعی و ایجاد رفاه و اشتغال آفرینی حمایت از همین واحدهای تولیدی و ایجاد رونق کاری و اقتصادی در آنهاست.

به همین منظور رئیس قوه قضاییه در تاریخ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ در نشست با قضات و کارکنان دادگستری استان بوشهر با تاکید بر توجه به رفع موانع تولید گفت که رفع موانع برای بهبود وضعیت اقتصادی از مواردی است که دستگاه قضایی همواره آن را دنبال می‌کند چرا‌که ما مسئولیت داریم در راستای بهبود وضعیت اقتصادی تلاش کنیم تا مردم در حوزه اشتغال و جوانان در حوزه ازدواج مشکلات کمتری داشته باشند.

رفع مشکلات 9 واحد تولیدی استان ایلام با ورود دستگاه قضایی

عمران علی‌محمدی در گفت‌وگو با میزان، درخصوص وضعیت رفع مشکلات تولیدی توسط دادگستری استان اظهار کرد: از ابتدای سال 1401 تاکنون 3 جلسه اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان ایلام و 25 جلسه تخصصی در راستای رفع موانع تولید برگزار شده است که در نتیجه با ورود دستگاه قضایی مشکلات 9 واحد تولیدی از ابتدای سال مرتفع شد.

وی افزود: برخی از واحدهای تولیدی که مشکلات آن توسط دادگستری استان رفع شده است شامل کارخانه فولاد گستر آتنا سرابله، کارخانه نورد ایوان غرب(میلگرد و آهن)و کارخانه پویا نخ و معراج نخ ایلام است.

گفتنی است که زمانی که فردی زندانی می‌شود، خانواده مددجو با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که این موضوع می‌تواند آسیب‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی، روان‌شناختی و اقتصادی برای آنها داشته باشد بنابراین توجه به مسائل و مشکلات متعدد خانواده زندانیان که سرپرست خود را از دست داده‌اند، برای بازگشت به وضع تعادل و حفظ سلامت و امنیت جامعه امری ضروری است.

به همین منظور بهترین بستر برای اصلاح و تربیت زندانیان بحث مربوط به حرفه آموزی و اشتغال زندانیان است چرا که ایجاد اشتغال پایدار برای زندانیان از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در اصلاح و اجتماع پذیری و سازگاری اجتماعی زندانیان و عدم بازگشت مجدد آنها به زندان است.

در همین زمینه مددجویان در زندان ها در تعداد زیادی رشته در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنایع دستی، صنعت پوشاک، دامپروری و کارگاه‌های تولیدی فعالیت می‌کنند و با کسب مهارت لازم را برای انجام کار حرفه‌های لازم را آموزش می بینند تا بعد از بیرون آمدن از زندان بتوانند در حرفه‌ای که آموزش دیده‌اند مشغول به کار شوند.

در همین راستا سازمان زندان‌ها تلاش می‌کند هم مهارت‌های زندگی و هم مهارت‌های حرفه‌آموزی و اشتغال را به زندانیان آموزش دهد تا بازگشت به زندان کاهش یابد زیرا مساله حرفه‌آموزی در سال‌های اخیر به جد مورد توجه متولیان قرار گرفته و تمام تلاش خود را می‌کنند تا هر روز بر تعداد کسانی که جذب کارگاه‌ها می‌شوند و کاری را فرا می‌گیرند بیشتر شود. به عبارتی با سرمایه‌گذاری در این حوزه آمار بازگشت زندانی به چرخه جرم به شدت کاهش می‌یابد.

اشتغال‌زایی مددجویان در زندان ‎می تواند علاوه بر ایجاد امنیت روانی برای فرد و جامعه، در کاهش آمار بازگشت مجدد به زندان نیز تاثیر داشته باشد و البته احساس مفید بودن نیز از منظر روانی بار مثبتی را در جلوگیری از ارتکاب جرم به بار آورد.

اشتغال ۳۰ درصد از مددجویان زندان‌های استان ایلام

رئیس دادگستری استان ایلام در خصوص اشتغال مددجویان در زندان های استان اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال 1401 ۳۰ درصد از مددجویان زندان‌های ایلام مشغول به کارند.

وی افزود: دادرسی الکترونیک در زندان‌های استان ایلام به مرز ۹۵ درصدی رسید؛ درحالی‌که میانگین کشور ۷۲ درصد است.

علی محمدی بیان کرد: تعداد 30 نفر از زندانیان استان ایلام در کارخانه کود شیمیایی دهلران مشغول به کارند.

رئیس دادگستری استان ایلام در ادامه گفت: تعداد زیادی از زندانیان استان ایلام در کارگاه های جوشکاری، معرق کاری، گیوه بافی، چرم دوزی، آرایشگری و فرش بافی فعالیت دارند.

انتهای پیام/

ندارجبی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *