دادستان مرکز خوزستان: هدف از استفاده از پابندهای الکترونیکی کاهش موثر جمعیت کیفری است

13:14 - 02 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۴۰۲۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: هدف از استفاده از پابند الکترونیکی برای محکومان واجد شرایط، کاهش موثر جمعیت کیفری و اصلاح بهتر مجرمان است.

خبرگزاری میزان -صادق جعفری چگنی در جلسه کمیته کاهش جمعیت کیفری، اظهار کرد: قانون مجازات اسلامی ظرفیت های خوبی برای اصلاح مجرمان در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها استفاده از پابندهای الکترونیک با امکان رصد آن‌هاست.

وی ادامه داد: هنگامی که جمعیت زندان‌ها کاهش یابد، اصلاح سایر مجرمین بهتر انجام می شود و از سوی دیگر محکومانی که حضور آن ها در جامعه خطرناک و مضر به حال دیگران نیست، می‌توانند با اعمال محدودیت‌هایی و با نظارت سازمان زندان‌ها، به زندگی عادی خود برگردند.

جعفری چگنی گفت: این امتیاز به هر محکومی داده نمی‌شود و قطعا قبل از هر چیز به نوع محکومیت و شخصیت وی توجه می‌شود.

وی ادامه داد: محکومان جرایم درجه 5 تا 8 واجد شرایط استفاده از این قانون هستند و محکومان جرایم درجه 2 تا 4 نیز با گذراندن بخشی از محکومیت خود در زندان، چنانچه واجد شرایط لازم باشند، می‌توانند از این امتیاز بهره‌مند شوند.

جعفری چگنی گفت: خانواده نهاد مهمی است که اسلام بر آن تاکید زیادی کرده است و برخی تاسیسات و ارفاقات قانونی در همین راستا تدوین شده است که لازم است قضات در صدور احکام به آن توجه کنند و در موارد لازم از احکام جایگزین حبس استفاده کنند.

در ادامه این جلسه که با حضور معاونان رئیس کل دادگستری استان، دادستان عمومی و انقلاب اهواز و معاونان و رئیس اداره کل زندان‌های استان برگزار شد، آسیب‌ها، چالش‌ها و راهکارهای استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به‌ویژه استفاده از پابندهای الکترونیکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/


برچسب ها: پابند

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *