تولید محصولات شیلاتی به 1 میلیون و 300 هزار تن رسید

11:12 - 20 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۹۰۷۵
بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید محصولات شیلاتی به 1 میلیون و 300 هزار تن رسیده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: طی سالیان اخیر به دلیل اهمیت تغذیه و سلامت غذایی و مهمتر از آن تأمین امنیت غذایی مردم، توجه ویژه‌ای به توسعه آبزی پروری شده است به طوری که هم‌اکنون تولید انواع آبزیان و محصولات شیلات در جهان با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است.

در ایران نیز طی دو دهه اخیر تولید محصولات شیلات با رشد خیره‌کننده‌ای روبه‌رو بوده است به طوری که به تبع این امر صادرات محصولات شیلاتی نیز جایگاه مهمی در ارزآوری کشورمان در سال‌های گذشته داشته که ایران با اوج تحریم‌های پولی و بانکی روبه‌رو بوده و برگشت ارز صادرکنندگان را به کشور با مشکل روبه‌رو کرده بود.

در واقع محصولات بخش کشاورزی همچون محصولات شیلاتی نسبت به دیگر کالاها از تحریم‌پذیری کمتری برخوردارند به همین دلیل به این مهم نائل شده‌اند. بنابراین توسعه تولید این محصولات از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. 
در وضعیت فعلی نیز محصولات مختلف شیلاتی بازارهای زیادی را فتح کرده‌اند به طوری که هم‌اکنون شاهد توسعه صادرات میگو به روسیه و چین هستیم که این مهم البته با توجه ویژه دولت سیزدهم به افزایش تجارت با این دو کشور صورت گرفته است.

تولید 1.3 میلیون تنی محصولات شیلاتی در کشور

آمارها نشان می‌دهد کل تولیدات شیلاتی در سال گذشته 1 میلیون و 257 هزار تن بوده است که 56 درصد آن(702 هزار تن) از طریق صید و 44 درصد آن(555 هزار تن) از طریق پرورش آبزیان به دست آمده است.

مصرف سرانه آبزیان در کشور

مصرف سرانه آبزیان در کشور 13.8 کیلوگرم در سال است به طوری که در این باره حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران، کم بودن میزان مصرف محصولات آبزیان و ذهنیت لوکس بودن محصولات آبزیان را موجب پایین ماندن میزان مصرف و تولید محصولات شیلات در ایران می‌داند و می‌گوید: این امر سبب شده با آنکه میانگین مصرف سرانه و سالانه آبزیان در جهان ۲۴ کیلوگرم است، در ایران مصرف آبزیان تنها به ۱۳.۸ کیلوگرم برسد.

افزایش صادرات محصولات شیلاتی در دولت سیزدهم

آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته نشان می‌دهد صادرات محصولات شیلاتی با ۱۹ درصد رشد به ۱۶۶ هزار تن معادل ۵۵۴ میلیون دلار رسید، همچنین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات کشور در افق ۱۴۰۴ به دنبال صادرات ۶۶۰ هزار تنی هستند که برآورد می‌شود با این میزان صادرات 2.4 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشورمان شود. در حال حاضر تراز تجاری آبزیان و محصولات شیلاتی به 520 میلیون دلار می‌رسد.

در این باره حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران به رشد ۶۷ درصدی ارزآوری در حوزه صادرات آبزیان در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: ارزآوری این بخش در سال گذشته 554 میلیون دلار بود و تا سال ۱۴۰۴ نیز قرار است که ظرفیت در حوزه تولید را تا ۲,۴ میلیارد دلار افزایش دهیم.

رئیس سازمان شیلات افزود: سه مسأله سرمنشأ کار ما قرار گرفته که اولین مورد فرمان رهبر انقلاب در حوزه دانش‌بنیان و اشتغال بوده و در مرحله بعد فرمان رئیس جمهور برای تولید غذای باکیفیت، ارزان و با منشأ داخلی بوده و مورد سوم نیز برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی است که ما را موظف می‌کند در این مسیر قدم برداریم.

وی با اشاره به لزوم افزایش بهره‌وری در حوزه آبزی‌پروری در آب‌های شیرین گفت: باید در این زمینه توسعه عمودی را در دستور کار قرار دهیم و در توسعه افقی نیز به سمت سواحل و دریاها قدم برداریم. از طرف دیگر افزایش 40 درصدی وزن صادرات شیلاتی و رسیدن به 51 هزار و 327 تن و همچنین افزایش 70 درصدی صادرات آبزیان کشورمان به لحاظ ارزشی و رسیدن به 85 میلیون و 200 هزار دلار در تیرماه سال‌جاری نسبت به تیرماه سال گذشته خود گواهی بر این مدعاست.

ارزآوری ۱۶۷ میلیون دلاری صادرات میگو، صادرات سالانه ۲۹۱ میلیون قطعه ماهیان زینتی کشور و صادرات 5 تن و 661 کیلوگرم خاویار در سال گذشته بخشی از آمارهای خیره‌کننده در حوزه تقویت صنعت صادرات محصولات شیلاتی محسوب می‌شوند.

تولید 2.6 میلیون تن محصولات شیلاتی در افق 1404

مجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: 1.3 میلیون تن تولید شیلات کشور است که بر اساس برنامه وزیر جهاد کشاورزی باید به 2.6 میلیون تن با افزایش بهره‌وری در سال 1404 برسد.

وی ادامه داد: ظرفیت کم‌نظیری برای توسعه بهره‌وری در حوزه شیلات وجود دارد که برای تحقق این امر و انتقال آن به بخش تولید باید تمهیداتی ایجاد شود که از مهم‌ترین راهکارهای این امر استفاده از کل ظرفیت تحقیقاتی بخش کشاورزی در پروسه اجراست به طوری که بخش اجرا باید در تمام بخش‌های تحقیقاتی تسلط داشته باشد.

5 مزرعه نوآوری شیلاتی تا پایان سال ایجاد می‌شود

وی اظهار داشت: ظرفیت‌های تحقیقاتی در تمام ایستگا‌ه‌های تحقیقاتی به طور کامل در اختیار سازمان شیلات قرار می‌گیرد تا امکان تحقق افزایش صددرصدی محصولات شیلاتی در کشور فراهم شود.

خیام نکویی افزود: برای رسیدن به این امر دهکده فناوری شیلات با همکاری وزارت علوم ایجاد می‌شود که معاونت علمی فناوری رئیس جمهور نیز از آن حمایت می‌کند تا به چرخه تولید و محل مشکلات شیلات ورود کنند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: تولید شیلات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *