رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

80درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها عمدی است/ نبود اراده جمعی برای مقابله با تخریب محیط زیست

13:38 - 27 فروردين 1394
کد خبر: ۴۴۲۴۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که 80 درصد آتش سوزی در جنگل‌های کشور به صورت عمدی است، گفت: این اراضی به قصد تصرف آتش زده می‌شود و اراده جمعی برای مقابله با تخریب محیط زیست وجود ندارد.

: نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این که 80 درصد آتش سوزی در جنگل‌های کشور به صورت عمدی است، گفت: این اراضی به قصد تصرف آتش زده می‌شود و اراده جمعی برای مقابله با تخریب محیط زیست وجود ندارد.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان، با تاکید بر این که منفعت طلبی اشخاص و برخی دستگاه ها نخستین دلیل تخریب جنگل ها در سطح کشور است، اذعان کرد: آنچه که به این منفعت طلبی مجال بروز می دهد، ناهماهنگی های بین دستگاهی است.

تصرف اراضی ملی و صدرو مجوز ساخت
وی افزود: متاسفانه برخی اراضی ملی که مرغوب ترین و بهترین آنها جنگل های کشور است، تصرف و حتی برای آنها پروانه ساخت و اجازه کار صادر می‌شود

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که تصرف منابع طبیعی و زمین خواری امری زمان بر است و در مدت زمان کوتاهی رخ نمی دهد، خاطرنشان کرد: لذا دستگاه های ذی ربط نمی توانند از پنهان بودن چنین اقداماتی سخن بگویند، زیرا در حیطه نظارتی انها اتفاق می افتد مگر اینکه بپذیریم چنین سازمان هایی در مدیریت و نظارت که یکی از مهمترین مسئولیت های آنها است، دچار کم کاری هستند.

بائوج لاهوتی با انتقاد از این که برخی از افراد جاده کشی را دلیل تغییر کاربری جنگل ها می دانند، گفت: این در حالی است که جاده کشی ها منجر به رفت و آمد بهتر و آسان تر ماموران حفاظت از جنگل ها می شود و به تبع باید نظارت آنها را بیشتر کند.

وی تاکید کرد: تصرف های غیر قانونی به طور مستقیم اکوسیستم جنگل ها را تغییر می دهد و منجر به نابودی آنها می گشود، براین اساس حتی باید طرح های عمرانی با پیوست زیست محیطی و حضور کارشناسان اجرایی شود. 

80 درصد آتش سوزی ها عمدی است
نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این که بیش از 80 درصد آتش سوزی ها در جنگل های کشور به صورت عمد رخ می دهد، اظهار کرد: به طور معمول هر سال شاهد آتش سوزی در جنگل ها هستیم، اما آیا این آتش سوزی ها باید مجوزی برای تصرف اراضی توسط افراد خاص باشد؟

فقدان اراده جمعی در مقابله با تخریب جنگل ها
نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی با گلایه از این که اراده جمعی در برخورد با تخریب جنگل ها و تغییر اکوسیستم آنها وجود ندارد، اذعان کرد: زمانی که تخریب این اراضی به قوه قضائیه ارجاع شود این دستگاه به خوبی رسیدگی های لازم را دارد این در حالی است که ما نیاز به اقدامات پیشگیرانه در این خصوص  توسط سازمان محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان حافظ منافع ملی داریم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان جنگل ها و مراتع مهمترین نهاد متولی حفاظت از جنگل ها است. لذا در صورت تخریب اراضی جنگلی این سازمان است که در انجام وظیفه ای که دارد کوتاهی کرده است.

تخریب جنگل ها و افزایش سیلاب
بائوج لاهوتی با تاکید بر این که در صورت حفاظت از جنگل ها و مراتع شهرهای شمالی شاهد سیلاب های سهمگین و تحمل خسارت نبودند، گفت: به طور مثال سیل اخیر در گیلان بیش از 200 میلیارد تومان خسارت به استان وارد کرده است. این در حالی است که متوسط بارندگی شهرهای کشور در حال کاهش بوده، اما تعداد سیلاب ها افزایش یافته است که می توان تخریب جنگل ها و مراتع را دلیلی برای آن دانست.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: ارزش زیست محیطی و اقتصادی جنگل ها به دلیل کارکردهای متعدد و غنی ای که دارند اعداد کلانی را شامل می شود.

وی با تاکید بر این که وظیفه مجلس شورای اسلامی قانون گذاری است، عنوان کرد: این قوه در حدود اختیارات خود با ارائه اعتراض به سازمان محیط زیست و نیز تحقیق و تفحص سازمان جنگل ها و مراتع، وظایف نظارتی خود را انجام می دهد.این در حالی است که پیشبرد تمامی امور با قوه قهریه و سخت تر کردن شرایط امکان پذیر نیست و نهادهای متولی خود باید به ایفایی نقشی که به انها واگذار شده بپردازند.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی  در پایان تاکید کرد: فرهنگ سازی و آموزش از جمله وظایف سازمان های مرتبط با حفاظت از جنگل ها و محیط زیست است تا مردم خود حافظ منابع طبیعی باشند، زیرا با تخریب ذخیره های زیستی، به حیات و زیست آنها خسارت می زند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *