معاون اقتصادی بانک مرکزی: نرخ تورم در مرداد به ۴۰.۱ درصد کاهش یافت

0:05 - 08 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۱۸۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: نرخ تورم در شهریور ماه سال گذشته به ۵۹.۳ درصد رسیده بود که با مجموعه اقدامات صورت گرفته این نرخ در مرداد ماه سال جاری به ۴۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

خبرگزاری میزان_ پیمان قربانی در ارتباط با بخش خبر ۲۱ گفت: بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک مرکزی، نرخ تورم کشور که در شهریور ماه سال گذشته ۵۹.۳ درصد بود در مرداد ماه سال جاری به ۴۰.۱ درصد کاهش یافته است.

وی درباره علت اصلی کاهش نرخ رشد تورم، بیان داشت: در سال گذشته، رشد پایه پولی و نقدینگی در ۵ ماهه اول به شدت بالا بود که خوشبختانه در دولت سیزدهم اقدامات مناسبی به عمل آمد، به عنوان مثال رشد پایه پولی که در مرداد ماه سال گذشته ۴۲.۶ درصد بود در پایان تیرماه امسال به ۲۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: همچنین اقدامات بانک مرکزی در زمینه تنظیم روابط خود با بانک ها، مدیریت رشد پایه پولی و نقدینگی از طریق برنامه پولی، کنترل ترازنامه بانک ها، مدیریت مناسب بازار بین بانکی، ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز طی ماه های اخیر نیز از دیگر عوامل موثر در کاهش رشد نرخ تورم بوده است.

قربانی افزود: موضوع مهم دیگر، تنظیم رابطه بانک مرکزی با دولت بوده است که در سال جاری، دولت دیگر از تنخواه استفاده نکرده و از سپرده های خود بهره مند شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات بانک مرکزی برای تداوم این روند کاهشی، مستمر خواهد بود و‌ ان شاءالله با هماهنگی و تعامل مثبتی که بین دولت، بانک مرکزی و مجموعه نظام بانکی است حتما مهار رشد نقدینگی و پایه پولی را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *