عطایی: قیمت هر بند کاغذ داخلی حدود 750هزار تومان نرخ گذاری شده/با افزایش سه برابری قیمت کتاب مواجه خواهیم شد!

12:10 - 07 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۰۳۱۸
مدیر انتشارات قدر ولایت گفت: تولید کتاب با کاغذ داخلی باعث می شود قیمت کتاب تولید شده سه برابر قیمت تولید کتاب با کاغذ وارداتی برای یک ناشر تمام شود در چنین شرایطی قطعا میزان خریداران کتاب نیز کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

احمد عطایی در گفت‌وگو با میزان پیرامون توزیع کاغذهای تولید شده ایرانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش دارد تا در راستای حمایت‌های راهبردی از ناشران به توزیع کاغذ داخلی بپردازد اما قیمت هایی که برای این نوع از کاغذ در نظر گرفته شده است بدون تسهیلات بوده و برای هر بند حدود 750هزار تومان نرخ گذاری شده؛ این برنامه از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تفاهم‌نامه‌ای با کارخانه کاغذ مازندران شکل گرفته و به خرید کاغذ داخلی انجامیده است.

 وی به مقایسه قیمت کاغذهای وارداتی که با تسهیلات به ناشران تعلق می گیرد پرداخت و ابراز کرد: کاغذ های که هم اکنون به صورت وارداتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارز 4200 تومانی در اختیار ناشران قرار می گیرد حدود 200 هزار تومان در هر بند برای ناشر تمام می شود در حالی که کاغذ داخلی برای هربند حدود 750 هزار تومان باید پرداخت شود.

کاغذ داخلی

قیمت کتاب سه برابر گران می‌شود

عطایی ضمن انتقاد از رویه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: تولید کتاب با کاغذ داخلی باعث می شود قیمت کتاب تولید شده سه برابر قیمت کتاب با کاغذ وارداتی برای یک ناشر تمام شود در چنین شرایطی قطعا میزان خریداران کتاب نیز کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 وی تاکید کرد: اگرچه کارخانه‌های کاغذ داخلی تلاش کرده اند تا کاغذی با کیفیت تر نسبت به کاغذ تولیدی چند سال پیش را وارد بازار کشور کنند اما با این حال همچنان کاغذ های آنان کیفیت ندارد و چاپخانه ها با این نوع کاغذ مشکل دارند به گفته چاپخانه داران در استفاده از کاغذهای داخلی بعد از هر 1000صفحه باید دستگاه های یک بار شست و شو شوند و این امری چالش برانگیز است.

ضرورت بازنگری در نحوه توزیع کاغذ داخلی

مدیر انتشارات قدر ولایت تصریح کرد: ما از کاغذ داخلی استقبال می کنیم اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در نحوه ارائه این نوع کاغذها باز نگری کند آنها تسهیلات را به کاغذ های وارداتی می دهند اما برای کاغذ داخلی هیچ نوع تسهیلاتی را در نظر نمی گیرند بهتر است در این شرایط تسهیلات را یا به کارخانه تولید کننده کاغذ داخلی اعطا کنند تا کاغذ با قیمت کمتری وارد بازار کنند و یا تسهیلات را به ناشران دهند تا بتوانند قیمت کتاب تولید شده را کاهش دهند.

کاغذ داخلی

منافع تولیدات فرهنگی در خطر است

وی بار دیگر تاکید کرد: قیمت کاغذ تولید داخلی 750 هزار تومانی منافع تولیدات فرهنگی را به خطر می اندازد اگر هدف حمایت است باید برنامه های دقیق و کارشناسی شده ای را به مرحله اجرا بگذارند و در این زمینه آسیب شناسی های دقیق داشته باشند.

عطایی به احتمالات و گمانه زنی های بازار نشر پیرامون قیمت کاغذ های تولید داخلی پرداخت و خاطرنشان کرد: گفت‌وگو با سایر ناشران سبب شده است تا این احتمال قوت پیدا کند که با ورود کاغذ داخلی به بازار نشر و توزیع آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توزیع کاغذ خارجی با تسهیلات ویژه حذف شود و این امر نگرانی هایی را با خود به دنبال داشته است زیرا قیمت کتاب در این صورت افزایشی سه برابری را تجربه خواهد کرد.

 انتهای پیام/


برچسب ها: احمد عطایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *