رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کلیه امور ثبت، تاسیس و تغییرات از طریق سامانه جامع ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود

10:45 - 09 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۰۵۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری خراسان شمالی گفت: اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری بجنورد از اوایل سال ۱۳۹۳ از روش سنتی خود خارج و کلیه امور ثبت، تاسیس و تغییرات از طریق سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری در سطح استان صورت پذیرفت.

کلیه امور ثبت، تاسیس و تغییرات از طریق سامانه جامع ثبت شرکت‌ها انجام می‌شودسهیل نشات رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مرکز استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به انتقال تمامی پرونده‌های ثبت شرکت‌ها به مرکز استان گفت: در اواخر سال ۱۳۹۲ اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری بجنورد بعنوان یکی از استان‌های پایلوت جهت راه اندازی سامانه خدمات الکترونیکی ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در سطح کشور انتخاب و از اوایل سال ۱۳۹۳ از روش سنتی خود خارج و کلیه امور ثبت، تاسیس و تغییرات از طریق سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری در سطح استان صورت پذیرفت.

وی گفت: در بدو امر با توجه به جدید بودن سامانه و عدم آشنایی متقاضیان این اداره با چالش‌های متعددی روبرو گردید که با برگزاری جلسات آموزشی متعدد در سطح استان جهت ادارات و سازمان‌های مختلف از جمله (اداره پست، اداره کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان، اداره کل تعاون روستائی، پارک علم و فن آوری، دفاتر پیشخوان دولت، استانداری و...) در جهت رفع این مشکل گامی بلند برداشته شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جهت تحقق خدمات الکترونیکی و بروز رسانی سامانه در سطح استان از اواخر سال ۱۳۹۵ نیز اظهارنامه پلمب دفاتر تجاری در سطح استان عملیاتی گردید و هم اکنون اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری بجنورد با حدود ۱۰ هزار و ۷۶۵ جلد پرونده بصورت متمرکز در مرکز استان ارائه خدمت می‌کند که از این تعداد حدود ۹ هزار و ۸۳۸ جلد مربوط به شرکت‌ها تجاری حدود ۹۲۷ جلد را موسسات غیر تجاری تشکیل می‌دهند.

نشات ادامه داد: روند پاسخگویی به متقاضیان اعم ازتعیین نام، تغییرات، تاسیس و ...  در مرکز استان با نیرو‌های کمتر از چارت سازمانی مصوب صورت می‌پذیرد که جهت پاسخ دهی مناسب و تسریع روند می‌طلبد به حداقل ۲ برابر ارتقاء یابد و با همین تعداد نیرو هم اکنون مدت پاسخ گویی جهت تعیین نام یک روز، تاسیس ۲ روز و تغییرات ۴ روز است.

رئیس اداره ثبت شرکت‌ها وموسسات غیرتجاری مرکز استان خراسان شمالی با اشاره به فضای محدود و اجاره‌ای اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری مرکز استان ادامه داد: با تلاش‌ها و رهنمود‌های مدیرکل ثبت اسناد واملاک خراسان شمالی فضای اداره ثبت شرکت‌ها افزایش داشته و تمامی پرونده در شهرستان‌ها هم اکنون در این اداره ضبط و نگهداری و ارائه خدمات می‌گردد و ادارات شهرستانی پس از اتمام کار صورت جلسات را به صورت فیزیکی امضا و نگهداری میکنند و مابقی کار‌ها به صورت الکترونیکی و جدا از هرنوع سلیقه در واحد‌های ثبتی به صورت متمرکز در مرکز استان صورت می‌گیرد.

نشات افزود: در اجرای تشکیل پرونده‌های الکترونیکی قریب به ده هزار و ۶۰۰ جلد پرونده خلاصه برداری و سه هزار و ۷۴۳ جلد داده آمایی کامل و شش هزار و ۸۲۲ جلد نیمه داده آمایی گردیده و حدود ۲۳ هزار و ۶۶۵ مورد بارگذاری تصاویر صورتجلسات صورت گرفته است.  هر پرونده سنتی بصورت میانگین شامل ۷۵ برگ کاغذ می‌باشد که میانگین مجموع تعداد کل اوراق در استان خراسان شمالی جهت اسکن و الکترونیکی کردن پروند‌ها به بیش از ۷۹۵ هزار برگ می‌رسد.

این مقام مسئول تصریح کرد:  هر شخصیت حقوقی اعم از موسسه یا شرکت‌های تجاری در طول سال بصورت تقریبی حداقل پنج بار جهت (پلمب دفاتر، ثبت تغییرات، استعلامات و ...) نیاز به مراجعه به سامانه یا مرجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری استان دارند. همچنین هر شخصیت حقیقی و یا حقوقی (اعم از شرکت‌های تجاری و موسسات غیر تجاری) در سال حداقل یکبار ملزم به پلمب دفاتر قانونی و مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها می‌باشند که تعداد اشخاص حقیقی (بازرگانان) به آمار فوق اضافه می‌گردد

وی در خصوص مدت زمان ارائه خدمات مذکور افزود: این زمان در صورتی است که مدارک از سوی متقاضیان کامل ارائه و دارای نواقص نباشد، در غیر این صورت ممکن است درخواست‌ها بلافاصله جهت اصلاح از طریق سامانه عودت داده شود.
رئیس اداره ثبت شرکت‌ها وموسسات غیر تجاری بجنورد خدمات و و ظایف حاکمیتی که در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به متقاضیان ارائه می‌گردد را شامل تعیین نام و تاسیس اشخاص حقوقی در قالب اقسام شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری (سهامی خاص، تعاونی، مسئولیت محدود موسسات غیرتجاری،...)، کارشناسی و ثبت صورتجلسات، تغییرات اقسام اشخاص حقوقی (سهامی خاص، تعاونی، مسئولیت محدودموسسات غیر تجاری،...) اعم از تمدید مدت مدیران، افزایش سرمایه، کاهش سرمایه و... پاسخ به استعلامات مراجع ذیربط و ارسال آمار ماهیانه به مراجع مرتبط عنوان کرد.

نشات اظهارنامه پلمب دفاتر تجارتی اشخاص حقوقی و یا حقیقی (بازرگانان) ، ثبت اظهارنامه کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی و تغییرات مرتبط با آن، داده آمایی، خلاصه برداری و اسکن پرونده‌های سنتی در سطح استان در سامانه جامع جهت تکمیل بانک الکترونیکی ثبت درخواست‌ها از دیگر را از دیگر وظایف حاکمیتی این اداره کل دانست.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *