معاون رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری: شرط لازم برای کارشناسی پرونده‌ها برخورداری از صلاحیت است

16:28 - 26 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۴۲۱۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
با حضور جمعی از مقامات قضایی استان، مسئولان انتظامی و روسای کانون و مرکز کارشناسان رسمی دادگستری جلسه هم‌ اندیشی پیرامون ساماندهی فرآیند استفاده از کارشناسان خبره برای رسیدگی به پرونده های قضایی روز گذشته در محل سالن کنفرانس دادگستری استان چهار محال بختیاری برگزار شد.

خبرگزاری میزان - با حضور جمعی از مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری، مسئولان انتظامی و روسای کانون و مرکز کارشناسان رسمی دادگستری جلسه هم‌ اندیشی پیرامون ساماندهی فرآیند استفاده از کارشناسان خبره برای رسیدگی به پرونده های قضایی برگزار شد.

در این جلسه کامران میرحاجی معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارجاع به کارشناسی به منظور روشن شدن ابعاد پرونده و پیشگیری از تخلف صورت می پذیرد، گفت: شرط لازم برای کارشناسی برخورداری از صلاحیت و لزوم رعایت شئون کارشناسی است و در این راستا باید نظارت شود تا کارشناس ضمن برخورداری از مهارت و دانش کافی هیچ گونه ارتباطی با طرفین پرونده نداشته باشد.

وی افزود: در قرارهای صادره کارشناسی که در شعب شوراهای حل اختلاف صورت می پذیرد اگر مراتب به اعلام نظر کارشناس خبره منوط شود باید حوزه و حدود فعالیت کارشناس مشخص و معین باشد.

میرحاجی تصریح کرد: علاوه بر این امر کارشناس معرفی شده از دایره مربوطه نباید در سلسله مراتب اداری سازمان مخاطب قرار داشته باشد و به لحاظ اخلاقی و تخصصی نیز باید مورد تأیید مراجع ذیصلاح باشد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان چهارمحال بختیاری همچنین با تأکید بر رعایت قانون و مقررات در پرداخت دستمزد کارشناسان گفت: هزینه کارشناسی بسته به اینکه به دستور قاضی باشد و یا به درخواست طرفین دعوی متفاوت است اما با این وجود حق کارشناسی باید در مهلت مقرر و بر اساس تعرفه تعیین شده پرداخت شود.

گفتنی است در پایان جلسه مقرر شد به منظور ارتقاء سطح عملکرد کارشناسان خبره در حوزه های مختلف به ویژه تصادفات، جعل و سلاح و مهمات، اعضاء حاضر ظرف مهلت 10 روز پیشنهادات خود را به معاونت قضایی دادگستری استان ارائه کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: پرونده قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *