چرا دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان؟

22:05 - 07 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۸۱۷۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مدیر کل حوزه ریاست ، روابط عمومی و ارزیابی عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دانش بنیان بودن دیپلماسی فرهنگی ، نه تنها  مغایرت و تضادی با همگرا بودن و تمرکز بر حوزه صادرات فرهنگی ندارد بلکه اینها در یک نگاه جمعی و نظام مند، یکدیگر را تقویت می کنند.

خبرگزاری میزان_ مهدی بزازان، مدیر کل حوزه ریاست ، روابط عمومی و ارزیابی عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نوشت:

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی در حالی به پایان رسید که مفهومی به نام دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان بیش از هر زمانی در معادلات فرهنگی کشور ظهور و بروز پیدا کرده است. یکی از برکات این اجلاس، قرار گرفتن سه کلید واژه  دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا و صادرات فرهنگی در کنار یکدیگر بوده است. ترکیبی که از اتصال این سه واژه با یکدیگر حاصل می شود، همان نقشه راه دیپلماسی فرهنگی ما در آن سوی مرزهاست. این نقشه راه، اکنون پیش روی ماست و باید در رسیدن به اهداف تعیین شده در آن تلاش کرد.

زمانی که سخن از یک هدفگذاری عمیق فرهنگی ( آن هم در آن سوی مرزها)  به میان می آوریم، در حقیقت از یک منظومه فکری و عملیاتی  گسترده سخن می گوییم که مولفه های تشکیل دهنده آن در هم افزایی با یکدیگر تعریف می شوند.دانش بنیان بودن دیپلماسی فرهنگی ، نه تنها  مغایرت و تضادی با همگرا بودن و تمرکز بر حوزه صادرات فرهنگی ندارد بلکه اینها در یک نگاه جمعی و نظام مند، یکدیگر را تقویت می کنند. خروجی و محصول این منظومه ، پویایی کشور در حوزه دیپلماسی فرهنگی  ، مانع زدایی و فرصت سازی در این عرصه و تامین منابع ملی کشورمان می باشد.

آزادسازی ظرفیتهای غنی و بی شمار در حوزه دیپلماسی فرهنگی،  مرهون ارتقای همزمان مفهومی و عملیاتی این حوزه می باشد. بر این باور هستیم که فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی ، یک فرهنگ مولد و پویاست. این فرهنگ غنی، حکم مصدر و در عین حال تکیه گاهی را دارد که می توان با استناد به ظرفیتهای نهفته در دل آن و حتی ایجاد ظرفیتهای جدید در قبال آن، منظومه جامعی را در عرصه دیپلماسی فرهنگی ترسیم کرد. دیپلماسی فرهنگی، متغیری وابسته به فرهنگ غنی ماست. ما در اینجا فرهنگ را نه یک ابزار ، بلکه یک مصدر می دانیم. بر همین اساس، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه دیپلماسی فرهنگی کشور، وظیفه مهمی در ترسیم چارچوبها، خطوط قرمز، راهبردها ، طرح های عملیاتی، تاکتیکها و سایر مولفه های تعریف شده در این حوزه دارد.

در اینجا نیاز است علاوه بر توسعه فرهنگ، به صادرات آن نیز فکر کنیم. توسعه فرهنگی و صادرات فرهنگی، هر دو با یکدیگر می توانند عجین باشند و هر یک بر تبلور دیگری تاثیرگذار باشد. بدیهی است که این مهم در سایه همگرایی نهادهای مربوطه و هم افزایی آنها با یکدیگر میسر می باشد. در اینجا همگرایی و هم افزایی در کنار یکدیگر معنا پیدا می کند.

در نهایت اینکه حرکت به سوی تثبیت و تکمیل نقشه راه کشور در حوزه دیپلماسی فرهنگی ، وظیفه مهمی است که تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی باید در تحقق آن کوشا باشند. ثمره این نگاه هدفمند ، رشد و  تعالی کشور در عرصه های گوناگون فرهنگی و اقتصادی می باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *