دیدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هیات روسی و عراقی در حاشیه شصت و سومین نشست سالانه مجمع عمومی کشور‌های عضو وایپو در ژنو

22:54 - 30 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۶۸۰۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه شصت و سومین نشست سالانه مجمع عمومی کشور‌های عضو وایپو در ژنو با هیات روسی و عراقی دیدار و گفتگو کرد.

خبرگزاری میزان- بابایی، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راس هیئت ایرانی با هیئت روسی ملاقات داشت.

وی در این دیدار پس از ابراز خشنودی از مناسبات دو طرف در حوزه­‌های مختلف، گسترش همکاری­‌های متقابل در حوزه مالکیت معنوی را موجب تحکیم روابط دو کشور دانستند.

در این دیدار هیئت روسی ضمن تشریح فعالیت­‌های خود، گزارشی از وضعیت نظام مالکیت معنوی روسیه ارائه دادند که اهم موارد مطروحه به شرح ذیل است:

1-    اداره روسیه در تلاش است کلیه فرآیندهای اجرایی ثبت دارایی­های فکری به صورت الکترونیکی انجام شود و 15 برنامه برای دیجیتالی کردن فرآیندهای الکترونیکی انجام می­شود و این فرآیندها بر اساس متدولوژی است که قبلا طراحی گردیده است.
2-    هوشمندسازی، راه اندازی موتور جستجوی جدید با قابلیت جستجوی 150 میلیون اسناد اختراع که فعلا به زبان انگلیسی و روسی است و قصد توسعه آن به سایر زبان­ها را داریم.
3-    چاپ و انتشار اختراعات در مجله رسمی اداره ثبت اختراعات روسیه به صورت برخط و دیجیتالی به دو زبان روسی و انگلیسی انجام می­شود.
4-    راه اندازی مکانیزم مدیریت حقوق مالکیت فکری که در ماه سپتامبر پیاده­سازی می­شود و همه نقل و انتقالات به صورت برخط انجام می­شود.
5-    استفاده از هوش مصنوعی، Block Chain ، 3D و سایر تکنولوژی­ها بر اساس برنامه توسعه ملی و توسعه نرم افزار به اجرا در می­آید.
6-    وجود دو مرکز برای آموزش مالکیت فکری با تجربه 50 ساله که تاکنون بیش از 80 برنامه آموزشی را پیاده­سازی نموده و این آمادگی وجود دارد تا سمینار، وبینار و هم افزایی با یکدیگر جهت تبادل دانش و تجربیات داشته باشیم.
7-    تدوین دوره­های کارشناسی، کارشناسی ارشد و سایر دوره­های آموزشی، و ما تمایل به همکاری با ایران در این زمینه داریم.

در این دیدار همچنین به زمینه همکاری­‌های خود با وایپو اشاره و چند زبانه شدن سامانه­‌ها و ظرفیت­‌های موجود در سازمان جهانی مالکیت فکری ضروری شناخته شد و بر عدم سیاسی شدن وایپو به عنوان یک سازمان فنی و حقوقی تاکید و خاطر نشان کردند که ایران و بسیاری از کشورها با ما در این خصوص توافق دارند.
 
بابایی نیز سیاست کشورمان را در حوزه چند زبانه کردن زیرساخت­‌های وایپو و سیاسی نشدن وایپو، همسو با روسیه دانستند و مواضع ایران در اجلاس شصت و سوم در ارتباط با موضوع اکراین را موید و گواه این امر دانستند و اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی تثبیت حقوق مالکانه افراد در دارایی های ملموس و غیر ملموس است و تجربه تقنینی کشور ما در این ارتباط صد ساله است و در سالیان اخیر سیاست این سازمان به عنوان متولی امر مالکیت معنوی، الکترونیکی کردن کلیه فرآیندهای مربوط به ثبت بوده است که این اقدامات موجب افزایش رضایتمندی مردم از نحوه ارائه خدمات گردیده است.

وی در ادامه با بیان این که مراجعین مرکز مالکیت معنوی قشر تحصیل کرده، دانشگاهی و نخبه، کار آفرین و صاحبان کسب و کار، مخترعین جوان و جامعه علمی است که برای ثبت ابتکارات و خلاقیت های خود مراجعه می­‌کنند، به آمارهای قابل قبول کشورمان در شاخص جهانی نوآوری (Global innovation index) اشاره و آن را دلیل و نشانه محکمی از عدم تاثیر سیاست­های خصمانه آمریکا برای تحریم و انزوای ایران دانست.

بابایی در ادامه استفاده از ظرفیت­‌ها و تجربیات دو ملت را موجب شکوفایی و رونق اقتصادی و مالکیت فکری تلقی کرد و به محورهای ذیل برای همکاری و توسعه روابط دو کشور در حوزه مالکیت معنوی پرداخت:

1-    بررسی و تبادل نظر در ارتباط با راهکارهای کاهش هزینه­های جستجوی بین­المللی برای متقاضیان ایرانی که روسیه را انتخاب می کنند (اتباع ایران فقط می توانند روسیه، چین، هند و اتحادیه اروپا را انتخاب کنند)، تا همانند اظهارنامه­های روسی هزینه­ها را پرداخت کنند.
2-    انتقال تجربیات و عند الاقتضا تجربیات لازم برای کمک به ایران برای اینکه به عنوان یکی از مراجع جستجوی بین­المللی بشود.
3-    نیازسنجی در ارتباط با نیازهای دو طرف در خصوص موضوعات مالکیت صنعتی و ارائه راهکار برای آن­ها.
4-    تسهیل فرآیند ثبت اختراعات و علائم تجاری و طرح­های صنعتی و اختصاص راهنماها به زبان فارسی و روسی و تعیین یک نفر Focal Point از سوی طرفین جهت تماس و ارائه راهنمایی به متقاضیان.
 
وی در ادامه ضمن استقبال از همکاری ادارات مالکیت فکری روسیه برای انعقاد تفاهم نامه اعلام آمادگی و برای زمینه­‌چینی و نقطه­‌گذاری و تبادل نظر در این ارتباط از هیئت روسی دعوت کرد تا برای بحث و تهیه پیش نویس همکاری به ایران سفر کنند.

بابایی در ادامه به قرارداد نفتی ایران و روسیه اشاره و آن را نقطه عطفی در روابط و مناسبات دو کشور تلقی کرد.

وی همچنین در خصوص دیدار پوتین با رهبر انقلاب که مقام معظم رهبری اعلام کردند، حوادث جهانی نشان دهنده نیاز روسیه و ایران به همکاری متقابل است، همکاری­‌های دو کشور پس از تحریم­‌های یکجانبه را به نفع دو کشور، و نیازسنجی و مطالعه در خصوص زمینه­‌های همکاری را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد که این همکاری به سایر بخش­‌های توسعه­‌ای کشور تسری یابد.


بابایی، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه الیاسی، رئیس اداره ثبت اختراعات و اصفهانی نژاد، مشاور دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه وایپو با حسین علی داوود رئیس سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفیت عراق، در حاشیه شصت و سومین نشست سالانه مجمع عمومی کشور‌های عضو وایپو در ژنو سوئیس، دیدار و گفتگو کردند.

دیدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با رئیس سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفیت عراق

 در این دیدار بابایی با بیان اینکه ما با کشور سوریه فعالیت­‌های خوبی را در زمینه همکاری­‌های مالکیت فکری و سایر زمینه­‌ها آغاز کرده­‌ایم و مایلیم در راستای ارتباط موثر با همسایگان، این روابط را با عراق نیز گسترش دهیم و اعتقاد داریم که همکاری­‌های مشترک در حوزه مالکیت معنوی موجب تقویت دوستی­‌ها و مناسبات و در نتیجه رونق کسب و کار در دو کشور خواهد شد و زمینه را برای حضور بهتر و موثرتر ذینفعان این حوزه در دو کشور فراهم خواهد آورد.

وی در این ارتباط زمینه­‌ها و محورهایی که دو طرف می­‌توانند با هم همکاری داشته باشند را به شرح ذیل به طرف عراقی اعلام کرد:

1-  مطالعه زمینه­‌های کاری جاری در عراق و ایران به منظور امکان­سنجی و نیازسنجی برای فعالیت­‌های آتی
2-    تبادل تجربیات و ارائه مشاوره در خصوص فرآیندسازی در حوزه­‌های مالکیت صنعتی اعم از علائم تجاری، اختراعات، طرح­‌های صنعتی و نشان­‌های جغرافیایی
3-    تبادل نظر در خصوص ایجاد فرآیندی که بتواند به طور موثر مسیر را برای ذینفعان این حوزه در دو کشور فراهم کند و تعیین یک نفر به عنوان  Focal Point از هر طرف برای ارائه راهنمایی و مساعدت در روند ثبت موضوعات مالکیت صنعتی
4-    زمینه­‌سازی و تسهیل­‌گری برای همکاری­‌های مشترک علمی در حوزه فناوری­‌های نو و تکنولوژی­.های نوظهور و مرز دانش از قبیل بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، هوش مصنوعی و … با مراکز علمی و تحقیقاتی ایران
5-    تشریک مساعی و انتقال تجارب ایران به اداره علائم تجاری عراق برای پیوستن به موافقت­نامه و پروتکل مادرید در صورت تمایل به الحاق به این معاهدات، با توجه به تجربه قریب به دو دهه ایران در این زمینه
6-    تسهیل­گری در خصوص ایجاد زمینه­‌های همکاری در مقوله مالکیت معنوی در اتاق­‌های بازرگانی و پارک­‌های علم و فناوری
7-    برگزاری سمینار، کارگاه آموزشی و تهیه محتواهای لازم برای آگاهی بخشی ذینفعان دو طرف و تبادل تجربیات بین قضات دو کشور در مقوله ضمانت اجرای مالکیت معنوی

بابایی ضمن ابراز خرسندی از برپایی این جلسه اظهار داشت: در ایران کلیه فرآیندهای ثبتی از فایل و تسلیم اظهارنامه تا مرحله صدور گواهی و اعطای حق اختراع، علامت تجاری و طرح صنعتی به صورت الکترونیکی انجام می­شود که انتقال این تجارب فنی و فناوری اطلاعات می­تواند در گسترش فرهنگ و آگاهی بخشی عمومی مالکیت فکری موثر باشد. قطعا حضور مدیران مالکیت معنوی عراق در ایران و بازدید از امکانات موجود می­تواند در تصمیم­گیری برای انعقاد تفاهم­نامه و پروژه­‌های مشترک کارگشا باشد.
 
حسین علی داوود نیز ضمن بیان مختصری از تاریخچه ورود عراق به این حوزه اعلام کرد: در عراق حمایت از مالکیت معنوی در چهار وزارتخانه انجام می شود، اختراعات در وزارت برنامه­‌ریزی (Ministry of Planning) علامت تجاری در وزارت صنعت و معدن (Ministry of Industry and Minerals) کپی رایت در وزارت فرهنگ (Ministry of Culture) و ارقام جدید گیاهی در وزارت کشاورزی (Ministry of Agriculture)، و لیکن در قانون جدید این امور در یک آژانس انجام می­شود و اراده به این است که مقولات فوق را در قالب یک نهاد انجام دهیم.

وی در ادامه از اعلام امادگی ایران برای انتقال تجربیات قدردانی و از حضور و بازدید از ظرفیت­‌های ایران و عقد تفاهم­نامه استقبال کرد.
 
بابایی در پایان اظهار داشت: همانطوریکه ما در دوران جنگ در کنار مردم عراق بودیم مایلیم که در دوران بازسازی و هم افزایی در کنار مردم عراق باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *