آیین اختتامیه اولین جشنواره سرود فجر با اعلام برترین ها برگزار شد

22:27 - 22 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۷۱۳۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز در جریان انقلاب اسلامی سرود به یکی از ابزارهای هنری برای ترویج اهداف و پیام های انقلاب اسلامی تبدیل شده لذا با توجه و تکیه بر توانمندی های سرود شاهد شکل گیری هزاران سرود ساخته شده در حوزه علم، فناوری و بزرگداشت شهدا هستیم. لذا با ایجاد جشنواره سرود فجر در صدد توسعه هنر سرود هستیم.

خبرگزاری میزان – آیین اختتامیه اولین جشنواره سرود فجر با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگ وهنر همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دختر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفان با ارائه پیام مقام معظم رهبری در اختتامیه جشنواره سرود فجر گفت: جایگاه این جشنواره بسیار با اهمیت است و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه با ارسال پیامی قدردانی خود را از برگزاری نخستین جشنواره سرود فجر اعلام کرده است ایشان در پیام خود بیان کردند« سرود یکی از ظرفیت های هنری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی و علمی است. ترکیب بدیع شعر، صدا و آهنگ در اجرای دسته جمعی راز اثرگذاری استثنایی سرود های مذهبی و ملی در همه جای جهان است، و به حمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمار سرآمدان قرار دهد. اکنون با تشکر از دست اندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبده گزینی در همه اجزاء سه گانه یاد شده و نیز پرهیز از دنباله‌رویهای زیانبار، و نیز به انتخاب موضوعات ارزشی، اسلامی، انقلابی و ملی توصیه می کنم.»

وی تصریح کرد: به مشارکت ستودنی و ستایش انگیزه فعالان این عرصه با حضور منتخبین به عنوان اولین جشنواره فجر این امید را در جامعه به دنبال دارد که جشنواره سرود به رویداد تبدیل شود که هرساله تداوم یابد و در اعتلای ایران اسلامی تاثیرگذار باشد همان‌گونه که در پیام محبت آمیز مقام معظم رهبری بر اهمیت دقت درگزینش سرود انقلابی و ارزشی همچنین در خور حوزه فرهنگ و هنرکشور تاکید شده است.

سلیمانی ابراز کرد: بدون توجه به مولفه های فرهنگی در درون هر ملت خصوصاً ملت ایران نمی توان به یک اثر ارزشمند دست یافت لذا باید بر اساس اعتقادات و ارزش‌های اسلامی و انقلابی سرودها را انتخاب کرد.

سرود هنری که با انقلاب اسلامی به اوج رسید
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک اعیاد غدیر و قربان و دهه امامت و ولایت پیرامون اختتامیه اولین دوره جشنواره سرود فجر گفت: سرود ترنم زیبایی از هنر بوده و اکنون به محصول نهضت انقلاب اسلامی مردم ایران بدل شده؛ هنری که با انقلاب اسلامی شکل و اوج گرفت و «امام خمینی(ره)» آن را مورد تایید قرار داد.

وی در همین راستا ادامه داد: بودند گروه هایی که در مقطعی حضور یافتند ولی نهضت انقلاب اسلامی با تکیه بر سرودهای انقلابی که بر آمده از دل هنر بود،‌بسیاری از مفاهیم بلند و پیام های انقلابی خود را انتقال داد.

اسماعیلی به اهمیت سرودهای انقلابی اشاره و تصریح کرد: ذهن مردم ایران با شنیدن نام سرودهای انقلابی به یاد نخستین سرود که پیرامون ورود «امام خمینی(ره)» سروده شد و در فرودگاه و زمان بازگشت ایشان به اجرا گذاشته شد می افتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بسیاری از محافل مذهبی که در زمان مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته بود این سرودهای انقلابی بودند که وسیله کاربردی و بهترین ابزار برای رساندن مفاهیم انقلاب اسلامی محسوب می‌شد. سرود های مرسوم و متداول برای جذب نوجوانان و جوانان قابل توجه بود و بسیاری از محدودیت ها آن زمان را بی اثر می کرد.

وی بار دیگر بر پیام مقام معظم رهبری برای اولین جشنواره سرود فجر بیان کرد: همانگونه که در پیام مقام معظم رهبری بیان شد پیوند معنادار میان آهنگ، شعر و صدا سه مقوله ای است که زمینه را برای شکل گیری و اوج جشنواره سرود فجر فراهم کرد، این یک تلفیق هنرمندان است و قطعاً آثار آن ماندگار خواهد شد، باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که شعارها و آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی همگی می توانند در سایه سرود های دسته جمعی مورد توجه قرار بگیرد وامروز با برگزاری جشنواره سرود فجر از منتخبین تقدیر می شود.

وی به بسیاری از فعالان عرصه سرود اشاره و بیان کرد: حضور هنرمندانی همچون مرحوم حمید سبزواری باز سرودن اشعار و گل ریز با صدای مانای خود همچنین بسیاری از توانمندان عرصه هنر به تولید سرودهای تلفیقی برای بیان مفاهیم عمیق و تحسین برانگیز انقلاب اسلامی پرداختند که ماندگار شد. جشنواره سرود فجر نیز در راستای مطرح کردن آثار ارشمند بر پا شده است.

سرودی ماندگار و تحسین برانگیز
اسماعیلی گریزی به سروده شهید مطهری داشت و افزود: هنگامی که سرود شهید مطهری با آن شیوه اجرا سروده و به اجرا گذاشته شد شیوه های منحصر به فرد را از حوزه هنر و سرود به اجرا گذاشت که حتی تحسین «امام خمینی(ره) را به دنبال داشت. ما در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز حضور مداحانی را تجربه کردیم که با یادآوری عشق و علاقه به «اهل بیت(ع)» از هنر خود استفاده کردند و کارهایی بزرگی را به اجرا درآوردند، همین سرود ها بود که هنگام پخش از رادیو و تلویزیون برای ما خاطره های ماندگاری را رقم زد و سهم مهمی را در میادین مقاومت ایفا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارزش و اهمیت سرود اشاره و تصریح کرد: بسیاری از سرود های تاریخی که برای همه‌ ما یادآور روزهایی از تاریخ معاصر ایران است از دهه فجر تا هشت سال دفاع مقدس همگی ماندگار شده است.

اسماعیلی اشاره‌ای به رخدادهای دهه هفتاد تا هشتاد داشت و ابراز کرد: در دهه هفتاد و یا ۸۰ شاهد فروکش کردن اهمیت سرودهای انقلابی بودیم اما بار دیگر مقام معظم رهبری در دهه ۹۰ در پیام خود توانست توجه جامعه را به اهمیت و جایگاه سرودهای انقلابی یاد آوری و باعث خیزش جدیدی در حوزه سرودها شود. امروز نیز جشنواره سرود فجر با همین هدف آغاز به کار کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کاربرد سرود را در عرصه امروز انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داد و افزود: امروز در جریان انقلاب اسلامی سرود به یکی از ابزارهای هنری برای ترویج اهداف و پیام های انقلاب اسلامی تبدیل شده لذا با توجه و تکیه بر توانمندی های سرود شاهد شکل گیری هزاران سرود ساخته شده در حوزه علم، فناوری و بزرگداشت شهدا هستیم. لذا با ایجاد جشنواره سرود فجر در صدد توسعه هنر سرود هستیم.

وی استفاده از پتانسیل سرود را برای مقابله با دشمن با اهمیت دانست و تاکید کرد: سرود می تواند به عنوان ابزاری در عرصه جنگ روایت و سپری در مقابل تهاجم فرهنگی باشد زیرا دشمن تلاش دارد تا از هر وسیله ای برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده کند سرود ابزاری رسا برای ارتباط با مخاطبان است بدین‌ترتیب جشنواره سرود فجر شکل گرفت.

سلام فرمانده در جایگاه نخست
اسماعیلی اشاره‌ای به سروده سال ۱۴۰۱ داشت و بیان کرد: سرود «سلام فرمانده» یکی از تاثیرگذارترین سرود هایی بود که در سال جاری به اجرا گذاشته شد و توانست اجتماعات بزرگی را در نقطه نقطه کشور با خود همراه کند و حتی در تمام دنیا انعکاس پیدا کند. سرودی که با مضمون «امام زمان(عج)» و با اتکا به منبع لایزال انقلاب اسلامی سروده شد و عنصر امامت را مورد توجه قرار داد و دلهای شیفته را به سوی خود کشاند. این سرود الهام بخش ظرفیت های بزرگ فرهنگی قدرت انقلاب اسلامی را به رخ دشمنان کشید و ظرفیت بلامنازع انقلاب اسلامی را منعکس کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دستگاه ها در قبال هنر را مورد بررسی قرار داد و افزود: وظیفه دستگاه ها ایجاد بستر، جهت تقویت و ترویج سرودهای انقلابی و نشان دادن توانمندی های این بخش از فرهنگ است در عین حال استفاده از گویش های مختلف همچون رنگین کمانی در آسمان انقلاب اسلامی رویکردی ارزشمند است که در پیش گرفته شده و باید از آن قدردانی کرد.

حمایت از گروه های سرود
وی اشاره‌ای به ظرفیت های موجود در جامعه داشت و افزود: در کانون فرهنگی مساجد چهار هزار گروه سرود پرورش یافته در عین حال معاونت هنری با ایجاد مرکز سرود و آهنگ های انقلابی راه اندازی و به صورت ویژه از همه کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند حمایت می کند.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: جهاد فرهنگی با استفاده از توانمندی ها و ظرفیت ها در بخش های دولتی و غیردولتی فضا را برای اعتلای ایران اسلامی فراهم می کند لذا از دست اندرکاران جشنواره سرود فجر تشکر می کنم که زمینه را برای ارتقاء هنر سرودهای انقلابی فراهم کرده است.

سرود ها ملت ها را به جهان معرفی می کنند
در ادامه زینب سلیمانی دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی ضمن تقدیر از فعالان عرصه فرهنگ و سرودهای انقلابی ابراز کرد: شعر و ادبیات از ماندگار ترین آثاری است که در تاریخ کشورمان ثبت شده، بسیاری از اشعار و سروده‌های ها این قابلیت را دارند که ملت ها را به جامعه جهانی معرفی می کنند لذا باید جایگاه این هنر را بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار داد.

وی در همین راستا تصریح کرد: من از مسئولان می‌خواهم تا پدرانه با عرصه فرهنگ برخورد کنند از تمامی کسانی که حتی یک بیت شعر برای میهن و سرزمین شان می‌سرایند تقدیر کنند این افراد همانند سرمایه هایی هستند که برای هر ملت افتخار آفرینی می کنند.

وی دوری از تفرقه را نقطه مهم و زمینه ساز رشد فرهنگی دانست و تاکید کرد: دشمن همواره با شعار تفرقه بینداز و حکومت کن به ملت ها هجوم آورده است لذا ما باید بر این نکته توجه داشته باشیم که جدایی و نگاه با دوربین حزب، گروه و جناح با هنرمندان اشتباه بزرگ است.

فارغ از نگاه حزب و گروه با هنر مواجه شویم
دختر شهید سپهبد قاسم سلیمانی اشاره‌ای به سخنان پدر گرامیش داشت افزود: پدرم همیشه عاشقانه همه اقشار جامعه را بدون هیچ گونه گرایش حزبی مد نظر قرار می داد این امری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید این مهم را مد نظر داشت که همانگونه که یک پدر هنگامی که فرزندش مرتکب اشتباهی می شود او را از خانه بیرون نمی کند بلکه تلاش می کند تا او را جذب کند. ما نیز با هنرمندان هم اینگونه باید برخورد کنیم. متاسفانه جامعه امروز ما با گرایش و نگرش های حزبی و جناحی به قضاوت پیرامون هنرمندان می نشینند و این خطایی بزرگ است.

وی تاکید کرد: پدرم سپهبد شهید قاسم سلیمانی اگرچه یک نظامی بود اما در خانه روحی لطیف داشت هرگاه خانواده دور هم جمع می شدند ایشان اشعاری از پروین اعتصامی و بسیاری از شاعران دیگر می خواند طبع لطیف او با شعر گره خورده بود باید در این جا تاکید کنم که هنرمندان رنگ خدا را با هنر میبینند و هیچ رنگی بالاتر از رنگ خدا نیست. وقتی هنرمندان از ترس حزب یا گروهی خاص پیرامون قهرمانانشان لب فرو می‌بندم و با هنر خود قهرمان شان را معرفی نمی کنند باید نگران بود.

سرود دربرگیرنده ارزش‌ها و پیشینه‌ای است
مصطفی زیبایی‌نژاد رییس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج و دبیر جشنواره در ابتدای این برنامه ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بیان کرد: سرود دربرگیرنده ارزش‌ها و پیشینه‌ای است که در دهه اول انقلاب تبدیل به جریان مهمی در عرصه‌های مختلف شد اما در اوایل دهه نود جهش بسیار زیادی در حوزه سرود به وجود امد که حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قرار گرفت. بر همین اساس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج در کنار نهادهای دیگر در استان‌ها و شهرستان‌ها جشنواره‌های مختلفی را در حوزه سرود برگزار کردند اما جای خالی برگزاری یک جشنواره ملی و بین‌المللی حس می‌شد. ما هم تصمیم داشتیم ویژه برنامه‌ای را در حوزه استعدادیابی انجام دهیم و اساساً این دو هدف بود که ما را به جشنواره ملی سرود فجر رساند.

وی افزود: آنچه انجام گرفته حضور در یک تشکل قرارگاهی است که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از نهادهای دیگر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. بر همین اساس جشنواره در بخش‌های مختلفی اجرا شد و خوشبختانه با حمایت‌هایی که در این زمینه انجام گرفت ما شاهد حضور حداکثری گروه‌های سرود بودیم. در این جشنواره ما توانستیم ۳۱ دبیرخانه استانی را شکل بدهیم. جریانی که منجر به اجرای زنده سرود در شهرهای مختلف کشور شد و به اعتقاد من این یک جریان سازی بود که در جشنواره سرود فجر پیش آمد.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: چندین هنرمند از کشورهای لبنان، افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین در این رویداد حضور پیدا کردند. این در حالی است که ما تولیداتی در حوزه شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم که به اعتقاد من جریان بسیار موثری بود. ما در حوزه تولید هم چند گروه منتخب از سوی هیات داوران و همچنین مردم داشتیم که طی آن تصمیم داریم مسابقه‌ای را در صدا و سیما تدارک ببینیم و به زودی درباره آن اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت. در حوزه آموزش نیز کارگاه‌های مختلف آموزشی برگزار کرده‌ایم که فکر می‌کنم دستاورد خوبی برای این رویداد موسیقایی مرتبط با سرود باشد.

یاد مدافعان حرم را زنده نگه داریم
سلیمانی جایگاه مدافعان حرم را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید توجه داشته باشیم که حضور مدافعان حرم تا چقدر با اهمیت بود و زنده نگه داشتن نام و یاد آنان چقدر مهم است ما جوانانی را داشتیم که برای دفاع از حرم از جان خود گذشتند تا داعش امروز وارد کشورمان نشود؛ داعشی که به سلاخی کردن جوانان و نوزادان می پرداخت صحنه‌های بسیار دلخراش از رویکرد داعشان منعکس شد و امروز با فداکاری مدافعان حرم دستشان از میهن ما کوتاه شد.

وی بار دیگر به دیدگاه سپهبد شهید قاسم سلیمانی اشاره و تاکید کرد: شهید سپهبد قاسم سلیمانی دفاع از حرم را دفاع از انسانیت می دانست و حرم را حریم انسانیت می خواند من معتقد هستم اگر امروز «امام حسین(ع)» و حضرت «زینب(س)» حضور داشتند برای دفاع از حریم انسانیت به قیام بر می خواستند.

سلیمانی هوشیاری در مقابل دشمن را امری مهم دانست و افزود: باید به خاطر داشته باشیم که ما در مقابل دشمن ایستاده ایم که انسانیت را آنگونه که می خواهد ترسیم می کند او به سربازی از سربازانش که بیشترین آمار کودک‌کشی را در کشور عراق از آن خود کرده بود جایزه داد و از او تقدیر کرد و حتی در هالیوود باساخت فیلم یک قهرمان ساخت این امر جای بسی تفکر دارد باید توجه داشته باشیم که ما چگونه از قهرمانان خود برند می سازیم و چگونه هنرمندان را تشویق می‌کنیم تا قهرمانان ارزشمند کشورمان را با آثار هنری خود ماندگار می کنند.

«سلام فرمانده» سرود منتخب سال شد
قدردانی از ابوذر روحی خواننده سرود «سلام فرمانده» بخش بعدی مراسم بود که بر اساس گفته‌های مجری این مراسم سرود نامبرده به عنوان سرود برگزیده سال انتخاب شده است.

بر اساس این گزارش اسامی نفرات برتر بخش‌های مختلف اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر به ترتیب زیر اعلام شده است.

برگزیدگان بخش شعر (استاد حمید سبزواری)
جایزه اول: مهدی استخر برای ترانه گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران با اثر «به وقت شهادت»

جایزه دوم: محمد سعید میرزایی برای ترانه گروه سرود «نسیم بهشت» از اصفهان با اثر «آخرین رویای دنیا»

برگزیدگان بخش تنظیم (استاد مجتبی میرزاده)
جایزه اول: فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «صدای انقلاب» از بوشهر با اثر «سرزمین ما»

جایزه دوم: مرتضی کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «آوای باران» از چهارمحال و بختیاری با اثر «مهد سرداران جنگ»

برگزیدگان بخش آهنگسازی (جایزه استاد احمدعلی راغب)
جایزه اول: هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه «گمشدگان سحر» اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی

جایزه دوم: میلاد هارونی برای آهنگسازی قطعه «سرزمین ما» اجرا شده توسط گروه سرود «صدای انقلاب» از استان بوشهر

برگزیده بخش ایده
احسان تابنده برای اثر «فصل ها و نسل ها» با همراهی گروه سرود «طاها» از لارستان فارس

برگزیدگان بخش بازخوانی
مهران طهماسبی – گروه سرود «نینوا» از استان چهارمحال و بختیاری با اثر ای شهید»

ابوالفضل شهنادی – گروه سرود «نغمه عشق» از استان سیستان و بلوچستان با اثر «سرافراز بادا»

جواد البرزی – گروه سرود «ساقی کوثر» از استان قم با اثر «خاک مهرآیین»

سجاد نجار حسینی – گروه سرود «میثاق با امام زمان» از اصفهان با اثر آرامش قبل از طوفان

اثر برگزیده بخش بین‌الملل

اثر «وحدک یا جنوب» اجرا شده توسط گروه «شمس الحریه» از کشور لبنان

پخش کلیپی از سرودهای برگزیده موسیقی انقلاب طی دهه‌های اخیر، اجرای یک قطعه موسیقایی با هنرمندانی تعدادی از نوازندگان ارکسترهای دولتی کشورمان با همراهی گروهی از هم نوایان از بخش‌های مختلف کشور، پخش کلیپ معرفی اعضای هیات داوران بخش‌های مختلف، از بخش‌های مختلف مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بود که اجرای آن به عهده رسالت بوذری بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزیر فرهنگ

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *