پلیس آمریکا محصول برده‌داری/ سفیدبرتر پنداری هسته اصلی پلیس

9:06 - 20 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۲۳۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اقدام اخیر مبنی بر کشتن یک جوان سیاهپوست روندی معمول برای پلیس آمریکا طی سالیان به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان – هفته گذشته «جیلند واکر»، جوان سیاهپوست آمریکایی در شهر «آکرون» ایالت «اوهایو» به دست پلیس آمریکا کشته شد.

نتایج تحقیقات نشان داد که پلیس 60 گلوله به سمت وی شلیک کرده است.

به گزارش «الجزیره»، قتل «جیلند واکر» در واقع یک روش معمول پلیس آمریکا بود؛ دو سال پس از قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاهپوست آمریکایی، خشونت نژادپرستانه پلیس هنوز در آمریکا به طرز غم‌انگیزی عادی است.

قتل «جیلند واکر» توسط پلیس در 27 ژوئن بار دیگر چیزی را ثابت کرد که بسیاری از آمریکایی‌ها می‌دانستند؛ «در آمریکا، حتی پیش پا افتاده‌ترین برخورد با پلیس می‌تواند برای شما مرگبار باشد، اگر سیاهپوست باشید.»

وکیل خانواده او گفت که «واکر» تقریبا 90 بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت؛ فیلم «بادی‌کم» منتشر شده توسط پلیس شمارش را تایید می‌کند و کالبد شکافی اولیه نشان داد که وی هنگام مرگ 60 گلوله بر روی بدن خود داشت.

مقامات پلیس در پاسخ مدعی شدند که «واکر» از یک توقیف ترافیکی «روتین» فرار کرد؛ او امروز زنده بود و برخوردش با پلیس واقعا «عادی» می‌شد اگر فرار نمی‌کرد.

 البته، این ادعاها - به چند دلیل - جواب نمی‌دهد؛ نخست اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که «واکر» در صورت عدم دویدن زنده می‌ماند.  دوم، علیرغم آنچه پلیس سعی داشت به آن اشاره کند، برخورد «واکر» با پلیس قبلاً برای آمریکا بسیار «روال» بود؛ در واقع، توقف‌های ترافیکی «روتین» و دیگر تعاملات «روتین» بین سیاهپوستان و نیروهای امنیتی به طور معمول با قتل در این کشور خاتمه می‌یابند.

اما چرا سیاه‌پوستان دو سال پس از قتل وحشیانه «جورج فلوید» توسط پلیس که منجر به اعتراض‌های جهانی شد و خواستار پایان دادن به این «روال» مرگبار شد، هنوز هم به‌دلیل فرار از توقف‌های ترافیکی «روتین» زیر تگرگ گلوله‌ها وحشیانه کشته می‌شوند؟

پاسخ، متأسفانه، ساده است؛ علیرغم همه اعتراضات، این روال غم‌انگیز هیچ نشانه‌ای از تغییر را نشان نمی‌دهد، زیرا پلیس آمریکا با ارعاب، آزار و اذیت و کشتن معمول رنگین‌پوستان، همان کاری را انجام می‌دهد که در ابتدا برای انجام آن طراحی شده بود؛ حمایت از برتری سفیدپوستان.

در واقع، پلیس آمریکا محصول برده‌داری آمریکاست؛ این پلیس برای رفع نیاز به توقف شورش‌های بردگان ایجاد شد. چندی پیش، به اصطلاح «پلیس برای برده‌ها»، سیاهپوستان را در سراسر این کشور به نام حفظ نظم، جرم انگاری و کشتار می‌کردند.

امروز، افسران پلیس آمریکا این میراث را زنده نگه می‌دارند، زیرا سیاه‌پوستان و دیگر افراد به حاشیه رانده شده را جرم‌انگاری کرده و می‌کشند. امروز، آمریکا همچنان با ذهنیت جنگجو تحت کنترل پلیس است؛ نیروهای مجری قانون تا وقتی با جوامع رنگین‌پوست سر و کار دارند، هنوز مانند اشغالگران عمل می‌کنند

این که برتری سفیدپوستان همیشه هسته اصلی پلیس آمریکا بوده و هنوز هم است، یک راز نیست؛ شواهدی وجود دارد که به سرعت در حال رشد است مبنی بر اینکه «تعداد قابل توجهی از مربیان پلیس آمریکا با مجموعه‌ای از شبه‌نظامیان راست‌گرای مسلح و گروه‌های نفرت‌گرای برتری‌طلب سفیدپوست ارتباط دارند.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *