ادامه بازداشت خبرنگار مسلمان هندی با وجود صدور قرار وثیقه

15:02 - 18 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۰۶۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محمد زبیر در حالی در بازداشت به سر می‌برد که دادگاه عالی هند قرار وثیقه ای را برای وی تعیین کرده است.

خبرگزاری میزان - «محمد زبیر»، خبرنگار مسلمان هندو یکی از موسسین وب سایت راستی آزمایی «Alt News » همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش «رویترز»، دادگاه عالی هند روز گذشته برای «محمد زبیر»، قرار وثیقه صادر کرد.

وی که از معترضان سیاست به حاشیه راندن مسلمانان در هند است، در پی انتشار توییتی مبنی بر نفرت پراکنی سران حزب حاکم دستگیر شد.

«زبیر» توییت مذکور را پس از آن منتشر کرد که دو نفر از سران حزب «بهاراتیا جاناتا»، حزب متبوع «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند به حضرت محمد (ص) توهین کردند.

براساس گزارش‌ها، پلیس هند پرونده‌های مشابهی برای «زبیر» که به اظهارات خشونت بار راهبان هندو مبنی بر نسل کشی مسلمانان واکنش نشان داده بود، تشکیل داده اند.

«ALT news» که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و «زبیر» یکی از موسسان آن بود.

موسسان «ALT news» اغلب با ترولینگ و تهدیدهای آنلاین گروه‌های راست افراطی که برخی از آن‌ها به حزب «بهاراتیا جاناتا»، حزب متبوع «مودی» مرتبط است، مواجه هستند.

«زبیر» از نخستین خبرنگارانی است که به اظهارات موهن سخنگوی «بهاراتیا جاناتا» درباره پیامبر اسلام (ص) واکنش نشان داده بود؛ دولت هند در پی اظهارات موهن مذکور با موجی از واکنش‌های کشورهای مسلمان مواجه شد.

یکی از سران مخالفین در کنگره هند می‌گوید «دستگیری یک صدای حقیقت فقط باعث افزایش هزاران صدای دیگر خواهد داشت.»

منتقدان، دستگیری این خبرنگار مسلمان را جدیدترین اقدام دولت «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند در مسیر کاهش آزادی مطبوعات توصیف کردند.

گروه های حقوق بشری می گویند که مقام های هندی به شکلی فزاینده روزنامه نگاران و منتقدان را به ویژه در فضای آنلاین هدف قرار می دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *