کمک کردن به فقرا از ویژگی‌های مهم امام صادق (ع)/نفرت امام ششم از گناه

14:14 - 18 تير 1397
کد خبر: ۴۳۴۸۱۵
کارشناس علوم قرآنی گفت: امام ششم شب‌ها غذاها را به دوش کشیده، به درب خانه فقرا می‌برند و غذا در اختیار کسانی که حتی حضرت را به عنوان امام قبول نداشتند قرار می دهند تا آنان در آسایش باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مرادی کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره حضرت امام صادق(ع) گفت: امام ششم شیعیان در هفدهم ریبع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه متولد شدند و در بیست و پنجم شوال سال 148 هجری قمری توسط زهری که به دستور منصور دوانیقی به ایشان خورانده شد به شهادت رسیدند.

وی در همین راستا افزود: با توجه به این که عمر امامت امام جعفر صادق(ع) نسبت به سایر ائمه بیشتر بوده است به شیخ الائمه شهرت دارند و این امام بزرگوار و اجدادشان از کمالات زیادی برخوردارند.

این کارشاس علوم قرآنی درباره کمالات انسانی و اهل امر خیر بودن امام ششم توضیح داد: براساس آن چه در زیارت جامعه کبیره آمده از نظر کمالات انسانی ائمه اطهار(ع) خلفا، مظهر معرفی صفات الهی و تجلی نام‌های خداوند در روی زمین هستند. در یکی از فرازهای زیارت جامعه آمده است که منشا خیر، خداوند متعال است و تمامی خیرها از او است. حضرت امام صادق(ع) نیز اول خیر و معدن خیر هستند بنابراین این بندگان پاک در زمین همه وجودشان برای این است که به بندگان دیگر خیر برسد. اهل بیت می سوزند تا در کنار سوختنشان دیگران به روشنایی برسند.سختی‎ها،‎ شکنجه ها و زندان‌ها را تحمل می‌کنند تا دیگران در آسایش و آرامش قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی به ویژگی دیگر حضرت امام صادق(ع) یعنی کمک کردن به فقرا اشاره و بیان کرد: ائمه اطهار(ع) مظهر خیر و صفات الهی هستند و امام صادق(ع) در عبادت و سجود، ظلم ستیزی و دستگیری از دیگران سرآمد زمانه خود بودند. امام ششم شب‌ها غذا ها را به دوش کشیده، به درب خانه فقرا می‌برند و غذا در اختیار کسانی که حتی  حضرت را به عنوان امام قبول نداشتند قرار می دهند تا آنان در آسایش باشند. 

وی ادامه داد: روایت است که شخصی نزد حضرت امام صادق(ع) رسید. حضرت به گرمی برخورد کرده و از آنان استقبال کردند، سپس پرسیدند: احوالپرسی ثروتمندان از فقرا چگونه است؟ آن مرد پاسخ داد بسیار کم است. حضرت پرسیدند دستگیری ثروتمندان از فقرا چگونه است؟ آن مرد پاسخ داد: از چیزهایی می‌پرسید که در بین مردم بسیار کم است. حضرت فرمودند: پس چگونه آنان خود را شیعیان ما می‌دانند. شیعیان ما کسانی هستند که از دیگران دستگیری می‌کنند.


حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی درباره نظر امام جعفر صادق(ع) نسبت به ظلم و گناه اظهار کرد: شخصی از امام ششم می‌پرسد گاهی اوقات مجبوریم برای حکومت ظالم و گناه کار بنی عباس کار کنیم در این وضعیت چه باید کرد؟ حضرت فرمودند: من راضی نیستم حتی یک گره برای بنی عباس باز کنم یا در مشکی را باز کنم و ببندم چون آنان را ظالم می‌دانم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی خاطرنشان کرد: حضرت امام صادق(ع) در مدت ۶۵ سال که ۳۰ سال از آن در کنار پدر و ۳۵ سال از آن به امامت گذشت به گونه‌ای زندگی کردند که حتی دوستان و دشمنان ایشان را ستایش کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *