رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: حدنگاری 96 درصد اراضی منابع طبیعی به اتمام رسیده است

14:02 - 12 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۳۰۴۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه سفرهای استانی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.

خبرگزاری میزان - حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با استقبال حسن نگین‌تاجی رئیس کل دادگستری و دیگر مسئولان استانی وارد یاسوج شد.

بابایی در سفر استانی خود به استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه معاونین و مدیران‌کل ستادی سازمان در گلزار شهدای یاسوج حضور یافت و با نثار گل با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کرد.

حضور در جلسه شورای قضایی استان، بازدید از واحدهای ثبتی یاسوج، ثبت شرکت‌ها، اداره اجرای اسناد رسمی یاسوج، دیدار با همکاران ثبت استان، دیدار با کانون سردفتران و دفتریاران استان و دیدار با خانواده معظم شهدای ثبت اسناد از مهمترین برنامه‌های رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سفر یک روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 بازدید از واحدهای ثبتی استان

 بابایی در ادامه برنامه‌های خود در مرکز کهگیلویه و بویراحمد از واحدهای ثبتی، ثبت شرکت‌ها و اداره اجرای اسناد رسمی یاسوج بازدید و ضمن ابراز رضایت از این واحد ها نسبت به تسریع و تسهیل در کار ارباب رجوع تأکید کردند.

حضور در نشست شورای قضایی از دیگر برنامه‌های معاون قوه قضاییه بود

  بابایی در این نشست به اقدامات صورت گرفته در طرح کاداستر اراضی منابع طبیعی اشاره و عنوان کرد: در آبان ماه سال گذشته ۸۷ میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی معادل ۷۸ درصد حد نگاری شده بود که در اوایل اسفند ماه گذشته این عدد به ۹۶ درصد رسید و ۴ درصد باقی‌مانده مربوط به کمیسیون رفع تداخل است.

 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی گفت: عدم اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی باعث شده ۳۰ درصد از ورودی پرونده‌های تشکیل شده در مراجع قضایی مربوط به اراضی ملکی و نسقی باشد‌.

وی با بیان اینکه صدور و توسعه اسناد نقش مهمی در پیشگیری از جرائم و کنترل دعاوی و کاهش پرونده‌ها ورودی به دادگستری دارد افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی در ۷ تیر ۱۴۰۱ موضوع هویت‌دار شدن اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفت که امیدواریم همه مسئولان استان‌ها بصورت جهادی اقدامات لازم را در جهت صدور اسناد زراعی انجام دهند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه هیچ فردی برای صدور سند تحت پیگیری قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: در ملاقات عمومی ۳۰ تا ۴۰ درصد شکایات مربوط به اراضی کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم کهگیلویه و بویراحمد اولین استانی باشد که طرح کاداستر اراضی  کشاورزی را به اتمام برساند.

در ادامه حسن نگین‌تاجی گفت: در حوزه نظام دادرسی چالشی که با آن مواجه هستیم عدم توجه کافی به آموزش است.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به آسیب‌شناسی در حوزه املاک و ثبت اشاره و عنوان کرد: ۳۰ درصد پرونده‌های که در این آسیب شناسی بررسی شد وکلا در حوزه املاک و ثبت دانش لازم را نداشتند و در اطاله دادرسی نیز با همین مشکل مواجه هستیم.

 وی به نقش کاداستر در پیشگیری از وقوع جرم اشاره و عنوان کرد: بسیاری از جرائم سنگین را که بررسی کردیم ریشه در اختلافات ملکی و اراضی نسقی دارد.

مهدی اقبال معاون‌ اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک در ادامه نشست شورای قضایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سند مالکیت اوقاف زیر ۱۰ درصد رسیده و تنها مشکلی بین استان و شهرستان رستم است که ورود خواهیم کرد تا این مشکل حل شود.

وی بیان کرد: یکی از بهترین استان‌ها در همکاری با سازمان ثبت راه و شهرسازی است و ۱۳۵۹ پرونده املاک دولتی در خزانه وزارت اقتصاد به صفر رسید.

وی بیان کرد: ۱۷۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی مربوط به این استان است که یک هزار و ۷۵۱ هکتار یعنی یک درصد انجام شده است که کمتر از حد نصاب است. وی بیان کرد: تعهد می‌کنم که تمام هزینه‌های کاداستر زارعی پرداخت شود.

 در پایان این نشست اسناد کاداستر به نمایندگی به ۳ نفر از زارعین اعطا شد.

 حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در جمع کارکنان استان کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار با کارکنان ثبت اسناد و املاک بر توجه به معیشت و رفاه کارکنان تاکید کرد.

 وی در این مراسم با اشاره به اینکه کاداستر اراضی کشاورزی باید امسال انجام شود، گفت: عدم همکاری برای حد نگار اراضی کشاورزی به منزله ترک فعل محسوب می‌شود.

 دیدار بابایی با کانون سردفتران و دفتریاران

دیدار با کانون سردفتران از دیگر برنامه‌های بابایی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود وی در این دیدار گفت: توسعه سند رسمی جزء راهبردهای اساسی سازمان ثبت است و باید به سمتی حرکت کنیم که تنظیم اسناد خودرو به کانون واگذار شود.

وی عنوان کرد: جلسات مختلفی پیرامون اصلاح آیین نامه‌ها و تعرفه‌ها که دغدغه ما است برگزار و امیدواریم در گام‌های بعدی این ساز و کار اصلاح شود.

 بابایی از موافقت رئیس قوه قضاییه برای برون‌سپاری دفاتر اسناد رسمی خبر داد و گفت: بیش از ۱۵ اختیار به دفاتر اسناد رسمی واگذار شد که بیانگر توجه به این حوزه است.

 معاون قوه قضاییه با بیان اینکه به دنبال ارتقاء جایگاه دفاتر ازدواج و طلاق هستیم افزود: ارجاعات به دفاتر منصفانه باشد.

 بابایی از راه‌اندازی سامانه " سند من" خبر داد و یادآور شد: برخی سامانه‌ها کارآیی لازم را ندارد که در حال بازنگری هستیم و به چند ماه فرصت نیاز داریم.

 تجلیل از خانواده شهید دبیری

دیدار با خانواده شهید دبیری و تجلیل از مرضیه دبیری فرزند شهید و رئیس ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری پایان بخش سفر رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک به کهگیلویه و بویراحمد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *