دادستان کل کشور: نظام جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌‌ای به حقوق مردم دارد/ تهیه لایحه و دستورالعمل حمایت از حقوق عامه در قوه‌قضاییه

16:48 - 25 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۳۹۶۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان کل کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی‌بر این معارف قرآنی، روایات و ‌‌بیانات معصومان است، نسبت به حقوق‌ مردم اهتمام جدی شده است.

خبرگزاری میزان- حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری عصر امروز در مراسم افتتاحیه کمیته صیانت از حقوق مردم، با اشاره به خطبه 216 نهج البلاغه اظهارکرد: بهترین سرمشق برای همه ما این کلام پرمعنا و ارزشمند است.

وی افزود: امام علی(ع) خطاب به مردم فرمودند: خداوند متعال برای من که امروز زمام‌ امور جامعه را به‌دست گرفته ام برشما حقی قرارداده است و من به‌عنوان حاکم برشما مردم حقی دارم ‌و شما نیز برمن حقی دارید؛ اما حق چیست؟ حق وسیع‌ترین و گسترده‌ترین چیزها در بیان و وصف است.

دادستان کل کشور عنوان کرد: حق در مرحله انصاف، عمل و‌ بکار بردن بسیار سخت و‌مشکل است امل گفتنش راحت و انجامش بسی دشوار است.

وی اظهارکرد: حقوق جمع حق است و حق به معنای امری ثابت و رواست. در قرآن کریم نزدیک به 300 بار واژه حق به مناسب‌های مختلف بکار برده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: در مکتب غنی و مبتنی بر وحی الهی و در مذهب تشیع و مکتب ولایت امامان معصوم راجع به‌مساله حق و‌حقوق آنقدر مطلب داریم که دنیا هرگز با همه پیشرفت هایی که در حوزه های مختلف داشته است، نمی‌تواند ژرفا و عمق این نکات را درک کند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی‌بر این معارف قرآنی، روایات و ‌‌بیانات معصومان است، نسبت به حقوق‌ مردم توجه ویژه‌ای شده است. در قانون اساسی، سیاست های راهبردی و دیگر قوانین؛ موضوع حقوق بشر و مردم‌ امر بسیار مهم و قابل توجهی است.

دادستان کل کشور خطاب به حضار گفت: مبتنی بر معارف دینی وظایفی در دستگاه های اجرایی، قضایی، تقنینی و فرهنگی داریم، اولا باید این معارف را بشناسیم و دوما در جهت اجرای آنها اهتمام لازم را داشته باشیم.

دادستان کل کشور اضافه کرد: کوتاهی و‌ عدم اهتمام و بی توجهی به حقوق مردم، گاهی اوقات موجب خسارات وسیع می‌شود که جبران ناپذیر و اثرات گسترده ای دارد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری بیان کرد: مصداق گسترده اخیر آن، حادثه‌ ساختمان متروپل آبادان‌ بود که موجب فوت 43 نفر از هموطنان‌ و مصدوم شدن تعدادی از آنها شد که آسیب فراوان و خسارات گسترده ‌مالی را نیز ایجاد کرد.

وی یادآورشد: هیئتی از قوه‌قضاییه برای بررسی این حادثه اعزام شد، گزارش قوه قضاییه در این باره کامل است و برای رئیس دستگاه قضا ارسال شده است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تاکید کرد: گزارش هیئت اعزامی دستگاه قضا را که دیدم، همچنین گزارش دولت و کلیاتی که از مجلس ارسال شده بود را مطالعه کردم، تمام گزارش ها نزدیک‌ به هم‌ هستند.

وی گفت: بخش قابل توجهی از علت اصلی این حادثه قصور، کوتاهی و تقصیری دستگاه های دخیل در احداث ساختمان متروپل بودند و در نتیجه این کوتاهی ها ساختمان فروریخت و عده ای بیگناه‌کشته و مصدوم شدند و مقداری از سرمایه مردم ‌از بین‌ رفت.

دادستان کل کشور گغت: لازم‌است مجلس نسبت به ترک فعل‌ها‌، قانون تهیه کند و همچنین هر سه‌قوه وظیفه خود را درباره ترک‌فعل انجام دهند و اگر نواقصی دارند برطرف ‌کنند؛ برخی از این حوادث به ترک‌فعل هایی که مدیران دارند برمی‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری عنوان کرد: در دستگاه‌ قضایی با تکیه بر وظیفه‌ قانونی که برای صیانت از حقوق عامه داریم، چند سالی مسئله صیانت از حقوق عامه بطور جدی تری در دستورکار قرار گرفته است.

دادستان کل کشور اضافه کرد: برای حقوق عامه لایحه‌ای را تنظیم کرده ایم که به‌زودی به قوه مجریه و مقننه فرستاده می‌شود. یک دستورالعملی در این زمینه نیز تا زمانی که لایحه و قانون آن تهیه شود، آماده شده است که مصادیق ‌ و عناوین گسترده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به ماده ٢٩٠ قانون آیین دادرسی کیفری سال٩٢ و وظایفی که قانون برای دادستان‌های کشور در نظر گرفته است، گفت: ۴٠٠ دادستان در کشور داریم که نماینده مدعی العموم هستند و وظیفه صیانت از حقوق عامه را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه ستاد حقوق بشر براساس ایین نامه‌ای که دارد، اقدامات و وظایفی برعهده دارد، تصریح کرد: در این حوزه باید توجه کنیم که می توان با دادستانی کل و هم دادستان‌های سراسر کشور تعامل، هم افزایی، همکاری وتبادل اطلاعات کرد که همین اقدام، نیازمند بررسی علمی دارد.

دادستان کل کشور بیان کرد: نکته دیگری که ستاد حقوق بشر باید مدنظر قرار دهد، عدم تداخل در امور، وظایف و تکالیف دیگری است؛ به خودمان اجازه ندهیم به حریم قانونی دستگاه های اجرایی ورود کنیم. اگر مدیری به ظایف و تکالیفش عمل نکرد به آنها ورود کنیم که البته بخشی از این وظایف به سازمان بازرسی و دادستان‌ها برمی‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تاکید کرد: ستاد حقوق بشر کار ستادی می‌کند و نباید به وظایف و تکالیف دستگاه‌های دیگر ورود کند.

وی با تشکر از زحمات غریب آبادی در ستاد حقوق بشر گفت: با تجارب آقای غریب آبادی در حوزه مسائل بین الملل و داخلی شاهد تحرکات خوبی در این ستاد هستیم و انتظار داریم زمینه این تعامل و همکاری را در ستاد فراهم کنند. اگر هم افزایی‌ها انجام شود، قطعا به نفع مردم خواهد بود.

دادستان کل کشور اضافه کرد: بزرگترین افتخار و سند باارزش در دوره مدیریت ما این است که به مردم خدمت بهتر و سالم‌تری برسانیم و اگر جایی شاهد ضعف باشیم متناسب و با تدبیر تلاش کنیم تا این آسیب‌ها را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری تأکید کرد: من و همکارانم آمادگی داریم تا مردم مشکلات و مسائل خود را در مرکز و استانها برای بررسی و رفع به ما منتقل کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه تمام احاد ملت از حقوق قانونی خود برخوردار هستند، گفت: همه ما مسئولان باید در زیر مجموعه‌های خود تلاش و کمک کنیم تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *