رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی برای راه اندازی مرکز ماده 16 بیرجند ضرب الاجل تعیین کرد

12:32 - 23 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۹۹۰۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین علی موحدی راد تا 15 تیرماه سال جاری به مسوولان استانی مهلت داد مرکز ماده 16 را راه اندازی کنند.

خبرگزاری میزان- اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی در سال 1401 با حضور رئیس کل دادگستری ، دادستان مرکز استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی در این جلسه گفت: طبق قانون اعتیاد بیماری است و چنانچه ترک اعتیاد صورت گرفته و بازگشت به اعتیاد تکرار شود جرم محسوب خواهد شد که قابل پیگرد است.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد از نیروی انتظامی و بهزیستی استان خواست تا نسبت به تشکیل بانک اطلاعاتی معتادانی که در مرکز ماده 16 پذیرش می شوند اقدام کنند تا در صورت بازگشت به اعتیاد قابل شناسایی باشند.

وی ضمن تأکید بر اینکه در مرکز ماده 16 مکانی برای پذیرش بانوان نیز در نظر گرفته شود اظهار کرد: در سال 1400 جرایم مرتبط با موادمخدر با 21 درصد بیشترین ورودی پرونده های کیفری استان را تشکیل می دهند که علاوه بر واقع شدن استان در مسیر ترانزیت موادمخدر، دلایل دیگری نیز در خود استان سبب این امر شده است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با اعلام آمار 11 درصدی سرقت از کل جرایم سال 1400 استان گفت: علیرغم بالا بودن ضریب امنیتی استان در سطح کشور، همین تعداد که بیشتر شامل سرقت های خرد می شود نیز باید کاهش پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد ادامه داد: طبق آمار، بیشترین علل طلاق در استان عدم تسلط به مهارت های زندگی و ایجاد صمیمیت بین زوجین با حدود 21 درصد است که نیازمند تدبیر مسئولان در آگاه سازی و آموزش خانواده هاست.

وی پیگیری جدی مسائل کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل چه ایرانی و چه اتباع بیگانه را گوشزد کرد و افزود: با توجه به آمار زندان های استان و تأثیر مستقیم سطح سواد بر تعداد بزهکاران استان از مسئولان می خواهیم نسبت به این امر ورود جدی و سریع داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان گفت: وضعیت زندان های استان خراسان جنوبی نسبت به سایر استان ها مطلوب اما نسبت به جمعیت استان قابل توجه است و از مدیرکل زندان ها می خواهم شرایطی فراهم کنند تا مدیران کل استانی از زندان بازدید داشته و با شرایط و مسائل زندانیان از نزدیک آشنا شوند.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد تأکید کرد: مدیران حضور در جلسات را به عنوان وظیفه شرعی در نظر بگیرند تا خروجی جلسات صرف بیان دغدغه ها و آمار نبوده و بتوانیم در رفع موانع و آسیب ها قدمی برداریم.

وی در پایان جلسه گفت: مردم استان خراسان جنوبی به قناعت، فهم و تدین شناخته می شوند و اگر دست روی دست بگذاریم این موارد کمرنگ خواهد شد و انشالله در جلسات بعدی نگوییم چه باید بکنیم بلکه گزارش اقدامات انجام شده ارائه شود.

دادستان مرکز استان نیز در این نشست ضمن تأکید بر تسریع راه اندازی مرکز ماده 16، به مدیران استانی هشدار داد چنانچه به وظایف قانونی خود عمل نکنند مورد تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت و همچنین مدیرانی که کارهای عملیاتی و ارزنده ای انجام دهند مورد تشویق واقع خواهند شد.

وی از همت مسئولان استانی در جریان سانحه قطار طبس-یزد تقدیر کرد و افزود: خوشبختانه اقدامات به موقعی صورت گرفت اما نواقصی هم وجود داشت که امیدواریم در آینده پیش نیاید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این جلسه به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره کرد و افزود: طبق ماده 6 این قانون، دستگاه های مسئول در این قانون وظایفی به عهده دارند که گزارش اقدامات صورت گرفته در این راستا توسط استانداری ارائه شود.

حجت الاسلام و المسلمین یدالله وحدانی نیا افزود: با توجه به آموزش های مجازی دانش آموزان طی دو سال گذشته، طرح نماد به صورت کامل و کیفی در استان اجرا نشده است که لازم است با توجه به حضوری شدن مدارس در سال تحصیلی آینده، اجرای مطلوب این طرح مدنظر قرار گیرد.

سیدعلیرضا موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز از آمار 700 نفری کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل در سال گذشته خبر داد و افزود: یکی از دلایل اصلی این امر آموزش مجازی و عدم دسترسی به فضای مجازی توسط دانش آموزان به خصوص در عشایر استان است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان گفت: مرکز ماده 16 بیرجند در سال 91 ایجاد شد اما با این توجیه که معتاد متجاهر در استان نداریم در سال 93 تعطیل شد.

محمدرضا حسن مقدم افزود: با توجه به اینکه تعدادی از معتادان پذیرش شده در مراکز ماده 15، خودمعرف بوده یا توسط خانواده معرفی شده اند امکان قرارگیری معتادان متجاهر دستگیر شده با حکم قضایی کنار این افراد وجود نداشت لذا مرکز ماده 16 با همت مسئولان استانی ایجاد و با اعتبار شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر توسط بهزیستی استان در حال تجهیز است.

وی همچنین اظهار کرد: در سال گذشته 528 نفر معتاد متجاهر با اعتبار 500 میلیون تومانی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تحت درمان قرار گرفتند.

فرشته اسدزاده، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این جلسه خواست تا مکانی دائمی برای نگهداری و درمان معتادان زن متجاهر موضوع ماده 16 نیز ایجاد شود چرا که هر مادر معتاد باعث روانه شدن چند فرزند با آسیب های اجتماعی مختلف به جامعه می شود و این چرخه مجدد تکرار خواهد شد.

جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی در سال 1401 هر دو ماه یکبار برگزار می شود و مصوبات آن لازم الاجرا است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *