وزیر خارجه: برای مهار ریزگردها کنوانسیون منطقه‌ای با مشارکت سازمان ملل منعقد شود

9:08 - 05 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۴۸۷۴
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری‌های فنی دوجانبه برای مهار ریزگردها، خواستار انعقاد یک کنوانسیون منطقه‌ای با مشارکت سازمان ملل متحد و سازمان‌های تخصصی آن بخصوص برنامه محیط زیست ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی است.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان با وزرای خارجه کشورهای دارای منشاء ريزگرد و یا مبتلا به بحران زيست محيطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه نامه‌نگاری کرد.

در پی تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه و دستور اکید رئیس جمهور برای پیگیری عاجل، وزیر امورخارجه طی نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهای دارای منشاء ريزگرد و یا مبتلا به بحران زيست محيطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری های فنی دوجانبه برای مهار ریزگردها، خواستار انعقاد یک کنوانسیون منطقه‌ای با مشارکت سازمان ملل متحد و سازمانهای تخصصی آن بخصوص برنامه محیط زیست ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی است.

امیر عبداللهیان در این نامه افزوده است: لازم است ذیل این کنوانسیون یک صندوق ایجاد شود که کمکهای بین المللی و منطقه ای به آن واریز شده و هر چه سریعتر از محل این صندوق مبارزه با پدیده ریزگردها و بیابان زایی هماهنگ تر و سریعتر انجام شود.

طی ماه‌های گذشته ریزگردها و آلودگی هوا که ناشی از عوامل داخل و بیرون از جغرافیای کشورمان دارد مشکلات عدیده‌ای را برای هم‌وطنانمان در سراسر کشور به وجود آورده؛ به طوری که علاوه بر خسار ت‌های مالی و اقتصادی به زیرساخت‌ها، سلامت جامعه را نیز به خطر انداخته و برخی از استان‌ها را به تعطیلی کشانده است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته هیئت دولت «هوای پاک» را از حقوق مردم برشمرد‌ و با اشاره به افزایش آلودگی هوا در استان‌های مختلف کشور، اظهار داشت: سلامتی مردم موضوعی حیاتی و آلودگی هوا برای مردم غیرقابل تحمل است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و انتظار دارند دولت با جدیت موضوع را پیگیری کند.

آیت‌الله رئیسی بر همین اساس به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر امور خارجه مأموریت داد بدون فوت وقت، در ارتباط و سفر به کشورهای همسایه که مبدأ و منشأ آلاینده‌ها هستند، موضوع را از طریق مذاکره با آنها حل و فصل کنند.

بیشتر بخوانید:

مأموریت رئیس جمهور به سازمان محیط زیست و وزارت خارجه برای رفع مشکل آلودگی هوا

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *