امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک مرکز پژوهش‌های توسعه آینده‌نگری و ساتکاب

12:47 - 02 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۰۳۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز پژوهش های توسعه آینده نگری و شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) وزارت نیرو امضا شد.

خبرگزاری میزان- تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز پژوهش های توسعه آینده نگری و شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) وزارت نیرو امضا شد.

در ادامه سیدمهدی پاکذات، گفت: با توجه به اهمیت آمایش سرزمین و تاکیدات مقام معظم رهبری به توجه آمایش سرزمین و نقش محوری مرکز توسعه و آینده نگری در خصوص انجام مطالعات پشتیبان تدوین سند ملی آمایش و نقش آفرینی که در نهایت منجر به تصویب سند ملی آمایش در اسفندماه ۱۳۹۹ شد، نقش جدیدی از طرف سازمان برنامه به مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری در سال جاری داده شده و آن هم کمک به استقرار و پیاده سازی سند ملی آمایش سرزمین است.

رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری گفت: موردی که در مرکز پیگیری می‌کنیم مربوط به تصویر مطلوبی است که در افق سند ۱۴۲۴ در مرکز تصویب شد و در پایان بازه زمانی سند آمایش سرزمینی تصویر مطلوبی برای سطح ملی کشور ترسیم شده و به دنبال مرکزی هستیم که وضوح سند را در بخش‌های مختلف افزایش دهیم و این تصویر جز با کمک به مطالعات آینده نگری و آینده نگاری محقق نمی شود.

وی افزود: این آمادگی وجود دارد که در بخش برق و آب، چنین تصویری را برای آینده کشور ترسیم کنیم تا مشخص شود که در آینده باید به سراغ چه فناوری‌هایی برویم که و به فکر ساخت کالاهای مورد نیاز و تأمین مالی مربوطه باشیم.

پاکذات گفت: ساتکاب اگر بخواهد در حوزه دانش بنیان با نگاه آینده نگرانه نگاه کند، به چهار نوع شرکت دانش بنیان و استارتاپ نیاز دارد که نوع اول شرکت‌های دانش بنیانی است که در حوزه تولید کار می‌کنند. در ادامه بحث شرکت‌های استارتاپی است که در بحث لجستیکی و فین تک و بخش تحریمی می‌توانند کمک کنند تا بخش تأمین و تهیه کالاها با سهولت بیشتری اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری گفت: مدل سومی نیاز ما استارتاپ‌هایی هستند که در موضوع کلان داده کار می‌کنند و دسته چهارم شرکت‌هایی هستند که در حوزه‌های مدیریتی همچون منابع انسانی، برنامه ریزی لجستیک می‌توانند کمک کننده باشند.

مجتبی اکبری در ادامه برنامه گفت: شرکت ساتکاب از دهه ۳۰ در حوزه‌های ساخت، مدیریت ساخت و تولید کالای آب و برق فعالیت می‌کند و  شرکت‌های بزرگی همچون ایران ترانسفور به صورت غیر مستقیم و شرکت صنایع آب و برق کشور مشغول خدمت رسانی در کشور هستند.

مدیرعامل شرکت ساتکاب گفت: طی چندسال گذشته تحریم‌های ظالمانه مشکلات زیادی را برای آب و برق کشور ایجاد کرده است  اما چندین ثبت اختراع داریم که یکی از آنها در شرکت ایران ترانسفو است و به زودی معرفی می‌شود.

وی افزود: بحث هوشمند سازی و ارائه الگوی مصرف با استفاده از هوش مصنوعی نیز مطرح است که شرکت‌های دانش بنیان مشغول کار در این حوزه هستند و برای شفافیت موضوع نیاز است که کارهای هوشمندسازی فناورانه مثل دستگاه‌های آی تی و کنتورهای هوشمند در این مجموعه قرار گیرد

اکبری گفت: نیازمند است صنعت آب و برق یک صنعت نوآورانه و هوشمندانه شود به همین دلیل  باید نخبه‌ها را در کشور حفظ کنیم و مسئله صنعت آب و برق نیز همین است و شرکت اعتقاد به مدیریت دانش همه جانبه دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *