آمریکا کانون قتل در جهان/ خشونت تسلیحاتی نگرانی اصلی آمریکایی‌ها

14:34 - 02 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۰۲۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت‌ تسلیحاتی در آمریکا به یک همه‌گیری مرگبار دیگر در این کشور تبدیل شده و یکی از نگرانی‌های اصلی مردم این کشور به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان – نظرسنجی‌های انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد که نگرانی‌ در مورد جنایات خشونت‌آمیز و اسلحه بیشتر از نگرانی‌ در مورد بیکاری، مهاجرت، تغییرات آب و هوایی و ویروس کروناست.

به گزارش «فارن پالیسی»، در طول همه‌گیری ویروس کرونا، بیشتر انواع جرم و جنایت کاهش یافته چرا که بسیاری از نقاط جهان در قرنطینه بودند. با این وجود خشونت‌های مرگبار دوباره در تعداد انگشت شماری از کشورها افزایش یافته است. تعداد بیشتری از کشورها شاهد کاهش میزان قتل از اوایل سال 2020 بوده‌اند یا حتی در برخی کشورها این کاهش بسیار زیاد بوده است.

مورد استثنا درباره خشونت‌های مرگبار، قاره آمریکاست؛ آمریکا، آمریکای لاتین و دریای کارائیب، همچنان کانون‌های قتل در جهان هستند. البته، قتل تنها یک مورد از طیف خشونت است که شامل آزار جسمی، جنسی، خانگی و روانی می‌شود.

قتل‌های خشونت‌آمیز، عاملی برای مشکلات گسترده‌تر است.

از سال 2020، آمریکا افزایش سرسام‌‌آور قتل‌ها را تجربه کرده و از هر کشوری در جهان در زمینه افزایش قتل پیشی گرفته است. افرادی که در آمریکا زندگی می‌کنند دلیل مناسبی برای احساس ناامنی بیشتر از گذشته دارند.

قتل در آمریکا بین سال‌های 2019 تا 2020 حدود 30 درصد افزایش یافت که بالاترین افزایش در جهان است؛ از نظر آماری، میزان قتل از 6.1 قتل به ازای هر 100 هزار نفر به 7.8 نفر رسیده است.

این اعداد و ارقام ممکن است زیاد به نظر نرسد اما به اعداد بزرگی تبدیل می‌شود؛ آمار قتل مطلق از 16 هزار و 669 قربانی به بیش از 21 هزار قربانی رسید که بزرگترین افزایش یک ساله در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

قتل، به ویژه با سلاح گرم، در سال 2021 به شدت بالا بود و به 6.9 قربانی به ازای هر 100 هزار نفر رسید؛ اپیدمی وحشتناک قتل در آمریکا ناشی از افزایش جرم و جنایت در شهرهاست، جایی که خشونت مرگبار در سال 2020 حدود 44 درصد و در سال 2021 حدود پنج درصد دیگر افزایش یافت.

فروش سرسام آور سلاح گرم یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قتل است؛ آمریکایی‌ها در حال حاضر به شدت مسلح هستند و از هر سه شهروند یک نفر سلاح گرم در اختیار دارد.

تنها در دو سال گذشته بیش از 40 میلیون سلاح فروخته شده که یک رکورد دیگر است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *