شرایط تغییر کند ایران به هیچ وجه دست بسته نخواهد بود

15:33 - 15 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۴۹۸۳
دسته بندی: سیاست
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: شرایط تغییر کند ایران به هیچ وجه دست بسته نخواهد بود و شرایط به گونه‌ای پیش خواهد رفت که طرف مقابل متحیر خواهد شد. یک نمونه از این اقدامات ما تولید بالای ماشین‌هاست، بخصوص ماشین‌های جدید و وقتی که این‌ها نصب شوند ذخیره ما که الان هفت هزار سو است می‌تواند چند برابر شود.
شرایط تغییر کند ایران به هیچ وجه دست بسته نخواهد بودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ،بهروز کمالوندی در حاشیه نشست رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: فعلا در چارچوب برجام اقدام می‌کنیم و مفهوم آن این است که اگر لازم باشد خارج از چارچوب برجام نیز آمادگی داریم.
 
وی با اشاره به برخی از اقدامات ایران افزود: در حال حاضر دو نامه‌ به آژانس نوشتیم و اعلام کردیم که ظرفیت‌هایی که در حال تولید هستیم براساس کد ٣.١ است و هیچ مغایرتی با برجام و تعهدات پادمانی ما ندارد.

کمالوندی با اشاره به ساخت مرکز سانتریفیوژ‌های جدید، بیان داشت: ساخت مرکز سانتریفیوژ‌ها مادامی که در حال ساخت است و تا زمانی که انجام می‌شود در چارچوب برجام خواهد بود و بحث تولید آن تا زمانی که ما در برجام باشیم، اگر نیاز به ساخت سانتریفیوژ جدید در بحث تحقیقات باشد، انجام خواهد گرفت وگرنه بحث تولید انبوه نداریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات آقای صالحی مبنی براینکه ظرفیت این مرکز ظرفیت تولید بالایی است و ما به سرعت می‌توانیم ماشین‌های بیشتری تولید می‌کنیم، تاکید کرد:  این به معنای ان است که ظرفیت تولید ما بالا رفته و هم به معنای آن است که ما با سرعت زیادی و در زمان کوتاهی می‌توانیم بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تهیه ملزومات بازم برای رسیدن به ١٩٠ هزار سو اقدام کنیم و این هیچ مغایرتی با تعهدات ما ندارد.

وی با بیان اینکه اگر طرف مقابل تعهداتشان را انجام می‌داد نیازی به تولید انبوه نبود، تصریح کرد: از آنجایی که شائبه این را داشتیم که طرف مقابل بدعهدی‌های خود را ادامه دهد، ما آمادگی خود را برای هر سناریو و شرایطی حفظ کردیم.

کمالوندی افزود: اقدامات ما لزوما واکنش به اقدام آمریکا در خروج از برجام نیست، بلکه اقدامی است که در چارچوب ضرورت‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و اگر آن‌ها به تعهدات خود پایبند می‌بودند ما این کار را سر حوصله انجام می‌دادیم و قبل از پایان هشت سال از مهلت برجام تعداد سانتریفیوژ‌های خود را افزایش می‌دادیم و این کار‌ها را نیز از همان زمان شروع می‌کردیم نه امروز.
 
کمالوندی تصریح کرد: همانطور که رهبری گفتند که آماده باشیم و آقای صالحی اعلام کردند ارتش علمی سازمان انرژی اتمی آماده و گوش به فرمان است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره میزان ذخایر اورانیوم، اظهارداشت: ذخایر اورانیوم ما براساس UF۶ به میزان ٣٠٠ کیلو است و البته U ما ٢٠٠ کیلو است، ولی ما برخی استثنائات هم داریم. یعنی اگر سوختی که تولید می‌کنیم تابشی باشد، متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: همین الان ما سوخت‌هایی داریم که تابش دادیم و این‌ها از آنچه که من گفتم مستثنا شده است. ما خارج از برجام انتخاب‌های متعددی داریم، اما فعلا براساس فرمایشات رهبری در چارچوب برجام پیش می‌رویم منتها با سرعت کار‌هایی را که شاید می‌شد سال‌های بعد انجام دهیم را در زمان کوتاهتری در حال انجام دادن هستیم.

کمالوندی با بیان اینکه نامه‌هایی که به آژانس ارسال کردیم بیانگر این است که ما خیز لازم را در صورت بدعهدی طرف مقابل برداشته‌ایم، گفت: اگر آن‌ها به تعهداتشان پایبند نباشند ما به سرعت کوتاهی می‌توانیم محدودیت‌هایی که دواطلبانه پذیرفتیم را جبران کنیم.

وی در خصوص اقدامات ایران در صورت خروج از برجام، گفت: وقتی قرار شد که ما از برجام خارج شویم بهتر است درباره آن صحبت کنیم، اما بار‌ها این مسئله را گفته ایم که ما ظرفیت‌های لازم را ایجاد کرده‌ایم، اما این به معنای آن نیست که از این ظرفیت‌ها تا زمانی که برجام ادامه دارد، استفاده کنیم.

کمالوندی افزود: یک نمونه از این ظرفیت‌ها تولید ماشین‌های جدید است، این موضوع سال‌ها کار برده و روی آن بسیار تحقیق انجام داده‌ایم و ما به نحوی می‌گوییم که می‌خواهیم از این مرکز رونمایی کنیم، اما اینکه استفاده‌ای از این مرکز بشود، به شرایط برجام بازمی‌گردد یعنی تا زمانی که در برجام هستیم از ظرفیت کمی از آن استفاده می‌کنیم و صرفا برای بحث تحقیق و توسعه و نه تولید انبوه از آن استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد : آن مواردی را هم که گفتیم طرف مقابل در صورت خروج از برجام از آن متحیر خواهد شد به معنای آن است که ما این سال‌ها دست روی دست نگذاشته و کار‌های زیادی را انجام داده ایم و زمانی که شرایط تغییر کند ایران به هیچ وجه دست بسته نخواهد بود و شرایط به گونه‌ای پیش خواهد رفت که طرف مقابل متحیر خواهد شد. 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *