"اضطراب" چه تاثیری بر سلامت روان دانشآموزان دارد؟
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش گفت: در دستهبندی عوامل مخاطرهآمیز سلامت روان دانشآموزان، اضطراب رتبه یک را دارد و فقر، طلاق، اعتیاد، خشونت و بدسرپرستی بهعنوان عوامل مخاطرهآمیز خانوادگی شناخته میشود.
به گزارش گروه فضای مجازی ، سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان (نماد) بهمنظور توجه سازمانیافته به سرنوشت کودکان و نوجوانان کشور از طریق مشارکت در طراحی و استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی دانشآموزان در مدرسه اجرا میشود. این سند بهدنبال مهار زمینههای آسیبهای اجتماعی در سه فضای مدرسه، خانواده و محله با تأکید بر مدرسه بهعنوان جدیترین فضای اجتماعی کودکان و نوجوانان است.
نادر منصور کیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه "وضعیت عوامل مخاطرهآمیز خانوادگی و وضعیت خطرپذیری دانشآموزان را رصد میکنیم"، گفت: در دستهبندی عوامل مخاطرهآمیز سلامت روان دانشآموزان، اضطراب رتبه یک را دارد و فقر، طلاق، نابهسامانی خانواده، اعتیاد، خشونت و بدسرپرستی بهعنوان عوامل مخاطرهآمیز خانوادگی شناخته میشوند.
وی افزود: باید بدانیم خانواده چه آموزشهایی را باید فرابگیرد. بخشی از این مسئله به موضوع کیفیت زندگی ارتباط دارد؛ آیا خانوادهها از زندگی خود راضی هستند و وضعیت سرمایه اجتماعی و سلامت روان خانوادهها بهچهصورت است؟ موضوع دیگر سبک زندگی خانوادهها و تغییرات آن است، سبک زندگی، اولویتهای ارزشی، کالاهای فرهنگی مصرفی و حتی سواد رسانهای خانوادهها مهم است.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش گفت: در تحلیل خوشبینانه از نظر سبک زندگی و سرمایه اجتماعی و بهطور کلی از نظر تعیین کنندههای فرهنگی، روانی و اجتماعی در خانوادهها تغییراتی داریم همچنین خانوادههایی هستند که در معرض خطرند یعنی پدر از درآمد کافی برخوردار نیست یا تنش شغلی دارند و از مشکلات فقر، اعتیاد و خشونت رنج میبرند و این خانوادهها در معرض خطرند و برای کودکان و نوجوانان مخاطرهآمیز هستند.
کیایی ادامه داد: در متون دانشگاهی به مسئله آموزش فرزندپروری توجه شده است، هر سال در مدارس کشور کارگاههایی را در زمینه آموزش مهارت فرزندپروری برگزار میکنیم و در سال تحصیلی جاری آموزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از والدین دانشآموزان را با موضوع شناسایی رفتارهای پرخطر و مهارت فرزندپروری در دستور کار داشتیم و برنامه دیگری که دو ماه است شروع شده آموزش والدین نوآموزان دوره پیشدبستانی است.
وی تصریح کرد: با ستاد مبارزه با مواد مخدر هر سال تفاهمنامه داریم که درباره اثربخشی آن باید عوامل متعدد را در نظر گرفت بنابراین باید با احتیاط قضاوت کرد و این تفاهمنامه روند رو به رشدی را از نظر تحت پوشش قراردادن خانوادهها برای پیشگیری از اعتیاد دانشآموزان دنبال میکند.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش افزود: تفاهمنامهای را نیز با سازمان بهزیستی منعقد کردیم که براساس آن درباره مشارکت اجتماعی دانشآموزان در فعالیتهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی همکاری میکنیم و شاید از نظر اثربخشی نیاز داشته باشیم سایر عوامل زمینهای را بهبود ببخشیم تا در اینجا اثر بگیریم، اما از نظر برنامهای با جمعیت تحت پوشش و اهداف کمی و کیفی مورد نظر این روند رضایتبخش است.
کیایی مطرح کرد: تمام تلاشها و برنامههای ما برای این است که نتیجه مثبت بگیریم و علت اینکه نتیجه کم میگیریم بهدلیل آن است که عوامل زمینهای و مخاطرهساز همچنان سر جایش است و ما فقط دانش خانوادهها را بالا میبریم، اما عوامل مخاطرهآمیز مانند خشونت، آسیبها و اعتیاد سر جایش است و آموزشوپرورش بهتنهایی توانایی ندارد سبک زندگی و سرمایه اجتماعی را بهبود ببخشد بلکه فقط میتوانیم اطلاعات خانوادهها را بالا ببریم.
نادر منصور کیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه "وضعیت عوامل مخاطرهآمیز خانوادگی و وضعیت خطرپذیری دانشآموزان را رصد میکنیم"، گفت: در دستهبندی عوامل مخاطرهآمیز سلامت روان دانشآموزان، اضطراب رتبه یک را دارد و فقر، طلاق، نابهسامانی خانواده، اعتیاد، خشونت و بدسرپرستی بهعنوان عوامل مخاطرهآمیز خانوادگی شناخته میشوند.
وی افزود: باید بدانیم خانواده چه آموزشهایی را باید فرابگیرد. بخشی از این مسئله به موضوع کیفیت زندگی ارتباط دارد؛ آیا خانوادهها از زندگی خود راضی هستند و وضعیت سرمایه اجتماعی و سلامت روان خانوادهها بهچهصورت است؟ موضوع دیگر سبک زندگی خانوادهها و تغییرات آن است، سبک زندگی، اولویتهای ارزشی، کالاهای فرهنگی مصرفی و حتی سواد رسانهای خانوادهها مهم است.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش گفت: در تحلیل خوشبینانه از نظر سبک زندگی و سرمایه اجتماعی و بهطور کلی از نظر تعیین کنندههای فرهنگی، روانی و اجتماعی در خانوادهها تغییراتی داریم همچنین خانوادههایی هستند که در معرض خطرند یعنی پدر از درآمد کافی برخوردار نیست یا تنش شغلی دارند و از مشکلات فقر، اعتیاد و خشونت رنج میبرند و این خانوادهها در معرض خطرند و برای کودکان و نوجوانان مخاطرهآمیز هستند.
کیایی ادامه داد: در متون دانشگاهی به مسئله آموزش فرزندپروری توجه شده است، هر سال در مدارس کشور کارگاههایی را در زمینه آموزش مهارت فرزندپروری برگزار میکنیم و در سال تحصیلی جاری آموزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از والدین دانشآموزان را با موضوع شناسایی رفتارهای پرخطر و مهارت فرزندپروری در دستور کار داشتیم و برنامه دیگری که دو ماه است شروع شده آموزش والدین نوآموزان دوره پیشدبستانی است.
وی تصریح کرد: با ستاد مبارزه با مواد مخدر هر سال تفاهمنامه داریم که درباره اثربخشی آن باید عوامل متعدد را در نظر گرفت بنابراین باید با احتیاط قضاوت کرد و این تفاهمنامه روند رو به رشدی را از نظر تحت پوشش قراردادن خانوادهها برای پیشگیری از اعتیاد دانشآموزان دنبال میکند.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش افزود: تفاهمنامهای را نیز با سازمان بهزیستی منعقد کردیم که براساس آن درباره مشارکت اجتماعی دانشآموزان در فعالیتهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی همکاری میکنیم و شاید از نظر اثربخشی نیاز داشته باشیم سایر عوامل زمینهای را بهبود ببخشیم تا در اینجا اثر بگیریم، اما از نظر برنامهای با جمعیت تحت پوشش و اهداف کمی و کیفی مورد نظر این روند رضایتبخش است.
کیایی مطرح کرد: تمام تلاشها و برنامههای ما برای این است که نتیجه مثبت بگیریم و علت اینکه نتیجه کم میگیریم بهدلیل آن است که عوامل زمینهای و مخاطرهساز همچنان سر جایش است و ما فقط دانش خانوادهها را بالا میبریم، اما عوامل مخاطرهآمیز مانند خشونت، آسیبها و اعتیاد سر جایش است و آموزشوپرورش بهتنهایی توانایی ندارد سبک زندگی و سرمایه اجتماعی را بهبود ببخشد بلکه فقط میتوانیم اطلاعات خانوادهها را بالا ببریم.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *