دریافت گزارشات مردمی در ۱۰ موضوع پرحاشیه میراث فرهنگی خراسان رضوی / از ورود مدعی العموم تا اتمام حجت با مدیر کل میراث فرهنگی

12:00 - 11 فروردين 1397
کد خبر: ۳۹۹۳۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
اتفاقات متعدد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی طی سال‌های اخیر، ورود دادستانی به این حوزه را به همراه داشت، این در حالی است که طبق قانون هم اکنون مدیر کل فعلی میراث فرهنگی وظیفه دارد که درباره همه موضوعات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان پاسخگو باشد.

خبر عید////// دریافت گزارشات مردمی در ۱۰ موضوع پرحاشیه میراث فرهنگی خراسان رضوی / از ورود مدعی العموم تا اتمام حجت با مدیر کل میراث فرهنگیبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی قضایی ، ورود به موضوعات مختلف که مرتبط با حقوق عامه است حق طبیعی دادستانی کل و از وظایف دادستان‎ها به عنوان مدعی العموم است که یکی از این حقوق مربوط به میراث فرهنگی است.


میراث فرهنگی بیان‏‎کننده پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ یک قوم و در یک کلام حافظه جمعی یک ملت است. زمانی که افراد یک جامعه فرهنگ خود را غنی می‌‏سازند نسبت به لزوم حفظ میراث طبیعی و مسائل زیست محیطی خود آگاه‎تر شده و در این مورد بر نقش آموزش نیز در تمامی سطوح تأکید می‌شود، زیرا آموزش موجب رشد و توسعه فرهنگی خواهد شد و آثار مثبت به دنبال خواهد داشت؛ این درحالی است که طی چند سال گذشته سازمان‎های مردم نهاد در کشور ما بیش از پیش نسبت به حفظ میراث فرهنگی حساسیت نشان داده‎اند و شکایت ها و گزارش‌هایی از سوی سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه به دادستان‎ها واصل شده است.

از سویی دیگر در فصل نهم قانون مجازات اسلامی؛ از ماده 558 تا 569 چندین ماده در خصوص حفظ میراث فرهنگی احصاء شده است، این امر نشانگر این است که نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نه تنها با خلاء قانونی مواجه نیست بلکه قوانین کشورمان نسبت به گذشته ارتقاء بیشتری پیدا کرده است.

طبق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می‌شود.

دستگاه قضایی به فراخور نقش خود در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی به این مقوله ورود کرده و اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

تشکیل پرونده قضایی در صورت احراز سهل انگاری در ثبت آثار تاریخی/ اتمام حجت دادستان مشهد با مدیرکل میراث فرهنگی
قاضی بخشی محبی معاون دادستان مشهد با توجه به اینکه حفاظت از میراث فرهنگی یکی ازموضوعات مهم در این مقوله است؛ بررسی ده موضوع حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در استان خراسان رضوی را در دستور کار قرار داد.

معاون دادستان مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی  در ارتباط با آخرین خبرها از ثبت و حفاظت آثار تاریخی و فرهنگی اظهار کرد: در راستای حفظ حقوق عامه مدیرکل میراث فرهنگی برای اخذ توضیحات به دادسرا دعوت شد اما توضیحات وی در 10موضوع پرحاشیه میراث فرهنگی خراسان رضوی قانع کننده نبود.

وی ادامه داد: گزارشی در خصوص سهل‌انگاری و کوتاهی‎های اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در رابطه با عدم ثبت و حفاظت مناسب از برخی آثار تاریخی و فرهنگی تنظیم و به دادسرای مرکز استان ارسال شد.

در پی تخریب مسجدی در اطراف حرم رضوی؛ شهردار منطقه به دادسرا احضار شد

قاضی بخشی محبی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی وقضایی  در رابطه با تخریب شدن یک مسجد در اطراف حرم رضوی گفت: شهردار منطقه و معاون وی برای توضیح پیرامون تخریب مسجدی در اطراف حرم رضوی به حوزه معاونت حقوق عامه استان خراسان رضوی احضار شدند.

وی ادامه داد: در مقام توضیح اعلام شد با اداره اوقاف توافقنامه‌ای جهت تبدیل به احسن شدن آن و ساخت مسجد جدید در همان نزدیکی امضا کرده اند.

معاون دادستان مشهد بیان کرد: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی به دلیل امضای توافقنامه با شهرداری قبل از رای دادگاه که بر اساس آن برای اصلاح سند ثبتی مسجد وانتقال آن با شهرداری توافق کرده بود، به دادسرا فراخوانده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم اقناع دادستانی، پرونده کیفری تشکیل و به بازپرس ویژه دادسرا ارجاع خواهد شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *