بورس کالا می تواند تعیین کننده قیمت محصولات ایرانی در جهان باشد

14:21 - 14 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۳۳۶۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بورس کالا دستاورد مهمی برای اقتصاد کشور است و تاکنون در توسعه فعالیت‌های این بورس عملکرد قابل قبولی در حوزه‌های مختلف داشته ایم؛ در این میان باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم و با توجه به پتانسیل کشور در بخش تولید، می‌توانیم از بستر بورس، تعیین کننده قیمت برخی محصولات در بازار‌های جهانی باشیم.

سعید باستانی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد با اشاره به این که بورس کالا می تواند در شفاف سازی قیمت باتوجه به کیفیت محصول نقش اصلي را ايفا كند به میزان گفت: از آن جایی که اكثر بازارهای ما صادراتی است بنابراین بورس می تواند با کنترل بازار و شفاف سازی قیمت ها کمک کند.

وی با اشاره به تعاملات تجاری وبین المللی بورس کالا گفت: قیمت گذاری محصولات  به صورت واقعی و براساس نرخ هاي جهانی انجام مي شود، البته با توجه به شفافيت معاملات بورس و نظارت و هماهنگی نهادهای تصميم گير با بورس كالا، می تواند در برخی موارد مشوق هايی را برای حمايت از توليدكننده داخلی در بورس در نظر گرفت.

سخنگوی کمیسیون صنایع با بیان این که بورس كالا در بخش فلزات نسبت به سال های گذشته عملکرد موفقی داشته است، تصریح کرد: با توجه به فعالیت معادنی همچون گل گهر و سنگان و همچنين برنامه ريزی برای افزايش حجم تولید فلزات در سال های آينده به 50میلیون تن، نقش بورس كالا در بخش فلزات پررنگ تر خواهد شد.

به گفته باستانی، ایران می تواند در تولید فلزات و درکنار آن، صادرات محصولات فلزی مانند آلومینیوم و مس و همچنين در محصول قیر به قطبی در منطقه تبدیل شود و در اين زمينه بهره گيری از بازاری شفاف در صادرات، این یک مزیت نسبی است.

وی با اشاره به این که کشور ما دارای نفت،گاز، معدن، کشاورزی است تاکید کرد:ما میتوانیم از طریق عرضه در بورس کالا تعیین کننده قیمت واقعی محصولات كشاورزی باشیم. نباید فراموش کنیم كه دنيا از طريق بورس های کالا بر قيمت محصولات در كل جهان تاثير گذاشته اند و ما نبز باید از این پتانسیل بیشترين بهره را ببریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *