گرد و غبار رسانه‌ای برای بودجه گرد و غبار/ آیا کمیسیون تلفیق «بودجه مقابله با ریزگرد‌ها» را حذف کرده است؟

7:01 - 03 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۴۵۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
اظهارات معاون پارلمانی سازمان حفاظت از محیط زیست کافی بود تا در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور گرد و غبار به پا شود که ایهاالناس... مجلس بودجه مقابله با ریزگرد‌ها را حذف کرده است. هشتک پشت هشتک...

گردو غبار رسانه‌ای برای بودجه گرد و غبار/ آیا کمیسیون تلفیق بودجه مقابله با ریزگرد‌ها را حذف کرده است؟به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در کمیسیون تلفیق بودجه، هفته گذشته به پایان رسید و گزارش این کمیسیون در حال حاضر تکثیر و بین نمایندگان توزیع شده است.

طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان می‌توانند ظرف مدت ۱۰ روز پیشنهادات خود را درباره این گزارش به هیئت رئیسه مجلس ارائه کنند تا این پیشنهادات در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی لایحه بودجه سال ۹۷  از روز یکشنبه هفته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.

متن گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۹۷ را می‌توانید اینجا بخوانید.

گرد و غبار رسانه‌ای

روز گذشته معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد «در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد».

همین اظهارات کافی بود تا در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور گرد و غبار به پا شود که ایها الناس... مجلس بودجه مقابله با ریزگردها را حذف کرده است. هشتک پشت هشتک.

فارغ از اینکه چنین گرد و غباری از سوی چه کسانی و به چه منظور آنهم در آستانه ورود صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بررسی لایحه بودجه  حمایت می‌شد. توضیحات دو نفر از اعضای کمیسیون تلفیق می‌تواند غبارها را کنار بزند.

بودجه مقابله گرد و غبار

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار میزان در همین زمینه گفت: در لایحه بودجه سال ۹۷ تبصره‌ای به عنوان تبصره ۴ وجود داشت که دولت قصد داشت در قالب این تبصره مجوز برداشت ۵ و ۸ میلیاردی از صندوق توسعه ملی را اخذ کند. البته ذیل این منابع تامین اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری برای مقابله با گرد و غبار آورده شده بود، با این حال این موضوع سال گذشته هم در لایحه دولت وجود داشت و البته آنجا منابع ۲ و ۸ دهم میلیارد دلار بود.

لاهوتی تأکید کرد: در حال حاضر ما منتظریم درباره برداشت ۵ و ۸ دهم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی با مقام معظم رهبری مشورتی انجام شود. اگر مقام معظم رهبری اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را دادند یعنی اجازه کلی؛ طبیعتاً این موضوع حل می‌شود؛ یعنی برداشت ۵.۸ دهم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی که ذیل آن اعتبارات لازم تا ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار آمده است.

لاهوتی تأکید کرد: به دلیل اینکه برداشت ۵.۸ دهم میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی بر خلاف سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است بنابراین تنها رهبری باید اجازه و اذن برداشت از صندوق را بدهند.

وی تصریح کرد: همچنین ما درباره این تبصره در جلسه کمیسیون تلفیق رأی استمزاجی از نمایندگان گرفتیم. ما گفتیم اگر رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی به میزان ۵ و ۸ دهم میلیارد دلار موافقت کردند آیا ما پیشنهاد دولت را در این راستا بپذیریم و یا لیست جدیدی از پیشنهادات ارائه و تغییراتی در پیشنهاد دولت بدهیم؟ که پیشنهاد تغییرات در این موضوع در کمیسیون رأی لازم را نیاورد و نهایتاً پیشنهاد دولت تصویب شد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: استنباط بنده این است که به احتمال ۹۰ درصد این موضوع حل می‌شود.

 

روایتی دیگر از ماجرا
همچنین علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به اظهارات معاون پارلمانی سازمان محیط زیست  گفت: در مدتی که بنده به عنوان سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ در این کمیسیون فعالیت می‌کردم هیچ فردی از رئیس تا نایب رئیس و یا عضو و یا معاون پارلمانی این سازمان برای پیگیری موضوعات محیط زیستی و یا مقابله با گرد و غبار به کمیسیون تلفیق مراجعه‌ای نداشتند.

وی افزود: مسئولان سازمان محیط زیست تاکنون چنین مراجعه‌ای به ما نداشته‌اند و حتی رئیس کمیسیون تلفیق هم در همین رابطه اظهار نظری داشته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ تصریح کرد: ظاهرا مسائل زیست محیطی برای این مسئولان مهم نیست.

یوسف نژاد ادامه داد: منابعی بر اساس جداول بند و تبصره ۴ برای بحث محیط زیست در نظر گرفته شده بود منتهی این بحث در کمیسیون مراعا(موکول شدن تصمیم گیری نهایی به وقت دیگر) ماند، با این حال ما هیچ مراجعه دیگری از جانب مسئولان سازمان محیط زیست مشاهده نکردیم.

وی  بیان داشت: از این بابت که مسئولان این سازمان هیچ مراجعه‌ای به کمیسیون تلفیق بودجه نداشته‌اند ما گلایه داریم که چرا اصلا نیامدند. چرا ما آن‌ها را ندیدیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ اضافه کرد: دستگاه‌هایی که کمتر از این‌ها (سازمان محیط زیست) اعتبار خواسته بودند؛ به عنوان مثال برای یک فعالیت فرعی، بار‌ها و بار‌ها به کمیسیون مراجعه می‌کردند، اما ما این آقایان را ندیدیم یعنی نه آقای کلانتری را دیدیم و نه معاونانش را.
 
به هر روی باید منتظر ماند و دید که مجلس چه تصمیمی خواهد گرفت. آیا بازهم پیشنهاد دولت را به روی دیده منت می‌نهد یا این بار با قاطعیت تصمیم شایسته‌ای خواهد گردفت.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *