استفاده از ظرفیت مساجد، راه‌حل مقابله با آسیب‌های اجتماعی است/ تدوین طرح مسجد محوری برای استفاده مطلوب از ظرفیت مساجد

11:31 - 01 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۸۹۵۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی دادگستری استان فارس با بیان این که استفاده از ظرفیت مساجد، راه‌حل مقابله با آسیب‌های اجتماعی است از تدوین طرح مسجد محوری برای استفاده مطلوب از ظرفیت مساجد خبر داد.

استفاده از ظرفیت مساجد، راه‌حل مقابله با آسیب‌های اجتماعی است/ تدوین طرح مسجد محوری برای استفاده مطلوب از ظرفیت مساجداحمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به جایگاه و نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت مساجد می‌توان از آسیب محلات از قبیل: اعتیاد و مفاسد اخلاقی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه مسجد به عنوان مرکزی که بیشترین ارتباط را با افراد محله به صورت روزانه و مستمر دارد، اظهار کرد: از مسجد می‌توان به عنوان جایگاهی برای رشد و کمال فردی و اجتماعی تمام افراد جامعه استفاده کرد.

این مقام قضایی تأکید کرد: مسجد می‌تواند در همه محور‌ها و حوزه‌های فرهنگی، تربیتی، اجتماع، اقتصادی، بهداشتی، امنیتی، قضایی و... نقش‌آفرینی کند.

رحمانیان با اشاره به نقش مساجد در طول تاریخ و محوریت مساجد به عنوان مرکز فعالیت‌ها از صدر اسلام تاکنون، بیان کرد: امروزه بیشترین استفاده از مساجد اقامه نماز است و غفلت برخی از معتمدان و هیئت‌امنای مساجد و مسئولان از جایگاه و کارکرد مسجد سبب گردیده از قابلیت‌هایی که اسلام برای مسجد تعریف کرده به خوبی استفاده نشود.

وی از تدوین طرح مسجد محوری به منظور استفاده مطلوب از ظرفیت مساجد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، مسجد محلی برای تربیت نیرو‌های متخصص و انجام فعالیت‌های گوناگون و پاسخگویی به سؤالات حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، مذهب، پیگیری رفع معضلات شهروندان و ایجاد صلح و سازش میان افرادی که دعوی و منازعه دارند پیش بینی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس تصریح کرد: در این طرح، بستری برای ورود کلیه اقشار مختلف اعم از دانش‌آموزان، پزشکان، مهندسان، کارمندان، افراد عادی، کاسب و ... فراهم شده است تا با استفاده از توانایی اقشار مختلف جامعه در جهت رشد و تعالی خود، مسجد و نمازگزاران فعالیت کنند.

دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس، امام جماعت، هیئت امنا، کانون فرهنگی مذهبی، پایگاه مقاومت بسیج فعال را از ویژگی‌های مساجد شرکت‌کننده در طرح دانست و خاطرنشان کرد: باید بین متولیان مسجد، هماهنگی کامل در اداره امور مسجد باشد و مسجد از موضوعات حاشیه‌ای بین متولیان به دور بماند.

وی افزود: در این طرح جهت مشارکت نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که پس از انتخاب مسجد و در نهایت پیش‌بینی یک مسجد نمونه در یک محله اطلاعات لازم زیرساختی جمع‌آوری می‌گردد، سپس متولیان دعوت و با آنان جلسات توجیهی و هماهنگی به منظور توانمندسازی آن‌ها برگزار شده، سپس کارگاه آموزشی جهت متولیان و ذی‌نفعان برگزار می‌شود.

قاضی رحمانیان با بیان اینکه این کارگاه‌ها به صورت کاربردی و گروهی، باهدف توانمند شدن مخاطبان، انتقال و افزایش دانش و مهارت و جلب مشارکت افراد است، عنوان کرد: از نتایج اجرای طرح مردمی کردن مقابله با آسیب‌های اجتماعی به جای دولتی کردن و اتکا بر اعتبارات دولتی، احیای مسجد و فعال کردن نقش‌های مغفول مانده آن، ارائه الگوی مناسب از کار ایده‌ال در مسجد و ترویج آن، جذب بیشتر افراد نمازگزار، معرفی واقعی هویت یک مسجد خوب و ارتقاء آگاهی‌های حقوقی نمازگزارن با ارائه مشاوره حقوقی رایگان و ارتقاء آگاهی‌های امامان مساجد است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *