احیای هنر ۳۰۰ ساله توسط بانوی خراسان جنوبی

10:44 - 25 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۰۴۲
یکی از بانوان روستای خراشاد بیرجند توانسته با احیای هنری ۳۰۰ ساله در جهت اقتصاد مقاومتی گام برداشته و امروز هنر حوله‌بافی او و شرکت تعاونیش قرار است به صورت چمدانی به آلمان فرانسه ارسال شود.

احیای هنر ۳۰۰ ساله حوله‌بافی توسط بانوی خراسان جنوبیبه گزارش گروه فضای مجازی ، انگار همین دیروز بود که مادر بزرگ گاهی در طول روز که سرش از کار و تلاش روزانه فارغ می‌شد به سراغ دستگاه چوبی می‌رفت و با پاهایش پدال‌های دستگاه را جابه جا می‌کرد و با دستانش پارچه‌های رنگارنگی تولید می‌کرد.

پارچه‌هایی که آنقدر نرم و لطیف بود و همیشه دوست داشتم در کنارش بنشینم و آهنگ موزون و دلنواز پارچه بافیش را بشنویم.

روزگار سپری شد و مادر بزرگ دیگر نیست اما هنر دستانش را هنوز به عنوان یادگاری در صندوقچه بهترین‌های زندگی‌ام نگه داشته‌ام.

گرچه خشکسالی و بیکاری راهی به جز کوچ از روستا و مهاجرت به شهر باقی نگذاشته و این روزها که مردمان سختکوش خراسان جنوبی با مشکلات خشکسالی، کم آبی و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و کشاورزی و دامداری آنها با مشکلاتی مواجه شده است اما هنوز هم در زیر این آسمان شهر افرادی پیدا می‌شوند که برای کسب زرق و روزی تلاش می‌کنند.

هنوز در ورستاهای خراسان جنوبی صداهای دستگاه‌های پارچه بافی، فرش بافی و توبافی که در روزگاری‌های قدیم توسط هنردست بانوان رقم خورده است شنیده می‌شود و بانویی از سال‌های گذشته تلاش کرده تا هنرهای قدمی در روستای خراشاد را دوباره جان تازه‌ای بخشد.

هنور مادرانی در روستاهای کم آب خراسان جنوبی با هنر دستان خود تولیداتی رقم می‌زنند که آواز آن در کشورهای اروپایی و جهانی شهرت دارد.

آری سخن از تلاش و کوشش یک بانوی پرتلاش و با پشتکار زیاد است که توانسته است علاوه بر ایجاد شغل برای خود یک شرکت تعاونی راه‌اندازی کرده و تعداد زیادی را مشغول به کار کند و هنری با قدمت 300 ساله تو بافی را رونق بخشد.

اکنون چندن سالی است که بانویی از دیار روستای خراشاد که مهد پارچه بافی است هنر توبافی را احیا کرده است.

بانویی 52 ساله متولد روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی، او به عنوان یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی با حضور در شرکت تعاونی زنان خراشاد و به عنوان مدیرعامل این شرکت تعاونی در سال 83 توانسته است این هنر دستی را احیا کرده و با این شغل خانگی رونق اقتصادی برای خانواده‌های ساکن در روستا ایجاد کند.

این بانوی عرصه اقتصاد مقاومتی توانسته است با تلاش خود به عنوان یک بانوی بصیر و نمونه بر مشکلات زندگی پیروز شود و برای تعداد زیادی بانوان دیگر اشتغال ایجاد کند.

او دارای سه فرزند پسر است که فرزند آخر او در اثر یک حادثه پزشکی مدت 29 سال است که به معلولیت ذهنی دچار شده است اما با وجود مشکلات زندگی همچنان موفق در کارش بوده است.

فاطمه ذاکریان می گوید: هنر پارچه دستی و سنتی خراشاد نه تنها در ایران شناخته شده است بلکه قابل عرضه در سطح بین المللی است.

وی با بیان اینکه هنری که در صندوقچه خاطرات جامانده بود را زنده کردیم اظهار داشت: پارچه بافی و تو بافی اقتصاد خانواده‌ها را تامین و خشکسالی‌ها را جبران می‌کند و مردم روستای خراشاد از طریق پارچه بافی توانسته‌اند زندگیشان را سرو سامان دهند.

مدیر عامل شرکت تعاونی خراشاد گفت: با احیا و ترویج این هنر دستی بیشترین اشتغالزایی کشور در روستاها را در سالهای 91 و 92 داشتیم و بعد از تثبیت شرکت 75 نفر عضو داشتم و در حال حاضر همه خانم‌های روستای خراشاد در خانه‌های خود مشغول پارچه بافی هستند.

ذاکریان افزود: آنچه توانسته‌است رونق اقتصادی روستای خراشاد را بهبود بخشد و وضعیت خانوداه‌ها را رونق دهد توجه به هنری قدیمی است.

وی بیان کرد: شرکت تعاونی زنان خراشاد در سال 82 با عضویت 175 نفر تشکیل شده و در حال حاضر با احیای هنر حوله بافی 297 بانو محصولاتی مانند چادرشب، پرده، دستمال کوچک، دستمال نان و حوله تولید می‌کند.

وی افزود: در سال گذشته روستای خراشاد به عنوان نخستین روستای حوله بافی کشور ثبت ملی شده و در آینده نزدیک شاهد ثبت جهانی آن خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت تعاونی زنان خراشاد در کارگروه بانوان شهرستان بیرجند نیز اظهار داشت: هنر پارچه بافی سنتی و یا در اصطلاح محلی "توبافی" با قدمتی 300 ساله در خراشاد است و اقدامات شرکت تعاونی زنان خراشاد در راستای احیای این دستی سبب شده تا روستای خراشاد به عنوان اولین روستای هدف صنایع دستی کشور در سال 86 معرفی شود.

ذاکریان افزود: در حال حاضر پیگیر احداث کارگاه رنگریزی گیاهی بوده و شرکت تعاونی زنان خراشاد با تجار آلمانی و فرانسوی رایزنی کردند تا محصولات حوله بافی به صورت چمدانی به این کشورها ارسال شود.

بخشدار شهرستان بیرجند نیز اظهار داشت: هنر حوله بافی شهرستان باید توسعه یابد.

مالکی افزود: تولیدات هنرمندان حوله بافی به صورت تضمینی و توسط شرکت تعاونی توسعه دهیاری‌ها و شرکت تعاونی زنان خراشاد خریداری می‌شود و در راستای حمایت از حوله بافی در روستاهای دیگر اعلام شده که در صورت آمادگی آنان دوره آموزش حوله بافی به صورت رایگان برگزار شود.

منبع: تسنیم

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *