لزوم ورود جدی سمن‌ها برای نقش آفرینی در ساماندهی کودکان خیابانی/ امکان طرح شکایت و حضور در مرحله دادرسی برای آن‌ها

10:11 - 25 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۰۰۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان کرمانشاه با تاکید بر لزوم ورود سمن‌ها به موضوعات اطفال، نوجوانان، زنان، بیماران ناتوان جسمی و ذهنی و نیز محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی گفت: سمن‌ها می‌توانند نسبت به جرائم ارتکابی در این موارد اعلام جرم کنند و علاوه بر آن در فرایند دادرسی نیز نقش آفرین باشند.

لزوم ورود جدی سمن‌ها برای نقش آفرینی در ساماندهی کودکان خیابانی/ امکان طرح شکایت و حضور در مرحله دادرسی برای آنهابه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمدحسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه در "همایش هم اندیشی مسئولین هسته‌های مردمی" در کرمانشاه گفت: تلاش و برنامه ریزی به منظور تقویت احساس مسئولیت شهروندان نسبت به محیط پیرامون خود یکی از انتظارات و مطالبات استیفاء نشده از سازمان‌های مردم نهاد است.

وی اظهار کرد: نباید مردم نسبت به مسائل عمومی یا موضوعاتی که مستقیم و شخصی به آن‌ها ارتباط نمی‌یابد بی تفاوت یا احیانا کم توجه باشند، تقویت احساس مسئولیت در حوزه‌ موضوعات اجتماعی و تبدیل این نگرش به یک فرهنگ عمومی رایج و فراگیر یک ضرورت اساسی است.

این مقام قضایی بیان کرد: نباید از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان ابزاری برای تحقق اهدافی غیر از آنچه در اساسنامه اولیه این سمن‌ها پیش بینی شده است، استفاده کرد.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه موضوعات حوزه منابع طبیعی و محیط زیست را دغدغه بسیاری از علاقمندان و دوستداران طبیعت دانست و افزود: حسب مقررات ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، سمن‌ها می‌توانند نسبت به جرائم ارتکابی در این حوزه اعلام جرم کنند و علاوه بر آن در فرایند دادرسی نیز نقش آفرین باشند.

وی موضوع دفع پسماند‌های بیمارستانی، حفظ زیست بوم تالاب هشیلان و سراب نیلوفر، صیانت از زیست بوم جانوری قراویز، نحوه‌ مواجهه با حریق در عرصه‌های طبیعی و پدیده کوره‌های ذغالی که ذخایر جنگلی زاگرس را بصورت جدی تهدید می‌کند، از جمله موضوعات با اهمیت در این زمینه اعلام کرد و گفت: لزوما در تعقیب این معنا نباشیم که اصلاح رفتار و تقابل بازدارنده را با بهره گیری از ابزار تنبیه و واکنش کیفری پیگیری کنیم.

صادقی افزود: بلکه اتخاذ تدابیر پیشگیرانه‌ وضعی اثربخش و کارآمد، شناسایی و از بین بردن زمینه‌های شکل گیری جرم باید یک سیاست راهبردی باشد که با تدوین برنامه کارشناسی تحقق آن را باید دنبال کنیم.

مدعی العموم کرمانشاه اضافه کرد: ابزار مجازات و تنبیه نباید راهکار منحصر مقابله باشد، بلکه به یک فرآیند مکمل مبتنی بر نگاه پیشگیرانه وضعی و اجتماعی توام با اهتمام به اصلاح و حذف بستر‌های جرم زا از طریق فرهنگ سازی عمومی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه باید با نگرش واقع بینانه و با همت جمعی و اندیشه جهادی راجع به مدیریت آسیب‌های اجتماعی تدبیر شود، تصریح کرد: حاشیه نشینی، طلاق و اعتیاد از جمله آسیب‌های اجتماعی هستند که در پرداختن به آن‌ها درنگ جایز نیست.

صادقی همچنین به مسئله کودکان خیابانی و کار پرداخت و گفت: در بحث مدیریت این موضوع صرفا به جمع کردن از سطح شهر نباید بسنده کرد و از آنجا که چرخه‌ کاملی که شامل گردآوری، غربالگری، آموزش و توانمند سازی مشاهده نمی‌شود؛ لذا اثربخشی این اقدامات هم در حد انتظار نیست.

وی تصریح کرد: در این فرایند کودکان پس از هر نوبت که توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع آوری می‌شوند، پس از مدت کوتاهی نگهداری؛ دوباره به همان فعالیت سابق خود باز می گردند.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه ادامه داد: مدیریت موضوع ساماندهی کودکان خیابانی و کار به تنهایی از عهده دستگاه‌های دولتی بر نمی‌آید، بلکه ضرورت دارد سمن‌ها نیز با جدیت و احساس مسئولیت ویژه ضمن بهره‌گیری از روش‌های علمی و کارشناسی مداخله‌ موثر داشته باشند.

صادقی بیان کرد: این کودکان حتی چنانچه استعداد ضعیفی هم در زمینه گرایش به بزهکاری داشته باشند، اگر آنها را به موقع در نیابیم می‌توانند برای آینده خود و جامعه مخاطراتی را رقم بزنند.

وی همچنین با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد این امکان را دارند که ضمن طرح شکایت، در مرحله دادرسی نیز حضور داشته باشند، گفت: حوزه حقوق اطفال، نوجوانان، زنان، بیماران ناتوان جسمی و ذهنی و نیز محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی از جمله حوزه‌هایی است که سمن‌ها می‌توانند در مطالبه گری نقشی برجسته و اثربخش ایفاء کنند.

صادقی با انتقاد از رایج بودن کشت‌هایی که نیازمند به حجم قابل توجهی آب است و عمدتا در بخش‌هایی از شرق استان کرمانشاه مشاهده می‌شود گفت: سفره‌های آب زیر زمینی و روان آبها ذخایر ارزشمندی هستند که مصرف آنها لزوما باید تحت مدیریت باشد. اینکه کشاورزانی از نقاط دیگر کشور به انگیزه تحصیل منفعت به کرمانشاه می‌آیند و با اجاره‌ اراضی به کشت محصولات با مصرف بالای آب مبادرت می‌کنند اتفاق خوشایندی بنظر نمی‌رسد.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *