سیگار: صدها میلیون دلار کمک خارجی در "افغانستان" به هدر رفته است

8:00 - 24 دی 1396
کد خبر: ۳۸۵۴۹۸
بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه خود اعلام کرده صدها میلیون دلار از سوی وزارت دفاع آمریکا در افغانستان حیف و میل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل ، کوتاهی در امور مدیریتی، طرح پروژه هایی که ناقص بوده و یا اصلا وجود خارجی نداشته، و فقدان استراتژی باعث اتلاف میلیون ها دلار از پولهای آمریکا در افغانستان شده است.

به گزارش واشنگتن پست، مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار از مجموع بودجه ۸۲۳ میلیون دلاری تصویب شده از سوی کنگره آمریکا، صرف هزینه های غیرمستقیم و یا حمایتی شده و به پروژه های مورد نظر در افغانستان ارتباط نداشته است.

برنامۀ بنام ماموریت برای عملیاتی کسب‌و‌کار و ثبات از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۴ میلادی در وزارت دفاع آمریکا، به پیش برده می‌شد که هدف آن، رشد اقتصادی و عمرانی محلات بوده است.کنگره آمریکا برای این برنامه ۸۲۳ میلیون دلار را اختصاص داده بود.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازۀ اعلام کرده از جمع این تخصیص ۶۷۵ میلیون آن در چنین پروژه‌های به مصرف رسیده که بسیاری آن‌ها به خاطر نگرانی‌های امنیتی، طرح و برنامه نامناسب و سایر مشکلات، نا تمام باقی مانده‌اند.

سیگار در این تحقیق خود، از برنامه بازسازی برای عملیات کسب‌و‌کار و ثبات وزارت دفاع ایالات متحده این موضوع را نیز دریافته است که ۳۹۵ میلیون دلار یعنی نیمه پول تخصیص یافته این برنامه عمرانی، در امور غیر مستقیم و یا امور حمایتی از این پروژه‌ها به مصرف رسیده‌است.

سیگار می‌افزاید، این اداره از ۸۹ قراردادی برنامه بازسازی ماموریت برای کسب‌و‌کار و ثبات وزارت دفاع امریکا توانسته که ۴۳ قرارداد آن را بررسی کنند.

به گفته گزارش پس از بررسی قرارداد‌ها مشخص شده که برای به‌دست آوردن آن‌ها رقابت‌های اندک صورت گرفته شده‌است.

ضمناً از ۴۳ قرارداد نزدیک به ۲۱ آن با شرکت‌های عقد شده که رؤسای آن کارمندان سابق این برنامه وزارت دفاع آمریکا بودند.

گزارش دفتر بازرش ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان بر انتقاد‌های عدۀ از افغانانی مهر تائید می‌گذارد که می‌گویند، کمک میلیارد‌ها دلاری جامعه جهانی برای بهبود زندگی افغان‌ها در طول پانزده سال را تا حد ادارات خارجی و تا اندازۀ هم موسسات در داخل افغانستان حیف‌و‌میل کرده‌اند و عملاً برای ساختار افغانستان قسمت اندک آن به مصرف رسیده‌است.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *