مردم ما استحقاق همه نوع خدمت را دارند/آمادگی قوه قضاییه برای تضمین امنیت سرمایه‌گذاری خارجی/انتقاد از بی‌عنایتی به بودجه طرح کاداستر/دشمن از طریق معضلات اقتصادی قصد از بین بردن اعتماد مردم را دارد

0:29 - 07 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۴۵۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیت الله آملی لاریجانی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای حرف اول را می‌زند و همه باید کمک کنیم تا این وضع پایدار بماند و بدانیم که مردم ما استحقاق همه نوع خدمت را دارند و خدمت به مردم را هم از بُعد استحکام نظام اسلامی و هم به واسطه نفس عمل، بزرگ‌ترین عبادت بدانیم.

/به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، آیت الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضایی در جلسه شورای اداری استان ایلام ضمن تشکر از نماینده ولی فقیه و استاندار و سایر حاضران در جلسه اظهار کرد: آنچه که از حوزه‌های قضایی به دست آمده، به نظر می‌رسد که بسیاری از کاستی‌ها احصا شده است.

وی گفت: بنده در بخش منابع طبیعی تدابیر خاصی را از منظر قضایی دنبال کردم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: قوانین ما در خصوص منابع طبیعی قوانینی قدیمی هستند و یکی از مسائل مهم در خصوص منابع طبیعی تداخل بین وظایف دستگاه‌ها و همچنین عدم رعایت پاره‌ای از اصلاحات قوانین است.

وی گفت: در مورد کسانی که زمین‌هایی را احیا کردند، نظر منابع طبیعی و جهاد کشاورزی این است که باید نقشه‌های سال ۴۴ را رعایت کنند و حتی در محاکم ما عده‌ای به همینگونه رای می‌دهند.

رئیس دستگاه قضا گفت: شورای محترم نگهبان در سال ۶۷ یعنی زمانی که مرحوم آیت الله گیلانی دبیر شورای نگهبان بود، یک نظریه فقهی داده است و در آن نظریه بخش‌هایی از قانون حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی، شرعاً ابطال شده است؛ بطوری که مضمون نهایی آن این است که افرادی که تا سال ۶۷ زمینی را احیا کرده باشند، آن زمین متعلق به خودشان است؛ لذا قوانین قدیمی ما با تعدد و تکثر یکسری مشکلات اساسی را برای دستگاه قضایی ایجاد کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: البته خود منابع طبیعی هم باید تلاش‌هایی داشته باشد و اگر لازم است که در قوانین اصلاحات صورت گیرد، به دنبال آن باشند.

رئیس دستگاه قضایی گفت: مثلاً در قانون سال ۸۹ که درباره منابع طبیعی است، آمده است اگر کسی دعاوی علیه منابع طبیعی داشته و تا سال ۸۹ موضوع آن را در دادگاه مطرح نکرده باشد، اگر منابع طبیعی محکوم شده باشد، یا باید عین مال را بدهد، یا ثمن روز آن را بدهد.

وی گفت: اکنون قضات ما در خصوص منابع طبیعی به دو گونه رای می‌دهند: برخی از پرونده ها مربوط به نقشه‌های سال ۴۴ است و برخی هم مربوط به اصلاحیه‌های قوانین پس از آن.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه بااشاره به طرح کاداستر گفت: کاداستر قانون مختص به خود را دارد و در این قانون تصریح شده است که درآمد‌های مرتبط با این طرح پس از واریز به خزانه به خود آن طرح اختصاص یابد که متاسفانه این را هم انجام نمی‌دهند و اخیراً دیده ام که هلال احمر هم خواهان درآمد‌های آن شده است؛ کما اینکه نیمی از درآمد‌های ثبت به هلال احمر می‌رسد.

وی افزود: در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه تاکیدات زیادی بر طرح کاداستر شده است؛ اما متاسفانه به این طرح بی عنایتی می‌شود و در همین بودجه سال ۹۷ این طرح به نحو تام دیده نشده است که امیدواریم نمایندگان در اصلاحیه کمیسیون تلفیق کمک کنند مشکل بودجه قوه قضاییه و سازمان ثبت حل شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های خوب اقتصادی و گردشگری استان ایلام تصریح کرد: بنده حاضرم در جلسه سران قوا موضوع ظرفیت‌های مهم اقتصادی و گردشگری استان ایلام را طرح کنم؛ البته استاندار و مسئولان این استان نیز باید در این رابطه طرح‌های روشنی را ارائه کنند تا در صورت نیاز به تصویب قانون، مجلس نیز ورود کند و ما هم در دستگاه قضایی به پیشبرد این امر کمک می‌کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به موضوع امنیت اقتصادی گفت: بنا شده در دستگاه قضایی طرحی را برای امنیت اقتصادی آماده کنیم تا برای سرمایه گذار حدودی بمنظور فعالیت توام با آرامش و امنیت مشخص شود.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی با مفاسد اقتصادی برخورد می‌کند؛ اما از سرمایه‌گذاری صحیح حمایت می‌کند و چنانچه در این رابطه طرح مدونی ارائه شود و قانون مربوط به امنیت اقتصادی تصویب گردد، وضعیت این مقوله بهتر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: ما پیشنهادی را در جلسه سران قوا ارائه دادیم که فعلاً بر اساس آن عمل شود و مطابق با آن، اگر از خارج کشور سرمایه گذاران می‌خواهند بیایند، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌ها همراهی‌ها و رسیدگی‌های لازم را به عمل آورند و چنانچه مشکل اساسی نداشتند، تضمین‌هایی به آنها داده شود تا بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و دستگاه قضایی نیز در این رابطه همراهی‌های لازم را به عمل می‌آورد؛ البته به این شرط که جرمی در کشور مرتکب نشوند و بدانند که در صورت سرمایه گذاری صحیح با آنها برخوردی نخواهد شد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به مشکلات و معضلات بانک‌ها اظهار کرد: در بحث بانک‌ها ما منشاء اشکال نیستیم؛ خود بانک‌ها هستند که علیه افرادی که تسهیلاتی دریافت کرده اند، اقدام می‌کنند و متاسفانه همه را به یک چوب می‌رانند؛ یعنی با آن دسته از افرادی که تسهیلات گرفته اند و کارخانه‌ای راه انداخته اند به همان نحوی برخورد می‌کنند که با افرادی که تسهیلات گرفته اند و هیچ کاری نکرده اند.

وی افزود: ما مکرراً به مسئولان بانک‌ها توصیه کردیم که به وضع تسهیلات گیرندگان توجه کنند و اگر اینها به واسطه وضع اقتصادی کشور از پرداخت تسهیلات ناتوان شده اند، به آنها کمک کنند تا چرخ تولید در کشور نخوابد

رئیس قوه قضاییه افزود: در مقطعی رئیس جمهور محترم گفتند که ایجاد هر شغل ۱۰۰ میلیون هزینه دارد؛ بنابراین بهتر است ما همین کارخانه‌ها را که در شرف تعطیلی هستند، کمک کنیم تا چرخه تولید متوقف نشود.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: افراد زیادی هستند که با کمک‌های معقول می‌توانند کارخانه خود را اداره کنند و تا حدود ۵ هزار کارگر را مشغول کار کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه صنایع بخصوص پتروشیمی و گاز در استان ایلام تصریح کرد: در این رابطه استاندار و مسئولان این استان باید طرح‌های روشن خود را ارائه دهند و ما نیز این طرح‌ها را در جلسه سران قوا مطرح می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه امروز مسئله اصلی کشور اقتصاد و اشتغال است، گفت: همه ما باید کمک کنیم و دست در دست هم دهیم و معضلات اقتصادی و اشتغال را حل کنیم و بدانیم که دشمن هم از این طریق قصد نفوذ و از بین بردن اعتماد مردم را دارد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای حرف اول را می‌زند و همه باید کمک کنیم تا این وضع پایدار بماند و بدانیم که مردم ما استحقاق همه نوع خدمت را دارند و خدمت به مردم را هم از بُعد استحکام نظام اسلامی و هم به واسطه نفس عمل، بزرگ‌ترین عبادت بدانیم.

وی در ادامه با اشاره به روایاتی در خصوص خدمت به مردم و رفع حوائج ایشان گفت: در اصول کافی جلد دوم روایت معروفی در خصوص اهتمام به امور مسلمین است و در آنجا از امام صادق(ع) آمده است که اگر کسی صبح کند و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد، مسلمان نیست؛ البته علی الظاهر این عبارت کنایه‌ است و مقصودش آن است که مسلم به معنای واقعی کلمه نیست.
 
رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه چنانچه کسی بشنود فردی در حال کمک خواستن است و جواب او را ندهد، مسلمان نیست، اظهار کرد: مستندی به نام "بی شناسنامه ها" از صدا و سیما در مورد بخشی از مردم در استان سیستان و بلوچستان پخش شد که واقعاً تکان دهنده بود و من توصیه می‌کنم که همه شما این مستند را ببینید. من به رئیس جمهور گفتم که واقعاً برای ما قبیح است که در جمهوری اسلامی عده‌ای بگویند ما شناسنامه نداریم و به همین جهت جرات نمی‌کنیم برای کسب کار و روزی به جایی مراجعه کنیم و در کپر زندگی می‌کنیم. ما به عنوان مسئولان نظام باید به این امور توجه کنیم و این زنگ خطر‌هایی را که در روایات نیز پیرامون اهتمام به امور مسلمین ذکر شده، جدی بگیریم.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به حدیثی دیگر از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: محبوب‌ترین مخلوقات در نزد خداوند کسی است که بیشترین نفع را به مردم -که عیال الله هستند- برساند و این روایت بشارتی است برای شما خادمان مردم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما تصور می‌کنیم که عبادت فقط نماز و روزه است؛ در حالیکه مطابق روایتی از امام صادق(ع) چنانچه هر مومنی در جهت رفع حاجت مومن دیگری حرکت کند، در هر قدم برای او حسنه می‌نویسند؛ بنابراین چنانچه مومنی به اداره شما مراجعه کرد، در حد ممکن کمکش کنید و او را سر ندوانید.

انتهای پیام


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *