قیمت مسکن 15 درصد گران شد/ افزایش تعداد معاملات در آذر ماه+ نمودار

12:16 - 06 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۲۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در آذرماه سال 1396 نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با نرخ تورم در این دوره می‌باشد، به طوریکه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.8و 9.7 درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، براساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۵۰.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴.۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

این در حالی است که گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذر ماه سال  ۱۳۹۶ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است. مشروح  این گزارش را در خبر زیر بخوانید.

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آذرماه سال 1396 حاکی از آن است که از مجموع 17776 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 48.8 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با آذرماه سال قبل 7.3 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

قیمت مسکن 15 درصد گران شد/ افزایش تعداد معاملات در آذر ماه+ نمودار

تحولات قیمت مسکن در آذرماه سال 1396 ،متوساط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 9.50 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.4 و 14.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبال به منطقه 5 معادل 24.4 درصد و کمترین میزان رشد به منطقه 16 معادل 5.3 درصد تعلق دارد.

 قیمت مسکن 15 درصد گران شد/ افزایش تعداد معاملات در آذر ماه+ نمودار

 

تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در نه ماهه سال 1396 در نه ماهه نخست سال 1396 ،تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به 131.5 هزار واحد مسکونی بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش 12.0 درصدی را نشان می‌دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 0.47 میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.0 درصد افزایش نشان می دهد.

قیمت مسکن 15 درصد گران شد/ افزایش تعداد معاملات در آذر ماه+ نمودار

تحولات اجاره بهای مسکن در آذرماه سال 1396 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.8 و 9.7 درصد رشد نشان می‌دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالباً یکساله تنظیم می شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاستهای کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی( در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی )براساس سال پایه 100=1395 )معادل 33.1 درصد است.

قیمت مسکن 15 درصد گران شد/ افزایش تعداد معاملات در آذر ماه+ نمودار

در آذرماه سال 1396 حجم معامالات واحدهای مسکونی و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ترتیب به 17.8 هزار فقره و 5.9 میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5.2 و 14.9 درصد افزایش نشان میدهد.

 رشد قابل ملاحظه تعداد معاملات انجام شده طی آذرماه سالجاری نسبت به ماه مشابه سال قبل در تداوم رشد نقطه به نقطه چهارماهه اخیر بوده است. به طوری که این موضوع سبب گردیده است تا در مجموع، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در نه ماهه سال 1396 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از افزایش 12.0 درصدی برخوردار شود.

گفتنی است، بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در آذرماه سال 1396 نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با نرخ تورم در این دوره می‌باشد، به طوریکه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.8و 9.7 درصد رشد نشان می دهد.

قیمت مسکن 15 درصد گران شد/ افزایش تعداد معاملات در آذر ماه+ نمودار



کارشناس
|
-
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
0
0
قدرت خرید مردم خیلی پائینتر از این حرفاست این قیمتها کاذب و زود گذر است. بازار مسکن تهران یکم متفاوت تراز سایر نقاط کشوراست.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *