رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کمک 25میلیون دلاری "هند" به میانمار برای بازگشت آوارگان به راخین

12:22 - 02 دی 1396
کد خبر: ۳۷۹۵۵۵
هند با میانمار توافق کرده که تا پنج سال 25 میلیون دلار برای مهیا کردن زیرساخت ها جهت بازگشت آوارگان روهینگیا به استان مسلمان نشین راخین در اختیار این کشور قرار دهد.

به گزارش سرویس بین الملل ، وزارت امور خارجه هند در این خصوص تاکید کرد که در دیدار اخیر اس جیشانکار، معاون وزیر خارجه هند و یو سو انگ وزیر توسعه اجتماعی میانمار در دهلی نو، دولت هند تاکید کرد که هدف از امضای این توافق ، کمک به دولت میانمار جهت ایجاد شرایط عادی در ایالت راخین و فراهم کردن امکان بازگشت آوارگان به این کشور است.

بر اساس این توافق نامه، هند متعهد شده که به منظور رفع نیاز های فوری افراد، برای ساخت خانه های پیش ساخته و همچنین تکمیل سایر پروژه های توسعه ای در ایالت راخین اقدام کند.

به گفته مقامات دیپلماتیک هند، این تفاهم نامه فضای لازم جهت انجام دیپلماسی در کشور های همسایه خود از جمله میانمار و بنگلادش را در اختیار دهلی نو قرار خواهد داد.
هر دو کشور میانمار و بنگلادش از حضور هند جهت عادی سازی شرایط در ایالت راخین در صورت بازگشت مسلمانان روهینگیا استقبال کرده اند.

دهلی نو با امضای این توافقنامه، چندین هدف را همزمان دنبال می کند که مهمترین آن مقابله با نفوذ چین در میانمار است. چین در ماه های اخیر تلاش های خود را برای تحت نفوذ قرار دادن میانمار افزایش داده است. پکن نه تنها از صدور قطعنامه علیه میانمار در شورای امنیت جلوگیری کرده است بلکه با صدور قطعنامه ای مشابه در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه میانمار نیز مخالفت کرده است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز چندی پیش اعلام کرد که پکن آماده میانجی گری میان بنگلادش و میانمار برای حل بحران روهینگیا است.

آنگ سان سوچی'رهبر میانمار ماه گذشته به چین سفر کرد و دو کشور برای ایجاد کریدور اقتصادی چین و میانمار به توافق رسیدند. چین همچنین در حال ساخت یک بندر برای میانمار است.
هند می خواهد از افزایش نفوذ چین در میانمار جلوگیری کند. در شرایطی که غرب به دلیل بحران روهینگیا حمایت های خود از دولت میانمار را کاهش داده است ، چین فضای نفوذ به این کشور را بدست آورده است.
هند به دنبال ایجاد توازن قدرت در میانمار است.

بنگلادش و میانمار در 25 ماه نوامبر یک توافقنامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در استان مسلمان نشین راخین در میانمار امضا کردند.
این درحالی است که دیده بان حقوق بشر اعلام کرده است توافق بنگلادش و میانمار برای بازگشت پناهجویان روهینگیا، امنیت آنها را پس از بازگشت تامین نمی کند.
دیده بان حقوق بشر همچنین در گزارش های خود اعلام کرده است از زمان آغاز خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا در منطقه راخین میانمار، 345روستای این اقلیت مذهبی نابود شده است که از این تعداد ده ها روستا پس از امضای این توافق به آتش کشیده شده اند.

بنگلادش و میانمار در تاریخ 25 ماه نوامبر یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.

بیش از 650 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.

پناهجویان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار مستقر شده اند. قبل از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا، حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.
هفته گذشته سازمان غیردولتی پزشکان بدون مرز 'مدیسین سانس فرانتیرز'(ام اس اف) در گزارشی اعلام کرد که حداقل شش هزار و 700 مسلمان روهینگیا در طول خشونت های راخین از 25 ماه اوت تا 24 سپتامبر در میانمار کشته شده اند.

این درحالی است که ارتش میانمار تلفات غیر نظامیان را در عملیات نظامی این کشور در راخین محدود به یکصد نفر اعلام کرده و اتهامات هدف قراردادن غیر نظامیان را رد کرده است.

تاکنون 'آنگ سان سوچی' رهبر معنوی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل و فرماندهان ارتش این کشور از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به 135 گروه نژادی این کشور خودداری کرده و می‌گوید مسلمانان روهینگیا به‌صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده‌اند. اما این ادعا توسط روهینگیایی ها رد شده است. آنها می‌گویند سابقه حضورشان در میانمار، دستکم به چند سده اخیر می‌رسد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *