برخی کشورها از کشت مواد مخدر در "افغانستان" حمایت می‌کنند

19:15 - 26 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۵۴۴
استاندار خراسان رضوی گفت: در سال جاری میزان تولید مواد مخدر در افغانستان 87 درصد افزایش داشته است. متاسفانه برخی از کشورهای دنیا از پدیده شوم مواد مخدر و این تجارت سیاه حمایت می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل ، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در چهارمین همایش منطقه ای صیانت و گفتمانسازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با حضور وزیر کشور ایران، جمعی از استانداران، سازمانهای مردم نهاد و مقامات انتظامی و قضایی در مشهد گفت: در سال جاری میزان تولید مواد مخدر در افغانستان 87 درصد افزایش داشته است. متاسفانه برخی از کشورهای دنیا از پدیده شوم مواد مخدر و این تجارت سیاه حمایت می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون استفاده از روانگردانها در کشورهای شرقی رو به گسترش است. دستگاههای مختلف انتظامی و قضایی پیگیریهای خود را برای مبارزه با مواد مخدر انجام می دهند که افزایش آمار کشفیات، زندانیان مرتبط با مواد مخدر و احکام مختلف قضایی گواه این مطلب است اما هیچیک از این موارد نتوانسته این پدیده را ریشه کن کند.

وی ادامه داد: هنوز در جامعه شاهد گسترش اعتیاد و ورود مواد مخدر هستیم بطوری که از ابتدای امسال تاکنون در خراسان رضوی بیش از 20 تن مواد مخدر کشف و ضبط شده و مواد مخدر هنوز در کوچه ها و خیابانها در حال یافتن است.

استاندار خراسان رضوی گفت: مبارزه با مواد مخدر تا تبدیل به خواست مردمی نشود برخورد فیزیکی و انتظامی کفایت نخواهد کرد لذا اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر ضروری است. دولتهای یازدهم و دوازدهم نیز به موضوع آسیبهای اجتماعی توجه جدی داشته و دارند و در وزارت کشور اقدامات مختلفی با هدف کاهش معضلات اجتماعی و اعتیاد در دست انجام است.

وی افزود: رسیدگی به مقوله کاهش آسیبهای اجتماعی، حل معضلات و جلب اعتماد اجتماعی از مطالبات وزیر کشور از استانداران می باشد و نشستهای مختلفی نیز با این هدف در حضور مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری برگزار شده است.

رشیدیان ادامه داد: اعتیاد از مهمترین معضلاتی است که رهبر معظم انقلاب مبارزه و پیشگیری با این پدیده را به عنوان یکی از برنامه های اصلی دستگاههای مربوطه و شورای رسیدگی به معضلات اجتماعی مشخص کرده اند.

وی بر لزوم بکارگیری سازمانهای مردم نهاد در موضوع پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر تاکید و بیان کرد: در خراسان رضوی این موضوع مورد توجه قرار گرفت. از 900 سازمان مردم نهاد در استان 275 سازمان در مقوله مواد مخدر، 44 سازمان در حوزه پیشگیری و فرهنگ سازی و 165 تیم اجتماع محور نیز در حوزه حاشیه شهر و پیگیری و تعامل با معتادان فعالیت می کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: اقداماتی که توسط سازمانهای مردم نهاد صورت می گیرد بسیار موثرتر و نتایج بهتری در حوزه مبارزه با مواد مخدر به همراه دارد. دستگاههای اجرایی و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز باید بسترسازی برای نهایدنه شدن این گفتمان و مبارزه با این پدیده شوم را با کمک سازمانهای مردم نهاد فراهم کند.

وی افزود: همایش صیانت و گفتمانسازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیز با این هدف برنامه ریزی شد و برگزاری سه پنل در حوزه های جوانان، خانواده و زنان و اشتغال و بهبود فضای کسب و کار در این همایش با رویکرد مبارزه به مواد مخدر برگزار می شود.

رشیدیان در ادامه به کاهش 13.1 درصدی طلاق در خراسان رضوی طی امسال نیز اشاره و بیان کرد: کاهش معضلات اجتماعی نقش مهمی در کاهش اعتیاد خواهند داشت.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *